USA skickar Patriotmissiler och stridsflygplan till Jordanien

Beslutet att distribuera Patriotmissiler och F-16 flygplan till Jordanien gjordes sent på fredagen vid ett möte på försvarsdepartementet för att stärka USA: s militära stöd till Jordanien – en viktig allierad i Mellanöstern – om våldet från de syriska inbördeskriget sprider sig.

Det övergripande målet är att visa USA: s militära stöd för en allt bräckligare Jordanien, som bär bördan av hundratusentals syriska flyktingar och ett växande hotet från extremistiska element inklusive en al-Qaida organisation arbetar inne i Syrien.

De vapen system som skickas i början på juni som en del av en militär övning som kallas ”Ivriga lejon” och planeras senare i denna månad.

”För att öka den defensiva beredskapen och kapacitet i Jordanien, kan några av dessa militära tillgångar kan stanna längre än planerat på begäran av regeringen i Jordanien,” Lt. överste T.G. Taylor, en talesman på U.S. Central Command, berättade CNN.

De senaste dagarna har våldet spridit sig till Libanon och israeliska styrkor har ökat säkerheten längs sin norra gräns. F-16 och besättningarna kommer att träna med det jordanska flygvapnet.

Separat från övningen skickar USA 200 militära rådgivare från den 1: a pansardivisionen i Fort Bliss till Jordanien för att långsiktig planering med jordanska styrkor om en kris med kemiska vapen bryter ut eller om en storskalig humanitär insats beordras.

 

Araber kan se ut så här

Det finns araber och det finns araber, en sort ser ut så som på filmen, de är kristna från Beirut, Libanon.

-Pettersson är ateist så det visslar om det men kan ändå se en viss skillnad på dessa och Fjärran Österns islamioter. Tyvärr så håller kristendomen på att dö ut på sin födelseplats som är Mellanöstern. De kristna trakasseras, mördas och skräms iväg från det område där de tidigare var i majoritet och bodde långt innan muslimerna invaderade Mellanöstern och Nordafrika.

Ni kan få engelsk text genom att trycka på en av rutorna i underkant på filmrutan.

Storkrig på gång mellan sunni och shia?

Sunnimuslimska syriska upprorsmän har i natt drabbat samman med shiamuslimska Hizbollahsoldater i Bekádalen på den libanesiska sidan om gränsen i Bekádalen inte långt från Baalbek som är ett av Hizbollahs starkaste fästen.

Det rapporteras om c:a 15 döda. I Irak var maj månad den blodigaste på fem år med över 1000 döda i terroristdåd mellan shia- och sunnimuslimer som slåss om makten.

I Iran har den shiamuslimska regeringen officiellt börjat rekrytera milis från det islamiska revolutionära gardet, anledningen är att de ska försvara den shiitiska helgedomen Tina i utkanten av Damaskus. Tina var barnbarn till Muhammed och syster till Hussein som halshöggs av rivaliserade klaner år 680, snacka om att var långsinta.

Enligt israeliska källor ska iranierna besätta Golanhöjderna för att ge flexibilitet åt den syriska regeringens armé. Vad Israel tycker om att ha iranska styrkor inom skottavstånd på andra sidan gränsen är inte svårt att förstå.

Ryssarna stödjer shia – Hizbollah, Assad, Iran och USA och väst verkar stödja Sunnirebellerna som bekämpar Assadregeringen men USA har terroristförklarad Hamas, som också är sunni, det är en jävla röra och värre lär det bli.

-Klart är att vad muslimerna än säger så har ingen dödat så många muslimer som andra muslimer…de är fan i mig galna och det kommer att spilla över här hemma också. Har du beredskap för det Reinfeldt?

”Sverige går mot en katatstrof”

Redan 2008 befarade den förra FN-officeren Anders Lugn, att Sverige var på väg mot en katastrof.

Lugn som är en f.d. FN-officer jobbar idag som journalist ((DN, TT och SVT bl.a.) och kommunikationskonsult. Han är också bror till Kristina Lugn.

Som stationerad i Libanon såg han landets negativa utveckling fördelad på sex punkter.

  • Svag känsla för nationen.
  • En nedrustad krigsmakt.
  • En mindre effektiv polisorganisation.
  • En allt större tillgång till vapen.
  • En större tillgång till droger.
  • En befolkning som känner allt större vanmakt.

Väl hemkommen till Sverige konstaterade Lugn att utvecklingen i landet var på väg att ta samma former som i inbördeskrigets Libanon. Detta skrev alltså Lugn 2008. Läs de sex punkterna en gång till och fråga er om utvecklingen i Sverige närmat sig eller fjärmat sig dem, under de fem år som gått.

