”Vi gillar olika” och den ofria pressen

Av Pettersson

”Vi gillar olika” Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör sitter just nu och debatterar i radions P1. (c:a kl. 07:25) tillsammans med socialdemokraternas utrikespolitiske talesman Urban Ahlin.

Där säger Helin att AB har tillgång till WikiLeaks alla dokument, liksom alla tidningar har och märkligast av allt Helin säger att tidningarna gjort upp om vem som ska släppa vilken s.k. nyhet och när. Idag släpper AB gamla nyheter om hur Norge och USA blåste Sverige i Jas-affären.

Så var det med ”vi gillar olika” och den fria pressen. Tidningarna gör upp mellan sig om, när och var vi ska läsa deras så kallade nyheter. Atonbladet och Jan Helin verkar för karteller, styrda nyheter och ofri press.

─ Pettersson undrar om Jan Helin vet vad han säger?

Artikel 19

Här är ännu en insändare som Södermanlands Nyheter, Expressen med flera medier inte har haft lust att publicera. Men, men kanske någon gammal trött journalist läser denna blogg och vaknar upp, tänker till om att det faktiskt bedrivs en omfattande censur i vårt.  

——————-

Artikel 19

Envar har rätt till åskiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser ─ så står det i FN:s deklaration för de mänskliga rättigheterna.

I Sveriges grundlag står det ─ att varje medborgare har rätt att i tal, skrift och bild eller på annat sätt uttrycka tanka, åsikter och känslor och att all makt utgår från folket. Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning, allmän och lika rösträtt.

Trots att både Sveriges grundlag och FN:s artikel 19 är enkla att förstå gäller dessa inte i Sverige. Här finns ett omfattande åsiktsförtryck och det bedrivs en censur som inte borde förekomma i ett demokratiskt land.

Anledningen till censuren och åsiktsförtrycket är att man enligt etablerade politiker och journalister hetsar mot folkgrupp och sprider rasistiska budskap när man diskuterar invandringen och invandringspolitiken i vårt land.

Media är inne på en farlig väg. Istället för att ta debatten med argument ─ låtsas de som den inte finns. Istället för att slåss för yttrandefriheten och allas rätt till att uttrycka sina åsikter har de ställt sig på etablissemangets sida.

Det är dags att varenda journalist i vårt land tar och läser de pressetiska reglerna där det står.  

─ Massmedias roll i samhället och förtroendet för dessa medier kräver korrekt och allsidig nyhetsförmedling.

Tyvärr är det alldeles för ofta som rapporteringen inte är korrekt och allsidig.

Därmed har förtroendet för vår f.d. fria press försvunnit.

4497 civila dödsoffer i Irak

4497 civila dödades i Irak under 2009 enligt IPC, det är ett högt dödstal jämfört med de siffror vi är vana med i vårt land. I Sverige dödades 213 personer det första  halvåret i år enligt BRÅ.

Jämför vi med andra länder så är siffrorna i Irak inte så höga, i Sydafrika mördas c:a 20 000 personer per år. I Irak med 30 miljoner invånare dödas c:a 150 människor per miljon och i Sydafrika med 49 miljoner invånare 387 per miljon invånare. Våldsnivån i Sydafrika är 2,5 gånger högre än i Irak men skillnaden i rapportering är som dag och natt ─ från Irak rapporteras vartenda våldsdåd och från Sydafrika skrivs det om fantastisk natur, safari, klimat, vin och hur trevligt semestermål landet är.

Våldet och antalet döda i Irak är idag betydligt lägre idag än det var under Saddam Husseins tid. Dödandet i Irak är idag inte värre än i stora delar av övriga världen, det är nere på nivåer som kan kallas vardagsvåld i Mellanöstern och många andra delar av vår jord.

Våra media vore inte våra media om de inte undvek att rapportera detta faktum, deras behov av offer är stort och de har i många år satsat på att Irak och demokratin ska förlora.

I alla riksmedia är Irak ett farligt land varifrån vi måste ta emot flyktingar och inte utvisa människor till.  

Media borde istället följa med någon av alla 1000-tals irakier som tillsammans med sina barn regelbundet åker hem på semester men att rapportera allsidigt och korrekt i enlighet med de pressetiska reglerna är inte aktuellt för våra stora riksmedia.