Världens största kryssningsfartyg

Världens största kryssningsfartyg har precis byggts på det finska varvet Meyer Turku. Fartyget kommer att trafikera Karibien under bahamansk flagg. Många jublar, andra gnisslar tänder.

Den 17:e juli lämnar fartyget ”Star Of The Seas” Åbo för den långa resan till Karibien där premiärturen sker den 16:e augusti.

Resenärerna kan under resan roa sig i världens största vattenpark till havs, vandra omkring i en park med levande växter, besöka en enorm vattenshow eller förlusta sig i någon av fartygets 40 restauranger.

Star Of The Seas ingår i företaget Royal Carabbean Groups Icon-klass. Nyligen levererade varvet ett annat, något mindre fartyg och ytterligare två håller på att byggas. Rederiet, Royal Carabbean Group, säger att man 2035 ska det första nollutsläppsfartyget färdigbyggt. Fram tills dess kommer Star Of The Seas, hennes systerfartyg och världens alla kryssningsfartyg, att vara större miljöbovar än både flygplan och bilar.

Som om det inte vore nog skriver Mitti att antalet turister som anländer med kryssningsfartyg till Stockholm fortsätter att öka. Efter pandemin ses en kraftig uppgång och i år räknar man med att 250 000 passagerare anländer för att 2030 uppgå till hela 650 000.

I Stockholm välkomnar man detta. Inte minst de butiker, restauranger och museum som räknar med högre intäkter, men också staden som i.o.m. fler turister kan räkna in högre skatteintäkter.

De som däremot sitter och surar är miljöaktivisterna. Nu har ju Högsta domstolen gett fritt fram för miljöaktivister att hindra trafiken på hårt trafikerade vägar, gett lindriga straff för de som limmar fast sig på landningsbanor, så nu väntar vi på att dessa arbetsskygga aktivister ska hitta på sätt att stoppa de stora kryssningsfartygen.

Bloggen har tidigare skrivit om fartygen och varvet…

10 thoughts on “Världens största kryssningsfartyg

  1. Kan inte påstå att jag är vidare förtjust i dessa kryssningsfartyg. Visst jag förstår att det är praktiskt att hotellet man bor på seglar runt så att man slipper byta rum och packa om resväskan varje gång man kommer till en ny plats. Också praktiskt med restauranger, nöjen och shopping ombord.
    Men för länderna som besöks är fartygen inte mycket att hurra för: minimal eller ingen inkomst för lokala hotell, restauranger, teatrar, nöjesetablissemang etc, istället går pengarna till ett multinationellt kryssningsbolag.
    I princip blir det inte heller några skatteintäkter för de länder som trafikeras, eftersom fartygen oftast är registrerade i länder som Panama, Liberia etc.
    Sen har vi miljöproblemen, bl a beräknas ett fartyg med 3 000 passagerare dagligen generera ca 80 000 liter avfallsvatten – var tar det vägen? Tidigare släpptes det ut i havet utan nå´n speciell rening, har väl blivit lite bättre sen reglerna skärptes för några år sedan, men…

  2. Det jag tänker på om kryssningsfartyg är att de passagerare som fick Corona och tvingades leva instängda på båtarna och inte fick gå i land i någon hamn. Måste varit som ett fängelse.

    Från chat got

    🛳 Diamond Princess – det flytande fängelset (Japan, februari 2020)
    Vad hände?
    Diamond Princess, ett kryssningsfartyg med 3 711 personer ombord (passagerare och besättning), sattes i karantän i hamn utanför Yokohama, Japan, efter att en tidigare passagerare testats positiv för coronaviruset. Fartyget blev snabbt ett av världens största smitthärdar utanför Kina.

    Fakta:

    712 personer ombord smittades.
    14 personer dog.
    Fartyget låg isolerat i över en månad.
    Karantänen ombord fick hård kritik: viruset fortsatte spridas bland passagerarna, vilket tyder på att karantänen var ineffektiv.
    Många passagerare, särskilt äldre, blev mycket sjuka och fick vänta länge på evakuering eller vård.
    Symbolik:
    Fartyget blev ett slags mikrokosmos för pandemin – en plats där smittan spreds snabbt i ett stängt system, och där rädsla, desinformation och byråkrati försvårade hanteringen.

    13
    1
  3. Ett flytande tivoli med 20 ”våningar”, från 700dollar och uppåt beroende på stopp och längd på resan.

    Fattar inte ens att det kan flyta utan att slå runt med dessa höjder över vattenlinjen, men vädret får väl bevisa detta någon gång?
    Se gärna hemsidan för mer info.

    Finnar kan bygga stora skepp..en eloge för detta.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Star_of_the_Seas

    16
  4. Hörde på radion en domare i HD uttala sig efter den friande domen. Han ”tyckte inte” att det miljöaktivisterna gjorde var sabotage.
    Hög tid att ändra lagstiftningen så att det blir slut med ”tyckande” i rättsskipningen.

    30
  5. Stort grattis Pettersson och tack för de 15 åren. Skickar en gåva.
    Högsta domstolen slog fast att det inte är lika med SABOTAGE att hindra trafiken som miljömupparna gör. Det måste väl gå att åtala och fälla för brott mot någon annan lag. Bär bort dem för ordningsstörning när dem hindrar trafiken.

    23
  6. Jag har aldrig förstått nöjet med att åka på kryssning med dessa monster till båtar.Man kan lika gärna strosa runt i någon stor affärsgalleria på land.Vari består tjusningen på ett sådant fartyg ? Bara en sådan sak som att hitta tillbaka till sin hytt bland alla hissar och trappor är ju ett helt företag.Nej,en passagerarbåt ska se ut som en båt och vara småskalig och trivsam.Mahognyinredning och mässingdetaljer för båtkänslans skull och utedäck att sitta och njuta av den härliga havsluften på.En trivsam restaurang räcker med buffemat inte 10 olika att vela runt på…Miljömässigt förkastliga är dessa monster dessutom och förfärligt fula till designen…

    17
    6
  7. ”Illa, jag mår illa”…
    Nej, då föredrar jag enkelhet med lite stil. Detta groteska monster har ju inte särskilt mycket med fartyg och hav att göra. Snarare ett besök i en svettig galleria där ytligheterna lockar de lättledda.

    23
    3

KommenteraAvbryt svar