Vad har hänt med siffrorna?

Av Pettersson

Migrationsverket har ändrat bland siffrorna, det är lätt att se om man jämför siffrorna i migrationsverkets egen statistik. Vad har hänt och vad är det som döljs? Migrationen har gått upp med 224 773 bara på ett enda år.

Beviljade uppehållstillstånd: 1980-2010:

1.304.933 beviljade uppehållstillstånd

Beviljade uppehållstillstånd: 1980-2011:

1.529.666 beviljade uppehållstillstånd

-Pettersson påstår att här ligger en gravad hund…

57 811 uppehållstillstånd första halvåret 2012

Av Pettersson

57 811 uppehållstillstånd på ett halvår, smaka på de siffrorna femtiosjutusenåttahundraelva och lägg sedan till de som får sin sak prövad och får avslag men ändå väljer att stanna.

20 329 av dessa människor är kopplade till migrationsindustrin och de flesta av dem kommer att gå direkt in i socialförsäkringssystemen för att aldrig komma ut igen.

-Pettersson blir trött, vi låter oss invaderas frivilligt och inte nog med det vi betalar själva för ockupationen.

Uppehållstillstånd 2012 Jan Juni

En semestersaga

Av Pettersson som tar en repris från juli 2010 som skrevs som insändare några år innan dess men den var inte 99:an intresserad av.

En semestersaga

Det är semester, det är juli, Sverige är som bäst, sol, bad, värme, grillning, gin och tonic. Värme och kanonväder. Hoppas du har det bra.  

Men tänk dig att du är en flykting, du har flytt från det land du är född i, det land där du hör hemma, du har flytt över halva jorden och äntligen funnit fred.

Du har hamnat långt upp i nord, fått en bostad, du blir försörjd av något som kallas skattebetalare som du inte riktigt vet vad det är. Du har fått det bra.

Det är bara ett fel du saknar vännerna och den släkt som är kvar hemma, de som vägrat fly, de som stannat kvar för att försöka bygga upp landet istället.

En dag får du för dig att det är dags att åka hem och hälsa på, ta lite semester eftersom de där som kallas skattebetalare gjort så att du utan att behöva arbeta har lite pengar över. Då upptäcker du att det är minst 3 flygbolag som flyger reguljärt till det land som är för farligt att bo i, du är tydligen inte ensam om att åka hem på semester, många av dem som åker tar även med sig barnen, barn dit det är så farligt.

Nåväl du kan flyga från Stockholm, Malmö eller Göteborg. Du kan välja destinationer som Bagdad, Erbil, Suleimanya med flera orter. Det är inte lätt att välja men alla är direktflyg. Du väljer det ena bolaget, flyger iväg, tittar ut och ser ner över Danmark.

─ Danmark är ett jävla land tänker du. Danskarna tycker det är ologiskt att man vill åka på semester till det land man flytt från och där man riskerar att mördas så fort man sätter sin fot ─ det var i varje fall så du skrev på din ansökan om asyl, det permanenta uppehållstillstånd du fått, det uppehållstillstånd som svenskarna aldrig drar in, däremot gör danskarna det om de kommer på att man ljugit som du gjort, men det är en annan historia.

Jävla rasister, tänker du om danskarna, ler och lutar dig tillbaks i flygstolen, tacksam för att du valde de dumma svenskarna!    

Så var sagan slut, du som tröttnat på Kanarieöarna och Thailand kanske ska funderar på Irak istället. 

Lite tips på den här länken och vill man inte flyga direkt utan är beredd att mellanlanda så finns det mångdubbelt fler alternativ.

Sysselsättningen har ökat och minskat

Av Pettersson

Sysselsättningen har ökat med c:a 200 000 människor sedan hösten 2006, då den borgerliga regeringen tillträdde. Men samtidigt har antalet svenskar i arbetskraften, på grund av invandring och stora årskullar, ökat mer.

Den intressanta och allmänt vedertagna siffran i sammanhanget är därför sysselsättningsgraden, eller andelen sysselsatta. I augusti 2006 var sysselsättningsgraden enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) 67,1 procent. I december 2011 låg den på 65,1 procent. Alltså en försämring.

Från 2006 till 2011 har det beviljats 545 788 uppehållstillstånd av dessa har färre än 100 000 flyktingskäl eller liknande och färre än 50 000 har kommit hit för att arbeta eller studera. Naturligtvis har folk även flyttat härifrån så säg att vi haft en nettoinvandring på 300 000 och 50 000 av dem har kommit för att arbeta eller studera då har vi om vi är riktigt snälla 50 000 om året som bygger på arbetslösheten. Eftersom det saknas ungefär 450 000 heltidstjänster i vårt land skulle vi fortfarande ha 200 000 arbetslösa utan invandringen.

