En skola i förfall

Det har tidigare tagits upp och det kommer att tas upp många gånger framöver. Den svenska skolans förfall.

Ingen kan längre blunda. Det hjälper inte att regeringen skjuter till miljarder till skolor i utsatta områden. Det hjälper inte att kommunpolitiker och rektorer drar deras väl inövade floskler. Verkligheten måste bemötas med hårdhandskar och inte silkesvantar.

De dåliga skolresultaten kan inte bara skyllas på en kravlös och överdimensionerad asylinvandring från kulturer där utbildningsgraden är extrem låg. Att asylinvandringen drar, har dragit och kommer att dra ned skolresultaten är dock ett faktum och då hjälper det inte att ropa rasist eller anklaga människor för att tillhöra en populistisk extremhöger.

Vi talar om våra barns framtid och den miljö där de vistas större delen av sin uppväxt. De problem får därför inte och ska därför inte viftas bort med floskler och enkla lösningar.

Politikerna talar sig varmt om en integrerad skola och att en sådan är den patenterade lösningen på skolan förfall och de samhällsproblem vi upplever. Är det så?

I bl.a. Eskilstuna är segregeringen stor och nu vill både politiker, lärare och elever från invandrartäta områden att nyanlända placeras i kommunens samtliga skolor.

SVT

Samma kommun hanterade kaoset 2015 med att just bussa nyanlända elever till kommunens alla skolor. I.o.m. det bröt man mot skollagen och det var ett medvetet brott enligt kommunens mottagningsenhet.

”Det var en vinst ur integrationssynpunkt”

Sade rektorn för verksamheten och fick medhåll från en av Eskilstuna skolors lärare.

”Vi får en skola som speglar samhället med den uppblandning av kulturer som vi vill ha här i Eskilstuna”

SVT

Hur ter sig då verkligheten bakom de väl inövade flosklerna? Ja, inte tusan är det en rolig läsning. I en serie artiklar beskriver Sydsvenskan hur våldet rotat sig i Malmös skolor, hur lärare misshandlas och hur elever gör allt för att störa lektionerna.

Sydsvenskan

Läsning som borde uppröra såväl politiker, lärare, rektorer och föräldrar. Petterssons kunde tidigare idag publicera en insändare från en person som beskriver kaoset i den skola där han tidigare jobbade som matematiklärare. Han, precis som många andra, har nu lämnat läraryrket bakom sig. Även detta en skrämmande skildring från verkligheten.

Petterssons

2014 publicerade DN en text från en journalist som tidigare varit lärare och som under en termin fick chansen att vikariera i sitt gamla yrke. Han arbetade som lärare i en Stockholmsförort och hans skildring av den svenska skolan är så absurd att varenda ansvarsfull politiker, lärare, rektor och förälder måste fundera över de verkliga orsakerna bakom den svenska skolans förfall. De verkliga orsakerna…

DN har bestämt sig för att man måste betala för alla artiklar. De vägrar vi göra, men allt går att ordna. Därför kan du ladda ned texten som en pdf-fil. Gör det och läs om de verkliga problemen bakom alla floskler.

Utöver detta har lokaltidningen skrivit om den nya och integrerade högstadieskolan i Nyköping (den som Gustav Fridolin höjer till skyarna), men som bakom fasaderna visar upp en bild vår skolminister inte vill tala om. Våld, bråk, droger, försäljning av stöldgods, anlagda bränder och allmänt stökigt. Rykten går bland elever och deras föräldrar, men de överlåter jag åt lokaltidningen att gräva i och publicera. Tror dock inte de gör det, eftersom rykten pekar åt samma håll och den riktningen har förmodligen varken politiker eller journalister lust att peka på.

Regeringens nya bosättningslag har gjort att mindre orter och små idyller förstörts genom asylrelaterad brottslighet. Man sprider problemen från förorterna till Sveriges samtliga kommuner och detta väl medvetet. Får vi nu se en ny skollag där väl fungerande skolor i våra städer och mindre orter hamnar i samma situation som de som beskrivs ovan?

