Vindkraftverk blir parkeringshus i Lund

INRIKES. I det nya hitech-området Brunnshög i Lund ska rotorblad från en demonterad dansk vindkraftspark bli en del av designen på ett hållbart och klimatsmart flervånings parkeringshus, rapporterar Vattenfall.

Blad från en vindkraftpark ger parkeringshuset i Lund en unik karaktär. Illustration: Lloyds arkitektkontor.

Rotorblad från vindkraftverk är gjorda för att producera el och klara tuffa väderförhållanden i årtionden. På samma sätt som inom flygplanskonstruktion används kompositmaterial där material som glasfiber, kolfiber, epoxiharts, balsaträ, metaller och olika fyllnadsmaterial pressas tätt ihop i lager, vilket gör bladen extremt hållbara, men samtidigt utmanande att återvinna.

Skrotade rotorblad

När Lunds kommunala parkeringsbolag LKP beställde ett parkeringshus för det nya området Brunnshög i den nordöstra delen av stan – där världens kraftigaste neutronkälla European Spallation Source håller på att byggas – kom arkitekt Jonas Lloyd på Lloyds arkitektkontor att tänka på en artikel han hade läst om problemet att återvinna rotorblad från vindkraftverk.

– Att ta något som är helt funktionellt – utan tvekan ett av de bästa materialen i världen och mer eller mindre oförstörbart – och bara gräva ner det i marken är ett fruktansvärt slöseri, säger Lloyd.

Istället planerar han att i fasaden använda rotorblad från Vattenfalls nedlagda danska vindkraftpark Nørre Økse Sø för att skapa utfackningsväggarna, dvs. de icke-bärande ytterväggarna, i kombination med gröna väggar baserade på pollinerarvänliga växter. Taket kommer att täckas av solpaneler, och batterier ska användas för att lagra den producerade elen så att bilar kan laddas på nätterna.

De kapade rotorbladen är perfekta för parkeringshus eftersom väggarna där måste vara öppna på grund av explosions- och brandrisken, säger Jonas Lloyd och tillägger att miljö- och klimatvinsten är dubbel.

Dels tar man på ett miljövänligt sätt vara på ett mycket stort föremål – vingarna är 23,5 meter långa, vilket egentligen är ganska litet jämfört med nyare rotorblad, särskilt de som används för havsbaserad vindkraft. Dels slipper man genom den här strategin använda andra byggmaterial med mycket högre klimatavtryck, som betong eller stål.

Hela artikels hos Vattenfall…

-Pettersson tycker det är bra att skrot används till nybyggen men menar att det är onödigt att bygga vindkraftverk för att få skrot. Speciellt vindkraftsvingar som det huggs ned enorma mängder regnskog för att bygga.

Amazonas regnskog invaderas i jakten på superträdet som krävs i vindkraftverken. Det behövs ett träslag som på samma gång är lätt och formbart och hållfast och starkt, som en hel värld plötsligt skriker efter. Balsaträ.

Regnskog skövlas för vindkraftverken och klimatet

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

5 thoughts on “Vindkraftverk blir parkeringshus i Lund

  1. Gräva ner?

    Är nog en hel del energi i dessa blad och går nog att mala ner till bladfästet och elda upp som flis, med rening självklart av gaserna, men nu ska vi inte tänka på sådant?

  2. ”för att skapa utfackningsväggarna, dvs. de icke-bärande ytterväggarna”

    Notera ”icke bärande”. Det betyder kort och gott att man INTE kan bygga av rotorblad, enbart använda dem som dekoration. Mycket begränsad nytta som återvunnet material.

    De där batterierna som skall mellanlagra solenergi kommer knappast öka miljövänligheten, elförluster (el till batteri till batteri, tre laddsteg med förlust i varje) och byten med jämna mellanrum förtar nog all miljönytta. Det är nog miljövänligare att koppla in sig på ett riktigt elnät för att ladda.

    13
    • Allt byggs i form av lådor numer. De verkar inte få lära sig annat.
      Fast denna låda var lite snyggare än genomsnittliga parkeringslådor tycker jag.

KommenteraAvbryt svar