-Pettersson undrar vad ”Myten” Ullenhag tycker om dessa väldigt snälla siffror?

Uppehållstillstånd 1980-2011 

Titta på den svenska propagandafilmen från 1980, beställd av dåvarande Invandringsverket (nuvarande Migrationsverket) vars syfte var ”att skapa förståelse för och nyttan av vår invandringspolitik”. Jävlar vad invandrarna jobbade och vad som hänt sedan dess…men propagandan är densamma.

Det går om viljan finns och inställningen är den rätta!

Av Olli Rein

Över 5 700 somalier väntar på familjeåterförening och väller när som helst in i landet. Finland har speciell dragningskraft, så kallade ”pull”-faktorer som gör att flyktingarna söker sig hit. Så kan det låta i debatten om familjeåterföreningar. Också migrationsverket tutar gärna ut de här uppgifterna.

Men största delen av de här människorna kommer aldrig att sätta sin fot i Finland. Det som nämligen inte rapporteras lika öppet är att allt färre de facto får uppehållstillstånd. Ändå vill inrikesministeriet skärpa lagstiftningen ytterligare. Det gäller bland annat krav på att visa upp en viss inkomstnivå för den familj som önskar återförenas i Finland.

Så här kan ett ansökningsförfarande se ut för ett somaliskt barn som ansöker om familjeåterförening. Hon eller han måste personligen ta sig från Somalia till Finlands ambassad i Etiopien för att lämna in ansökan. Tidigare kunde släktingen lämna in ansökan i Finland. Ofta blir det frågan om två långa resor eftersom de flesta somalier måste ge en intervju om sina familjeförhållanden, då få innehar id-handlingar som kan bevisa släktskapet. De långa resorna leder konkret till att många sökande aldrig dyker upp på intervjun, vilket betyder att många ansökningar avslås.

Behandlingstiderna är långa – just nu behandlas de ansökningar som lämnades in för långt över tre år sedan. De negativa beskeden har ökat för varje år. För två år sedan fick 57 procent av somalierna avslag på sin ansökan om familjeåterförening. Under de första tre månaderna i år är de negativa beskeden redan uppe i 77 procent.

Lagstiftningen har redan skärpts på flera punkter och de förändringarna kommer att synas i allt fler negativa besked, konstaterar inrikesministeriet självt i sin rapport. Det krävs redan idag att man ska visa upp en viss inkomstnivå om den sökande håller på att bilda familj och önskar förenas med sina nya familjemedlemmar. En annan förändring är de biometriska ansökningarna, som betyder att sökanden själv ska resa till tredje land för att lämna in ansökan med fingeravtryck. Det krävs dessutom uppehållstillstånd eller visum i tredje land – i annat fall avslås ansökan. Till råga på allt kräver Finland giltiga resedokument, med vissa undantag, trots att man inte ser de somaliska passen som tillförlitliga.

De här förändringarna syns redan i att antalet sökande från Somalia minskar radikalt, i år till mindre än en tredjedel jämfört med samma tidpunkt ifjol. Ändå vill inrikesminister Päivi Räsänen utreda ytterligare åtstramningar.

Skärpningarna är inte enbart en produkt av det invandringsfientliga klimatet som bland andra Sannfinländarna driver på. Centerpolitiker och samlingspartistiska ledamöter som satt i förvaltningsutskottet var aktiva i frågan redan under den förra regeringsperioden. Den häftiga debatten ledde till flera av de skärpningar som nu har trätt i kraft.

I inrikesministeriets utredning finns ingen analys av hur lagstiftningen i Finland och Sverige påverkar den egentliga möjligheten för anhöriga att få uppehållstillstånd. Om inrikesministeriet hade tittat närmare på situationen i Sverige hade man märkt att antalet ansökningar de facto har ökat igen i Sverige, efter ett domstolsutslag om att svenska staten inte har rätt att kräva giltigt pass, då den sökande inte har faktiska möjligheter att skaffa sig ett sådant.

I det här klimatet verkar det vara ett självändamål att se till att Finland inte på en enda punkt har liberalare lagstiftning än grannlandet. Den här synen består, trots att Sverige hela tiden får tio gånger fler asylansökningar än Finland.

Kritiken från flyktingorganisationerna låter inte vänta på sig. Är det inte snarare dags att luckra upp lagstiftningen än att skärpa den? Eller som en kritiker konstaterade – ska det finnas upp till 90-99 procent negativa beslut innan vi har en tillräckligt sträng lagstiftning.