20 thoughts on “En skola i förfall

  1. Förfallet är inget nytt fenomen. På 70-talet i nvandrartäta områden så syntes det vartåt det skulle gå, när sedan elever från muslimska familjer anlände i allt större antalet, så blev farhågorna bekräftade.
    Barnens toaletter kletades ner med ”bajs” , alla speglar var nerkletade, (barnen som skötte sig var olyckliga) det fick den arma städerskan rengöra.
    Från skolledningen var det ”största möjliga tystnad”.

  2. Sjukvården följer samma negativa utveckling. Här i kommunen kan flera läkare inte ens svenska. I receptionen på vårdcentralen sitter personal som inte heller kan svenska. Blir många missförstånd. En bekant gick till en läkare som googlade orden och tittade på bilder på google-bildsök för att ställa en ”diagnos”. Skojar inte.

  3. Kulturuppblandning = kulturförstöring. Det främjar inte mångfald, utan en fadd sörja, av ingenting alls. Segregation däremot stärker det unika, hos såväl oss som de inkommande, om man samtidigt har en gemensam överbyggnad, som vi en gång hade. Det är superviktigt. Fast anpassning till det svenska, vore det absolut bästa. Eller anpassar sig exempelvis palestinierna till de israeliska s k bosättarna. Eller kurderna i det s k kurdistan till irak och turkiet. Skulle inte tro det. Och varför skulle en unik kultur, som vår svenska, anpassa oss till inkommandes nycker. HELT FÖRKASTLIGT OCH ABSURT!!! Men det är tyvärr det som sker idag. Integration, är ett fördärv, som förstör det unika. Uppblandning????? Man vill förstöra allt. Det går att skapa ett samhälle för alla att leva i, utan detta, och utan integration överhuvudtaget. Men då måste man ha något generellt, som alla måste förhålla sig till. Nämligen vårt, det svenska, som fanns i uppfostran, innan flumvänstern tog över. Men det vill man inte, just därför. MEN DET ÄR EN NÖDVÄNDIGHET!!! För det fungerade ju förr, innan socialisterna helt raserade det sunda i skolvärlden. Dessutom måste man ha delade klasser istället för blandade. Enhet istället för splittring, gällande kultur.

    De inkommande skulle bli lugnare också, om de enbart var med sina likar i skolmiljö. Att möta andra kulturer, triggar dem till stök och våld. Kultursplittring, är aldrig bra, varken för dem eller för oss.

    Alla inkommande, borde i lugn och ro, lotsas in i vår svenska kultur, så de kan anpassa sig mer och mer. Inte tvingas anpassa sig genom konfrontation, liksom vi. Det går bara inte. Därför är blandade klasser i början ett totalt fördärv, innan de lärt sig, och anpassat sig, till vårt samhälle och kultur.

    • Truthfighter –
      Den absolut bästa kommentar jag läst här på Petterssons och man kan bara nicka instämmande.
      Mycket gott arbete från en av de ledande kommentatorerna!
      Andreas 🙂

  4. Nu är inte massinvandringen ensamt skylldig till förfallet även om den påskyndat och åskådliggjort det. För att söka de yttersta rötterna får vi gå tillbaka till LGR 62. Med LGR 69 tog förfallet fart på allvar även om det tog några år innan det slog igenom. Gissa vem som först var ecklesiastikministrar och sedan utbildningsminister. (Tips från coachen; Invandraren som förstörde Sverige.)

    Läraren är inte längre auktoriteten i klassrummet och det beror på ”demokratiseringen” av skolan och att lärarna inte längre törs hantera utagerande elever dels för att små späda kvinnor är vanligast, dels för att konsekvensen av ett ingripande medför yrkesförbud i praktiken. Dessutom råder tron på det utopiska kommunistiska samhället i skolor och på universitet. Brist på arbetslivserfarenhet vill jag påstå.

    Nu när botten nästan är nådd importerar man lågpresterande, underbegåvade analfabeter vars kultur är gravt misogyn. Här ska små späda lärarinnor försöka hålla medelålders män stången. Dömt att misslyckas.

