Nytt skolfiasko

Så läggs då nästa misslyckande till alla de övriga som den borgerliga regeringen lyckats åstadkomma under sina åtta regeringsår. Svensk skola har åter utmärkt sig i en stor internationell undersökning. Nästan ingen svensk lärare tycker att deras yrke är uppskattat. Lärarstudien Takis från OECD visar nämligen på tuffa förutsättningar för den svenska lärarkåren.

De får i förhållande till lärarna i övriga 33 undersökta länder, mindre fortbildning och mindre stöd och återkoppling. De jobbar mer, men måste lägga en större del av arbetstiden på administration. Totalt omfattar undersökningen mer än 100.000 lärare i 34 länder varav 3300 från Sverige.

Politikerna är snabba ut att skylla ifrån sig. Utbildningsminister Jan Björklund upprepade sitt krav på att förstatliga skolan. Sossarnas skolpolitiske talesperson, Ibrahim Baylan, talade om garanterad fortbildning och språkröret Gustav Fridolin, generös som alltid med våra skattepengar, talade om höjda lärarlöner. Hade man inte satsat så mycket på svensk invandringsindustri så hade ju detta varit fullt möjligt. Nu har Gustav Fridolin mfl föredragit att prioritera annat framför höjda lärarlöner.

Lusharpan talar om att återinföra vanligt folkvett och vanlig hyfs i skolan, där eleverna visar respekt för lärarna. Problemet finns överallt men verkar vara särskilt utbrett i en del av våra ”utanförskapsområden”. Idag har en lärare ingen möjlighet alls att hantera en elev som obstruerar och skulle man råka ta i eleven eller säga till så får man sparken och måste betala skadestånd. Det är klart att med de förutsättningarna så kan Sverige inte annat än hamna på jumboplacering. Lusharpan har aldrig hört talas om att man har sådana problem i tex Japan eller Sydkorea.

 

Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.

SFI-elever tränger undan gymnasieelever

Det finns snart inte ett område där Sveriges katastrofala invandringspolitik inte påverkar och tränger undan. Nu är det Komvux-eleverna som får stå åt sidan.

I Trestadsområdet är behovet av eftergymnasial utbildning stor, men antalet platser minskar på bekostnad av SFI- och GRUV-utbildningar. GRUV är förkortningen för grundläggande vuxenutbildning.Read More »

En ruskig händelse i Skövde

Uppdaterad 2014-06-20:

Diskussionens vågor fortsätter att gå höga om ”Pingstpastorns välsignelse” på insändarsidan i vår lokaltidning. Märkligt nog så tycker alla insändare utan undantag att det var trevligt med en välsignelse trots att man är noga med att påpeka att man inte är kristen eller går i kyrkan i vanliga fall. Däremot tycker man att kyrkobesök är helt ok i samband med skolavslutningar och en välsignelse har man heller inget emot.

Märkligt nog lyser negativa synpunkter på Pingstpastorn helt med sin frånvaro. Medlemmarna i den fredliga och toleranta religionen vill väl inte ha någon dålig reklam. 

Strax ska Lusharpan och hans fru gå över till sina trevliga grannar och fira midsommar. En tradition som inte så många i regeringskansliet firar. Där håller man sig till mer traditionstyngda svenska helger som ”Ramadan” istället.

Petterssons alla trevliga läsare tillönskas en trevlig midsommar med tillhörande ”välsignelse” från Sveriges reservhuvudstad.

 

Uppdaterat 2014-06-19:

I dagens lokaltidning försvarar sig den Pingstpastor som uttalade välsignelsen över skolbarnen. ”jag gjorde det med glimten i ögat” säger Pingstpastorn. Jag sade att jag ville säga något som vissa verkar tycka vara farligt och jag sade också att de som känner sig osäkra kan hålla för öronen. Jag avslutade med att säga  ”Gud välsigne er alla och ha en riktigt glad sommar”. Får man inte säga så här, så får man fundera på om jag kan säga någonting alls som passar på en skolavslutning.

Lusharpan kan bara konstatera att Pingstpastorn brister i kunskaper på två områden. Dels hur intolerant den toleranta och fredsälskande religionen är, dels hur stor beröringsskräcken är inom vissa områden hos en del chefer i offentlig förvaltning. Med sådana kunskaper i bagaget så hade Pingstpastorn lätt insett vad som komma skulle.

 

Huvudnyheten på förstasidan i dagens lokaltidning innehåller en verkligt ruskig händelse. En företrädare för Pingstkyrkan ska under en skolavslutning som hölls i kyrkan i fredags, ha välsignat barnen. ”Så här får det inte gå till. Jag trodde att det var tydligt, men uppenbarligen måste vi skärpa våra rutiner” säger skolchefen Anna Sundström, som uppenbarligen håller på att göra i brallorna för att någon har blivit kränkt av denna välsignelse.

Men Anna Sundström får rejält med mothugg på tidningens insändarsida, där man uttrycker sin besvikelse över att det kan vara så farligt att höra kristendomens budskap, där man lär ut att man ska älska sin nästa som sig själv och att man aldrig behöver vara ensam eller känna sig över given.

Lusharpan kan inte annat än att hålla med insändaren. Det är tydligen ok med budskapen från de fredliga och tolerantas mödarreligion med avkapade huvuden och massavrättningar mm, men det kristna budskapet duger inte. Det krävs ingen större fantasi för att räkna ut vilka det är som protesterar eftersom ingen pekas ut i tidningen. Men som vår chefredaktör brukar säga, ”inget signalement är också ett signalement”.

 

Och för övrigt anser jag att svensk invandringspolitik i grunden behöver förändras och antalet arbetskrafts- och anhöriginvandrare kraftigt reduceras.