Slut med sossepriser vid macken

DRIVMEDELSPRISER. Från och med idag, den första januari 2024 sänks reduktionsplikten för bensin och diesel, alltså kravet på inblandning av biodrivmedel, till sex procent och Sverige blir ett normalt land.

  • Märta Stenevi (MP) om sänkta reduktionsplikten: ”Jag blir rädd!”
  • Muharrem Demirok (C) om sänkta reduktionsplikten: ”En dödsdom”
  • Magdalena Andersson (S) ”Regeringen måste redovisa hur vi ska nå klimatmålen”

-Pettersson kan upplysa de vänsterblivna att för klimaten gör sänkt reduktionsplikt ingen skillnad. Dels är nyttan med biobränsle tveksam och enligt drivmedelsbolaget Preem som mångmiljardsatsats på biobränslen vid raffinaderiet i Lysekil så är det inga problem att exportera biobränslet och klimatet är som bekant globalt. Sverige får alltså lägre bränslepriser och andra får betala lite mer.

Den vänstra skylten visar Magdapriser på diesel den 11 oktober 2022, vid samma tidpunkt kostade bensinen 22,64. Tidöregeringen tog över 18 oktober 2022. I mars 2022 var priserna något högre. Skylten till höger visar dagens SD-priser. Tänk också på att S+MP ville höja skatter och reduktionsplikten med mål att det skulle kosta 35-40 kronor per liter att tanka om ett par år.

Sverigedemokraternas hånade vallöfte…

Lägre bränslepriser kommer att leda till lägre matpriser, lägre inflation, sänkta räntor och lägre utgifter för människor som i dag tvingas vända på varje krona. Livet blir lättare för alla som vänstern säger sig värna om, ändå är de vänsterblivna griniga.

-Pettersson tankar diesel ungefär var tredje vecka och kommer med de nya lägre priserna ha ungefär 8000 kronor mer om året att lägga på något annat.

Historiska bränslepriser från år 2001

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

25 thoughts on “Slut med sossepriser vid macken

  1. Äntligen en bra sänkning av priserna. Nu är det bara att hoppas att MP aldrig kommer in i riksdagen igen eftersom S tydligen inte hade kraft och vilja att säga stopp när MP hela tiden ville höja beskattningen av bilisterna. Eftersom S tydligen gick med på allt bara för att sitta kvar vid makten så är det inte bra för Sveriges framtid heller om ett så svagt parti som S får regeringsmakt igen.

  2. Tyskland sänker inblandningen av biobränsle i bensinen till 2,3%, vilket Sverige också borde göra, men Ebba och Johan obstruerade väl som vanligt.
    Förstår heller inte varför man inte tar bort sosseskatterna på all bränsle och energi också.
    Åtgärder som verkligen gjort något åt inflationen.

    • Bosse S, tar man bort alla bränsle och energiskatter blir det ett jättehål i statens finanser som måste ersättas med nya skatter och/eller enorma besparingar.

  3. Vore kul att veta vad som sker i praktiken är verkligen de ”invasiva ämnena” borttagna från bränslet eller är det ett spel för galleriet som allt som gäller Klimathysterin ????

    31
    2
    • Ja avstängningen av kärnkraft driver ju upp priset på energi.
      Då man skall ju inte tro att energi priser blir lägre energi priser hänger i hopp . Enda möjligheten lägre energipriser är att producera energi till ett lägre pris.
      Det är ju inte möjligt i sig med en sossialistik regering vars intresse bara är höja skatter

  4. Äntligen städar sverigedemokraterna och regeringen upp efter dom 8 tidigare åren med Miljöpartiet och Sverigedemokraterna.
    Grattis Sverige och människor som behöver bilen och låter bli elbilseländet
    som driver upp elpriset till skyhöga priser.
    Även yrkestrafiken kommer se en bättre framtid.
    Nu ser det ljust ut på något iallafall.
    Det här behövde Sverige nu .

    70
  5. Vi väntar dock fortfarande på att ”sossepriset” på el ska upphöra. Sverige var ett genomgångsland för Nazityskland. Nu är vi ett genomgångsland för Sovjet 2.0, AKA EU, vad elnätet beträffar. Trots vindstilla och sträng kyla så exporterar Sverige 1300 MW vilket skulle, i en sund marknadsekonomi, innebära låga priser. Istället har vi fått planekonomi vad elenergin beträffar. Som genom ett under är det €41 i nästan alla elområden.

    EUxit nu!

    47
    1
    • Argus, just nu importerar södra Sverige el från Tyskland och Polen och vi exporterar till Baltikum, Finland och Norge.

      Priset är relativt lågt över hela landet 44 öre/kWh exklusive skatter.

      26
      3
      • Som sagt ett genomgångsland.

        Sverige är en nettoexportör 99% av tiden. Den inhemska energiproduktionen räcker till förutom då det är vindstilla samtidigt som riktigt kallt. Om andra länder vill exportera till andra länder anser jag att de får allt bygga sina egna överföringsnät. Inte vegetera på svenska elnät och orsaka höga kostnader för svenska folket.

      • Argus, det kan man tycka men vad ska de göra som inte har el de dagar vi importerar, som vi gör vissa dagar som idag då vi totalt har överskott. Även om vi sett till helår har ett rejält överskott känner inte jag till att det kan lagras i söder där det behövs.

