Farväl av Skolflygplan 60

FLYGVAPNET. Tisdag den 18 juni genomför Flygvapnet en avvecklingsceremoni för Skolflygplan 60 (SK 60) på Flygvapenmuseum i Linköping. Media inbjuds att delta på ceremonin och den efterföljande flyguppvisningen som är öppna för allmänheten.

SK 60 Bild: Flygvapenmuseet

Skolflygplanet har utbildat generationer av piloter och i juni tar den sista kullen pilotelever som utbildats på SK 60 examen på Flygskolan i Linköping.

SK 60 har varit ryggraden i den svenska stridspilotutbildningen och alla i dag aktiva stridspiloter i Flygvapnet har utbildats på skolflygplanet. Det har dessutom används som lätt attackflygplan i Flygvapnet och vid utbildning av tekniker och värnpliktiga, säger Luftstridsskolans chef Niclas Magnusson.

SK 60 flög för första gången officiellt i Sverige den 29 juni 1963 och firade därmed 60 år i Flygvapnet under förra året.

När Flygvapnets trotjänare nu pensioneras så markerar det slutet på en epok i svenska flyghistoria. Vi är tacksamma och glada för den uppskattning vi fått från allmänheten under den sista julgransflygningen och de andra aktiviteterna i samband med avvecklingen, säger Niclas Magnusson.

SK 60 ersätts inte av ett plan utan flera, varav ett är Skolflygplan 40 som är ett tvåsitsigt turboprop-flygplan. Blivande stridspiloter kommer i framtiden att genomföra Grundläggande flygutbildning med SK 40 på Flygskolan i Linköping.

Grundläggande taktisk utbildning genomförs därefter i Italien med två olika jetflygplan och svenska och italienska instruktörer.

Flygvapnets blivande stridspiloter får en kvalificerad flygutbildning med mycket hög kvalité genom vårt samarbete med Italienska flygvapnet. Den italienska flygskolan har nyare jetflygplan, moderna utbildningssystem och avancerade simulatorer som gör att våra svenska stridspilotelever blir väl förbereda inför inflygningen på Jas 39 Gripen i Sverige, säger Niclas Magnusson.

Läs mer…

Sveriges nya skolflygplan SK 40, från det tyska företaget Grob Aircraft kommer modellen Grob 120TP

***

TIDIGARE 2018-09-28 Trotjänaren skolflygplanet SK 60

FÖRSVARET. Tidigare idag skrev vi om att U.S. Air Force lagd en order på nya skolflygplan hos Boeing där även SAAB i Linköping är inblandat. 

Flygvapnets SK-60

SAAB bygger även, eller kanske rättare, har byggt Sveriges militära skolflygplan SK-60 som varit i aktiv tjänst sedan 1967 och det sista tillverkades 1972 till Österrikes flygvapen.

Sedan dess har piloter för J 29 Tunnan, A 32 Lansen, och J 35 Draken, AJ 37 Viggen och JAS 39 Gripen tränats i det lilla planet. Men medan stridsflygplanen blivit mer avancerade har det lilla skolflygplanet fått allt svårare att hinna med även om det uppgraderats då och då.

Snart ska Flygvapnets nya Gripen E fasas in. Det planet är väldigt avancerat medan SK-60 som ska användas för utbildning av piloterna är föråldrat.

-Pettersson begriper sig inte på försvarspolitik men ser en öppning för samarbete mellan SAAB, BOEING och det svenska flygvapnet…

The Drive

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

One thought on “Farväl av Skolflygplan 60

  1. messkalle – In the wide world web I am a Swedish ant who retired more than twenty years as aviator. Happily married to a non military feminist believing she is the most beautiful and best for me.
    messkalle skriver:

    Året var 1960 i juni månad fick 30 piloter sina vingar. Nu idag finns inte alla kvar på jorden utan i molnen, då piloten aldrig dör utan flyger med änglar bland molnen.

    8
    1

KommenteraAvbryt svar