Källa: Aftonbladet

 

Israels armé har inlett övningar

Israels armé har plötsligt inlett övningar för reservtrupper vid gränsen till Syrien och Libanon. Tidningen The Times of Israel skriver att det i övningarna deltar totalt 10-20 tusen människor.

Övningarna genomförs mot bakgrund av kriget i Syrien som gränsar till Israel, en drönare från Libanon som förra veckan sköts ned av israelska flygvapen samt politiker och journalisters uttalanden om en konflikt med Iran och en militär operation i Syrien för att kontrollera kemiska vapen.

Ryskt landstigningsfartyg på väg till Haifa. För första gången kommer ett ryskt landstigningsfartyg att besöka Israel. En officiell representant för Rysslands örlogsflotta sade idag att det stora landstigningsfartyget Azov kommer att besöka den israelska hamnen Haifa mellan den 1 och den 3 maj. Besöket äger rum i samband med den 68:e årsdagen sedan segern över Nazityskland.

Det var israeliska veteranorganisationer som initierade besöket i samband med firande av Segerdagen.

Pettersson läser om två separat händelser som ni får tolka hur ni vill…

Rysslands röst  Rysslands röst 

Åtal i omfattande assistanshärva

Sammanlagt 17 personer åtalades i dag för bland annat grova bidragsbrott i härvan kring det Örebroföretag som misstänks ha lurat till sig flera miljoner i assistansersättning från Försäkringskassan.

Åtalet i härvan kring Örebroföretaget har lämnades i dag in till tingsrätten. Sammanlagt 17 personer åtalas för bland annat grova bokföringsbrott, grova skattebrott och grova bidragsbrott för många miljoner kronor.

Förundersökningen omfattar mellan 9 000 och 12 000 sidor, enligt Örebro tingsrätt.

Två personer sitter häktade sedan tidigt i höstas, bland annat en 36-årig man som ensam ägde bolaget.

-Pettersson håller i åtalat och blir så trött. Omar Fattah var bolagets formelle ägare till den 21 augusti 2009, därefter blev Abbas Haasoun ägare för 1 (en) krona enligt köpebrevet. Övriga namn är liknande som har tolkbehov på albanska och arabiska.

Man kan inte säga annat än att svinen ordnar arbeten till tolkar, advokater, åklagare, poliser, osv. men att ljugmedia inte törs skriva om vilka det är som stjäl från dem som har det svårast i vårt land är ynkligt.

Tidigare om svinen som ljugmedia kallar Örebroföretaget men heter ATS Assistans Trygghet Service AB HÄR 

  • Abbas Hassoun, född 1976. Libanes och ägare på bilden ovan
  • Ahmed Hassoun, släkting
  • Hussein Hassoun, släkting
  • Omar Fattah, landsman
  • Per Jahrl, svensk

Under två år plockade Abbas Hassoun som ensam styrelseledamot i bolaget ut 11 miljoner kronor i arvode. Eftersom assistans är en skattefinansierad verksamhet är det alltså 11 miljoner i skattepengar rakt ned i fickan på Abbas Hassoun. Sista året omsatte bolaget 122 miljoner kronor. En del av pengarna har investerats i Beirut, Libanon.

De hånskrattar åt oss

Om du kommer från Mellanöstern ser du med förundran på skandinavisk samhällssyn. Du kommer från ett ställe som kännetecknas av blodiga strider mellan en lång rad grupper. Så din utgångspunkt är självbevarelsedriften. Den utgångspunkten tar du med till Skandinavien. Landet som du kommer till ser ut att ligga öppet med en massa fördelar som väntar på att bli utnyttjade. Så uppstår bidragsutnyttjandet, föraktet för det nya landet och synsättet ”det ju bara är svenskarna man lurar”.

Ovanstående rader har skrivits av Thomas Gür, invandrare från Turkiet och journalist.

Örebro TR B 4693-12 aktbil 456 Örebro TR B 4693-12 aktbil 393 Örebro TR B 4693-12 aktbil 413 Örebro TR B 4693-12 aktbil 426 Örebro TR B 4693-12 aktbil 439 Örebro TR B 4693-12 aktbil 440 Örebro TR B 4693-12 aktbil 441 Örebro TR B 4693-12 aktbil 442 Örebro TR B 4693-12 aktbil 443 Örebro TR B 4693-12 aktbil 444 Örebro TR B 4693-12 aktbil 445 Örebro TR B 4693-12 aktbil 446