HMS Halland välkomnas tillbaka efter modernisering

FÖRSVARSMAKTEN. I veckan överlämnades HMS Halland från Försvarets materielverk (FMV) till Försvarsmakten efter en omfattande modernisering. Med detta är alla tre ubåtar av Gotlandsklass uppgraderade med toppmoderna system och kan bidra till Sveriges och Natos säkerhet.

HMS Halland, den halvtidsmodifierade Gotlandsklassen har flera toppmoderna system som också kommer att finnas ombord på de nya ubåtarna av Blekingeklass (A26).

HMS Halland är den sista av tre ubåtar av Gotlandsklass som genomgått halvtidsmodifiering av Saab Kockums varv i Karlskrona. Under torsdagen återlämnades ubåten till Försvarsmakten av Försvarets Materielverk (FMV). Den halvtidsmodifierade Gotlandsklassen har flera toppmoderna system som också kommer att finnas ombord på de nya ubåtarna av Blekingeklass (A26).

Det är glädjande att vi nu har tre moderna ubåtar i svenska marinen. Detta bidrar till Sveriges nationella säkerhet och alliansens gemensamma avskräckning och förmåga i Östersjöregionen. Uppgraderingen innebär också att vi redan opererar med system som kommer att finnas på våra nya ubåtar av Blekingeklass, säger kommendör Paula Wallenburg, chef för Första ubåtsflottiljen

Under halvtidsmodifieringen har HMS Halland, likt systerfartygen Uppland och Gotland, fått ny teknisk utrustning som är bättre anpassad efter dagens hotbild och säkerhetsläge. Jämfört med tidigare har ubåtarna fått ökad uthållighet, nya sensorer och ett moderniserat ledningssystem.   

När HMS Gotland sjösattes 1995 var den den första ubåten i världen som från början byggdes med luftoberoende maskineri. Totalt byggdes tre fartyg i klassen. HMS Gotland, HMS Halland och HMS Uppland. Dessa fartyg är än idag bland de bästa konventionella ubåtarna i världen vad gäller uthållighet, vapenverkan och smygförmåga.

HMS Södermanland byggdes 1988 och är kvar i tjänst. Totalt har Sverige fyra ubåtar i tjänst och två A26 beställda. HMS Södermanland ska lånas ut till Polen som träningsbåt när de skriver kontrakt på tre A26 med Saab.

Svensk ubåt, skräck för USA:s flotta

Den har kallats ett av de största hoten mot den amerikanska marinen. Det hela började år 2000 med en övning i Medelhavet där Sverige deltog med en ubåt av ungefär samma typ som Gotland. – Ubåten hördes inte, syntes inte och kunde inte fångas in av de andra styrkorna. Men själv såg hon och hörde allt. Det var smygtekniken som kom till sin rätt, säger Kjell Göthe, informationschef på Kockums, som har byggt Gotlandsubåtarna.

Detta väckte USA:s intresse. Kunde Sverige bygga så svårfångade ubåtar skulle ju även mer illasinnade länder kunna göra det. Så USA skickade en förfrågan till den svenska regeringen om att hyra en Gotlandsubåt med svensk besättning. Sommaren 2005 var Gotland på plats i San Diego för att öva med den amerikanska marinen.

Gotland gjorde bra ifrån sig på övningarna. Ett och ett halvt år efter att de började har den amerikanska marinen fortfarande svårigheter med Gotland. Kontraktet förlängdes ytterligare ett år. USA ville öva mer.

HMS Gotland deltog i krigsspelet mot USA:s flotta med dess massiva styrka av anti-ubåtskryssare, helikoptrar, ubåtsjaktplan och speciellt atomubåtar.

Svenskarna gav tydligen den amerikanska marinen rejält på pälsen. Gotland sänkte virtuellt amerikanska attackubåtar, jagare, fregatter, kryssare och och tog sig även in i den ’röda zonen’ nära hangarfartygen.

Det går många historier om hur bra den svenska ubåten egentligen är. Den sägs ha sänkt amerikanska fartyg, bland annat hangarfartyg, i olika övningar. Exakt vad som hänt vill ingen berätta.

Att USA var angelägna om att lära sig fånga Gotland råder det inga tvivel om. De stod för hela kalaset. Totalt betalade de 200  miljoner kronor för de två år som Gotland var i USA. Det täckte alla kostnader för övningen – från diesel och underhåll till skolgång för den svenska personalens barn.

Nåväl, det var några år sedan och nu har HMS Gotland genomgått en komplett uppgradering och Gotland har blivit en nästan ny ubåt.

– Vi har gjort en av världens bästa ubåtar ännu bättre. Vi har skurit henne i två delar, bytt ut ett antal tunga system, satt ihop henne igen och nu har hon sakta förts ner tillbaka till sitt rätta element, säger Gunnar Wieslander, vd för Saab Kockums.

The Drive

Den svenska ubåten HMS Gotland framför hangarfartyget USS Ronald Reagan i San Diego, USA

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även  SWISHA till 0760 858 480

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

2 thoughts on “HMS Halland välkomnas tillbaka efter modernisering

KommenteraAvbryt svar