        Sedan 2011 har Sverige exporterat mer el än vad vi importerar. enligt Energimyndigheten, Experten brukar vara ungefär 34 TWh och importen runt 8 TWh. Mest el importerar vi från Norge, och största delen av exporten går till Finland, Danmark, Baltikum, Polen och Tyskland.
        Nettoexporten låg därmed på drygt 25 TWh år 2021, något mer 2022.

        Jag är långt ifrån någon expert men tror att det blir dyrare för svenska folket att bygga ut vårt eget system för alla perioder och alla typer av väder, det tar dessutom tid. Därmed inte sagt att dagens system är bra.

        Jag är dessutom av den åsikten att vi ska hjälpa våra grannar så mycket det går, vi har överskott på el men importerar ungefär hälften av maten vi äter.

  6. På Samtiden görs en prisjämförelse mellan priserna 2022-09-15 respektive 2024-01-01 hos Circle K på bensin (95 oktan) respektive diesel:
    Bensin 2022 19,23 kr/l, 2024 17,14 kr/l. Diesel 2022 23,76 kr/l, 17,74kr/l

    I Petterssons motsvarande jämförelse uppges:
    Bensin 2022 22,64 kr/l, 2024 17,04 kr/l. Diesel 2022 28,38 kr/l, 17,64kr/l.
    Men Pettersson jämför priserna 2022 hos OK Q8 med priserna hos Ingo 2024, vilket blir som att jämföra priserna hos NK mot de på ett lågprisvaruhus.

    Jag litar mer på Samtiden (SD-lojal sajt, jag tycker Pettersson skönmålar helt i onödan!

    Kom igen Pettersson, bättre kan du, det vet jag 😆

    10
    13
    • B Thomas, jag jämför priserna precis innan Tidöregeringen tog över med dagens precis.

      Ingo och OkQ8 mini är båda obemannade lågprismackar. Vill man jämföra med bemannade mackar skiljer det 25 öre/liter.

      Så tyvärr kan jag inte bättre.

      12
      2
      • @Pettersson
        Jag reagerade på de stora skillnaderna i vilka prisförändringar 1 jan som tillskrivs tidöpartierna, Petterssons är i runda slängar dubbelt så stora som Samtidens. Skillnaderna verkar (otroligt nog) bero på att ”innan-priserna” är noterade vid olika datum som endast är 26 dagar isär.

        Jag ser nu att flera webbplatser, debattinlägg mm redovisar väldigt olika hur stor effekt som har skett, alltifrån den nivå som Pettersson anger ner till drygt 1 respektive 4 kr/l om man jämför 31/12 med 1/1.

        Jag är konstant misstänksam mot sifferdribblande där äpplen jämförs med päron, men jag måste nu medge att jag var orättvis mot Pettersson, som jag härmed ber om ursäkt för min överdrivna nit.

        Men, den förändring som skedde 1/1 på 1 resp 4 kr/l är obestridlig, resten kräver nog någon typ av argument till vilket datum som ska gälla för ”innan-priset”. Själv har jag ingen aning!

  7. Med en mindre mängd surrogat-inblandning sjunker priset avsevärt. Men även utsläppen minskar per körd mil. Eftersom reduktionsplikten inverkar lika mycket på miljön som det vanliga drivmedlet och att verkningsgraden avsevärt minskar pga. inblandningen. Fordonen blev helt enkelt törstigare med såzze-soppan. Kontentan av detta blir ju att surrogatsoppan är sämre för miljön och således ren diesel och bensin därigenom bättre.

    61
    • Det är bra att priserna sänks, glöm inte att man får mer energi per liter bränsle också.
      Skiten de blandade ut den riktiga bensinen och främst dieseln med, innehöll väsentligt mindre energi per liter.

  8. Jag undrar när en Journalist som bedriver opinion slutar göra nytta för det hen företräder .
    Tänker t.ex på Lena Mellin på Aftonbladet .
    Från att varit en läsvärd skribent med vassa synpunkter .
    Lite mycket sosse ibland men som sagt läsvärd .
    Hon har förvandlats till en gnällig tant med massor av obsoleta uppfattningar .
    Nu är hon och ett gäng skenfeminister i sosseleden det magsuraste som går att läsa i Sverige .
    Det verkar som de just kommit på att allt de trott på varit fel .
    Det går inte att omfamna islamismen och HBTQIA och Feminismen samtidigt.
    Dessutom har den politiken visat sig vara farlig .
    Både för Konungariket Sverige och HBTQIA,arna och Feminismen.
    Men vi får nog stå ut med deras gnälliga litanior ett tag till .
    Innan förståndet tar över .

    51
  9. Tänk ändå så nära Sverige var att ha räddat jorden från katastrof och undergång, hade det lilla landet vid norra polcirkeln hållt ut lite längre och tom ökat reduktionsplikten så hade jorden gått mot ett grönt paradis med guld och honung, de svenska politiska ledarna hade då åkt ärevarv efter ärevarv runt världen och hyllats för sitt förutseende och mod. Sverigebilden hade åkt upp som en raket mot himlen och var du svensk så blev du hyllad bara du visade dig i andra länder.

    68
  10. Synd att de inte helt tog bort inblandningen av bioblask, men regeringen har ännu ett par år på sig att rätta till det. Sedan finns det ju en hel del skatter att avveckla också, det räcker med moms på bensin och diesel. Och för att kompensera inkomstbortfallet så kan det gott införas saftiga miljöavgifter på alla de batteridrivna kinesiska skitbilar som väller in nu, där kan man snacka om miljöbovar.

    74

KommenteraAvbryt svar