    För att lösa skolans problem måste man köra processen baklänges. Först repatrierar man den misslyckade importen och där det inte går sättar man den i speciella skolor där undantagstillstånd råder. Sedan backar man ”elevdemokratin” så att arbetsro återkommer. Möjlighet till kännbara sanktioner av elever och föräldrar kommer högst troligt att erfordras.

      • Började med LGR 62, upplösningen av folk- och realskolan, och fullbordades av LGR 69 som bland annat tog bort ordning- och uppförandebetygen.

  5. Apropå Eskilstuna…

    ”Föräldrarna slår larm om våldet – anmäler Mesta skola”

    Sparkar, slag, nålstick, sönderrivna kläder, hot och verbala påhopp. Flera föräldrar vittnar om att våldet härskar på Mesta skola ”
    https://www.ekuriren.se/eskilstuna/foraldrarna-slar-larm-om-valdet-anmaler-mesta-skola/

    Mesta skola är endast årskurs 1-3.. Hur i hela helvet kan det redan gå så snett??? Mesta skola ligger desssutom INTE i ett av problemområdena – även om närheten till Lagersberg finns. Har ingen aning om vilka elever som går där men är under den förutfattade meningen att det är en relativt ”vit” skola.

  6. Skolan håller exakt den standard som majoriteten av svenskarna önskar.
    Denna feghet att inte kritiskt våga granska våra partiers ”insatser” mellan valen är löjeväckande utan svenne fortsätter att lallande rösta på det partiet som har den mest lockande valpropagandan.
    Jag mår illa när jag hör svenne banan klaga på våra politiker och helt bortser från sin egen skuld i frågan.

    Jag anser att Sverige befinner sig i ett mentalt inbördeskrig mellan de som
    ser problemen och de som inte vågar att handskas med konflikter.

    Civil olydnad är ett fredligt och effektivt vapen som alla kan/bör använda sig av:

    Alla som ser och förstår problemet med vårat kulturmarxistiska styrelseskick sjukskriver sig en dag i månaden.

    Denna dag används uteslutande till att skriva insändare, dela ut flygblad
    blogga, träffas i små grupper och träna politisk retorik.
    Grannsamverkan nattvandring och allt annat som kan lämna efter sig spår
    av hopp och gemenskap till att förändra ett samhälle i fritt fall.

    Ni som läser detta och tänker att det Tony föreslår är väl lite väl överdrivet,
    GRATTIS: ni är en del av problemet

    Gnällandets och de östrogenstinna hannarnas tid är förbi och nu gäller bara handling.

  7. Nu när de utomeuropeiska barnen skall spridas ut över
    alla skolor inför man typisk vänsterpolitik:

    Alla barnen skall vara lika dåliga i skolan.
    Alla medborgare i landet skall vara lika fattiga.

  8. Har inte direkt följt den absurdska skolan i modern tid.Däremot haft mina aningar hur undervisningen ter sig numera.Inte mycket kvar av den skola vi äldre en gång,med bravur gick igenom.Vet ej hellre om politik avhandlas under fastställda timmar på schemat i vår skola.I varje fall skall detta nu bli ett nytt särskilt ämne, i min gamla hemstad Berlin.De ämnen som får ge vika för detta vänsterprojekt,är bl.a. geografi och historia ! Två ämnen som istället borde förbättrats i Deutschland. T.ex. vet en tysk inte var lilla Sverige var beläget,eller ens har hört talas om Stockholm.
    Nu skall alltså tyska barn lära sig politiskt ”tänka riktigt” liksom våra barn redan får på Dagis.
    För mig för det tanken tillbaka till de gamla välkända Marx/Engels och senare Stalin. Tror ju inte knappast det kommer att informeras om de normala tankegångar,som majoriteten bland Petterssons läsare instämmer i ! Nåja det heter ju,” Det skall böjas i tid,vad krokigt skall bli”

  9. De bestående katastrofala effekterna av sossarnas & miljöpartiets utbildnings- / skolpolitik i årtionden.

    Ansvariga utbildnings- / skolministrarna för införandet av den s k ”Flumskolan” var / är ministrarna …