Svenska Yle

Tänk om vi i Sverige hade demokrati som i Finland, då skulle vi kunna minska vår invandring till en hållbar nivå. Vad är det egentligen som skiljer Sverige från Finland, mer än det politiska och ekonomiska förståndet. Jag kan absolut inte hitta någonting som kan motivera den stora  skillnaden på invandringsnivån mellan de båda närliggande länderna, som haft samma historia från slutet av 1200-talet till början av 1800-talet. Vi har istället båda likartade både företagsklimat och inriktning på företagandet.

Den tiden då Sverige gick något före är över och i dag är det enskilda företag som leder utvecklingen framåt. De är nu minst lika många från Finland som Sverige. Så varför ska vi sitta fast i denna invandringsfälla, medan finnarna kan gasa på och lämna oss långt efter i en snar framtid. Det skriver jag Olli Rein, och det står jag för. Det måste finnas en väg ut för Sverige också, annars är vår tid som välfärdsstat över om några år, och vi får stå med tiggarskålen, som många andra Europeiska invandrarländer.

Mohammad Hossein Mohammadi ”19940827”

Av Pettersson

Mohammad lämnade Afghanistan som två-åring och mådde finfint när han nyligen landade i Sverige som 17-åring, givetvis har han ingen legitimation som bekräftar den ålder, men han är väl insatt i att det är lättare att få uppehållstillstånd innan man fyller 18 och blir vuxen.

Mohammads berättar sin historia om varifrån han kommer och familjeförhållanden med en familj som bor i Iran som han inte har någon kontakt med och inte en enda som kan ta hand om honom i Afghanistan.   

Migrationsdomstolen tror inte på Mohammeds uppgifter och hävdar att han står i kontakt med föräldrarna. De ”intyg” han visade upp om att föräldrarna befinner sig i Iran visade sig vara förfalskade och av intet värde.   

”Domstolen anser sammanfattningsvis att Mohammad Hossein Mohammadis uppgifter om hans familjemedlemmars vistelseort inte kan läggas till grund för bedömningen. Därmed bedömer domstolen även att hans uppgifter om att han är hemmahörande i  Ghazniprovinsen inte heller ska läggas till grund för bedömningen. — Han är inte att anse som flykting, alternativt eller övrig skyddsbehövande”

Ett klart fall kan man tycka, Mohammed borde åka hem men nu är detta Sverige och den Muhammed som var fullt frisk och mådde prima när han landade i Sverige mår plötsligt dåligt enligt Norrköpingsläkaren Sanela Saskin…  

”I sitt intyg uppger hon att han lider av ångest, rädslor och sömnsvårigheter, samt att han tackat nej till slutenvård. Hans dåliga psykiska mående bedöms vara en reaktion på ovisshet, otrygghet och hans livssituation och hon bedömer att han behöver trygghet och förutsägbarhet. Hon skriver vidare att han inte kan få hjälp av medicinering eftersom hans depressiva besvär och ångest är sekundära, d.v.s. en reaktion på den svåra stress han lever i. Av journalanteckningar från juni 2011 framgår att hans suicidrisk var svårbedömbar.”

-Nåväl, för att göra detta elände lite kortare så när den unge mannens rövarhistorier avslöjats börjar han må dåligt på grund av otrygghet och får stanna.

-Pettersson säger att hela hans familj som snart får anhöriginvandra måste asgarva. Att Mohammed lätt kunnat bli frisk och ”trygg” igen genom att återvända till sin familj verkar inte ha föresvävat domstolen.

Hela domen HÄR

Dubbel tur

Av Stefan K

Minns ni den utvisningshotade mannen från Eritrea som skrapade fram 1,2 miljoner i Tv 4 år 2009?

Samtidigt som den då 27-årige mannen väntade på att utvisas, köpte han en trisslott och skrapade fram tre tv-apparater och sedemera 1,2 miljoner skattefria kronor. Artikeln i Metro 2009

I slutet av 2010 preskriberades utvisningsbeslutet (jo, det finns en preskriptionstid även här) och mannen sökte då genast ett nytt uppehållstillstånd. Igår fick mannen beskedet om att han får stanna i Sverige. Omständigheterna i hemlandet och hans skötsamhet låg till grund för beslutet.

I 18 månader har Tesfaldet Tesloy erhållit 10 000 kronor varje månad, vilket han också kommer att få de närmaste åtta åren. Jag säger inget om det. Även en utvisningshotad person har rätt att köpa lotter och erhålla de eventuella vinster som lotterna ger. Det jag undrar är om bidragen till Tesloy upphörde sedan pengarna för Triss-vinsten började ramla in? Från dagens Metro: