Swaziland – ett förtrollande, grönskande och bergigt litet rike i södra Afrika – är Afrikas sista monarki fast några rojalister kritiserar den beskrivningen eftersom kungen enligt sed påstås dela makten med sin mor.
Swaziland har 1,4 miljoner invånare och är instängt mellan Sydafrika på tre sidor och Moçambique på den fjärde. Landet blev självständigt från Storbritannien 1968 och nuvarande kungen ärvde kronan efter sin far 1986 som artonåring.
Kung Mswati III anses vara Afrikas mest korrupte ledare. Hans njutningslystnad och slöseri drabbar befolkningen enormt. 30 % är arbetslösa och 70 % lever på mindre än en dollar om dagen, detta i ett land med enorma naturtillgångar.
De kungliga födelsedagarna firas på fotbollsstadion där under varje ”Reed Festival” där tusentals unga kvinnor presenterar sig i hopp om att bli hans nästa brud. Hittills har kungen fjorton fruar och tjugo barn. Kungens enorma privata förmögenhet drar upp landets medelinkomst och gör att landet är diskvalificerat för en mängd biståndsprojekt.
Swaziland är som många andra afrikanska länder rikt och skulle utan en galen kung vid makten kunna moderniseras och ge befolkningen välstånd.
− Pettersson undrar varför befolkningen i Swaziland inte gör sig av med den siste negerkungen.
Läs mer på Aljazeera