    Olof Palme (S)
    Ingvar Carlsson (S)
    Lena Hjelm-Wallen (S)
    Göran Persson (S)
    Ingegärd Wernersson (S)
    Lena Hallengren (S)
    Ylva Johansson (S)
    Ibrahim Baylan (S)
    Thomas Östros (S)
    Leif Pagrotsky (S)

    … och sedan 2014 fortsätter vanvettet med …

    Gustav Fridolin (MP)

    https://twitter.com/Rodgronrora/status/534263037461794816/photo/1

    Under Alliansens 8 år vid makten (2006 – 2014) gjorde Jan Björklund (L = fd FP) tappra försök att rätta till årtionden av sossarnas flummiga vansinnespolitik på skolområdet … men Reinfeldt saboterade det hela genom migrationsöverenskommelsen med MP om massinvandring av bl a dysfunktionella individer. Skolorna tvingades då ta sig an mängder av ”elever” som var analfabeter.

  10. Någon sakkunnig har sagt;”Inget inom politiken sker av en slump”. Svenska skolans förfall och förstörelse är en politisk medveten ondskeful agenda,punkt.Föräldrar måste värna mer om sina barns rättigheter och skydda dem mot ondskans lakejer som jobbar ihärdigt på att förstöra allt för våra barn och ungdomar så att de inte har en framtid här i vårt eget enda hemland,Sverige.Föräldrar måste inse att det är genomonda, psykopatiska ,narcissistiska människor som vanstyr landet och utsätter våra barn för så mycket kaos,elände och otrygghet i skolorna och överallt.Våra barn tappar hoppet,livslusten,motivationen och studier visar att svenska barn mår allt sämre psykiskt.Föräldrar har här ett stort ansvar för sina barns bästa och trygghet för ingen annan gör det.Problemet är akut man kan inte bara sitta och vänta till valet och rösta rätt,föräldrar bör tex stötta sina barn i en massiv skolstrejk och där kan tex mor och farföräldrar som är pensionärer ta hand om barnen hemma medans föräldrarna måste arbeta.Skolplikten säger några då,ja men när hundratusentals barn hålls hemma från skolorna finns inte resurser att med polistvång hämta alla barnen till skolorna som många föräldrar är vettskrämda för,sluta fega och räds för de som medvetet skadar era barn,stå upp för era barn !

  11. Eländet ska spridas jämnt över hela landet.
    Alla ska få känna på vår nya förväntade framtid.
    Det är ingenting som kommer att bli bättre med tiden.
    Allt kommer att byggas på med busslass på busslass av så kallade nyanlända.
    Det kommer att fortsätta åt fel håll med fel politiker.
    Om vi inte tar oss samman till valet i höst.

  12. Vi vet, de vet men törs inget göra eller snarare de vet inte vad att göra och kan inte tillstå att de misslyckats.
    De som valde de styrande till deras befattningar var ej pålästa utan trodde att de välkända partierna fortfarande hade ledare och ideologier samt målsättningen att styra Sverige.
    Låt oss konstatera att problemet började med adelsmannen vilken ledde sin första regering i slutet av 60-talet. Det partiet som varit ledande i reformarbetet från ett närmast feodalt land till ett med någorlunda demokratisk fördelning av medlen.
    Tyvärr, men makt korrumperar så inget av det gamla finns kvar, fel av mig, orden finns kvar med dagens ledare av det gamla partiet förstår inte innebörden av orden.
    Det är förresten liknande scenarior i alla de gamla partierna och de nya, med ett undantag, lever i en drömvärld av allas lika värde och mångkultur.
    Resultatet, det går som en bär sig åt, brantare och brantare utför och ingen törs dra i nödbromsen!

  13. Det är mycket bra att ni tar upp den svenska skämtskolan.
    Lärarutbildningens programmering och bortträngande av oliktänkande är helt horribel.

    Nästan inga internationella forskare refererar till ”landvinningarna” som görs av de svenska ”pedagogikforskarna” och anledningen är uppenbar.
    Det vi gör i Sverige fungerar inte och/eller är direkt olämpligt.

Kommentera