Teslastrejken den längsta på 80 år

ARBETSMARKNAD. Idag, söndag, blir Teslastrejken den längsta lovliga konflikten på nästan 80 år. Sverige har gått från att vara ett strejkande och lockoutande land till att bli ett av världens minst konfliktdrabbade. Men hur än Metalls aktion slutar kommer det att leda till en ny debatt om hur stor strejkrätten ska vara, rapporterar Dagens Nyheter.

IF Metall tog ut 130 arbetare i strejk den 27 oktober i fjol för att få till stånd ett kollektivavtal med Teslas svenska dotterbolag. Striden är liten i antal personer liten, men blir idag den längsta avtalsenliga strejken sedan 1945. 

I Norge, Danmark med flera länder kan medlemmarna rösta om strejk, den möjligheten är borta sedan länge i svenska LO, där tas besluten centralt.

Hur bra går strejken? Tesla rundar våra åtgärder hela tiden, så det är bara att fortsätta kämpa. Men visst biter den – det verkar som om de sålde färre bilar i Sverige i slutet av 2023 och vi tror att vår blockad på Hyhdro Extrusions är en delförklaring till att Tesla stänger fabriken i Berlin i två veckor. Och det är inte hållbart att de anställda ska sköta om sophanteringen, hävdar Veli-Pekka Säikkälä, IF Metalls avtalssekreterare.

-Pettersson noterar att DN/IF Metall ljuger, ”IF Metall tog ut 130 arbetare i strejk”, det handlar om 130 anställda som IF Metall vill teckna kollektivavtal för men långt ifrån alla är med i facket och få strejkar.

IF Metall har uteslutit flera medlemmar som valt att arbeta trots strejken. De är tydligen nöjda med arbetsgivaren och villkoren och facket har inte frågat dem om de vill strejka.  ”Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal. Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal”, skriver företrädare för Tesla Sverige i en kommentar till TT.

IF Metall har också satt flera verkstäder i blockad trots att de har kollektivavtal och där har flera Teslaägare haft sina bilar inlåsta i månader.

-Pettersson säger att fackets stridsåtgärder drabbar mängder med företag som har kollektivavtal och för kollektivavtalsbundna arbetsgivare och arbetstagare (arbetstagarorganisationer) gäller fredsplikt. De får inte vidta eller delta i strejk, blockad eller andra stridsåtgärder. Fredsplikten gäller så länge kollektivavtalet gäller.

  • Varför gäller inte fredsplikten LO:s olika fackförbund?
  • Föreningsfriheten är en grundläggande rättighet i Sveriges grundlag och FN:s konvention om de medborgerliga och politiska rättigheterna och avtal som tillkommit under tvång är inte giltiga.
  • Postnord är de enda som får frakta registreringsskyltar åt Transportstyrelsen. Får ett statligt monopolföretag ta öppen ställning?
  • Om avtal står i strid med lagen ska lagen gälla. Varför gäller inte detta fackföreningsrörelsen?

Det finns mycket som borde prövas inför domstol. I går såg jag en fackföreningsfunktionär hävda att den ”svenska modellen” är hundra år och det visar att den fungerar. Det kan precis lika gärna visa att ett gammalt system behöver förnyas, men facket är rädda om sina privilegier och S om sitt fackliga stöd.

Är det rimligt att IF Metalls stridsåtgärder drabbar företag som har kollektivavtal? IF Metall har stoppat sophämtningen hos Tesla, är inte sophämtning lagstadgat?

  • TM Sweden AB. Gäller all verksamhet på samtliga verkstäder.
    Orter: Upplands Väsby, Mölndal, Malmö, Segeltorp, Umeå, Hisings Backa, Uppsala, Huddinge, Norrköping och Örebro. Varsel lagt den 17 oktober, trädde i kraft den 27 oktober.
  • Axess Logistics Sweden AB. Gäller endast hantering av Tesla-fordon.
    Orter: Halmstad, Malmö, Södertälje och Torslanda. Varsel lagt den 24 oktober, trädde i kraft den 3 november.
  • Werksta Group AB. Gäller endast hantering av Tesla-fordon. Orter: Danderyd, Örebro, Norrköping, Skärholmen, Linköping, Kungälv, Västra Frölunda, Kungsbacka, Arlöv, Helsingborg och Uppsala.
    Varsel lagt den 24 oktober, trädde i kraft den 3 november.
  • Holmgrens Bil AB. Gäller endast hantering av Tesla-fordon. Ort: Huskvarna.
    Varsel lagt den 24 oktober, trädde i kraft den 3 november.
  • Bilskadecenter i Enköping AB. Gäller endast hantering av Tesla-fordon.
    Ort: Enköping. Varsel lagt den 31 oktober, trädde i kraft den 10 november.
  • Ekerö Bilskadecenter AB. Gäller endast hantering av Tesla-fordon. 
    Ort: Skå. Varsel lagt den 31 oktober, trädde i kraft den 10 november.
  • Bil & Skadeservice Klippan AB. Gäller endast hantering av Tesla-fordon.
    Orter: Klippan, Munka-Ljungby, Helsingborg och Lund. Varsel lagt den 7 november, trädde i kraft den 17 november.
  • Hydro Extrusions Vetlanda. Gäller total arbetsnedläggning för produkter till Tesla-bilar.
    Ort: Vetlanda. Varsel lagt den 15 november, träder i kraft den 24 november.
  • Transport har varslat om blockad av lossning av Teslabilar i Sveriges samtliga hamnar i Sverige.
  • Fastighets har medlemmar som är lokalvårdare (städning) på Teslas anläggningar, och de kommer lägga ned sitt arbete den 17 november kl. 12.00.
  • Elektrikerna lagt ett varsel som rör service och reparation av elanläggningar vid Teslas samtliga anläggningar och laddstationer i Sverige. Detta varsel träder i kraft den 17 november kl. 05.00.
  • Service- och kommunikationsfacket (Seko) stoppar utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall som görs av PostNord och CityMail till Teslas samtliga arbetsplatser på samtliga orter i Sverige. Detta innebär att exempelvis reservdelar och komponenter till verkstäderna inte kommer levereras av dessa logistikbolag. Sympatiåtgäderna träder i kraft måndagen den 20 november klockan 00.01.
  • Målarnas varsel innebär att företagen inte får utföra något som helst arbete med Tesla bilar. Övriga bilar kan de fortsätta lackera. Varslet omfattar 53 lackverkstäder. Sympatiåtgärderna träder i kraft tisdagen den 21 november klockan 12.00.
  • Byggnads varsel gäller samtliga Byggnads kollektivavtalsområden och innebär att kommande servicearbeten och byggnationer i Teslas serviceverkstäder sätts i blockad. Sympatiåtgärderna träder i kraft tisdagen den 28 november klockan 06.00.
  • IF Metall utvidgar tidigare lagda varsel till att omfatta Bil & skadeservice Klippan AB från den 17 november.
Hans ”Hoffa” Ericsson är död men fackpampen lever än idag.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

3 thoughts on “Teslastrejken den längsta på 80 år

  1. Dessutom totalt effektlös, fackets tid är över ingen tillåter maffian längre.
    Tessla kommer definitivt inte vika ner sig.
    En gammal unken rörelse på väg mot vägs ände äntligen.
    Dom kan hålla på bästa dom vill men endast på frivilliga villkor.
    Tvång och terrorism 2024 är inte vad någon vill se.

    22

KommenteraAvbryt svar