ARBETSMARKNAD. I morse hörde jag LO:s avtalssekreterare sitta i radio och blåljuga om den svenska modellen. Han ljög och sa att arbetsgivaren har all ekonomisk makt.
Det kan möjligen delvis stämma när LO har en konflikt med jätteföretag som Tesla men definitivt inte när LO ger sig på små och medelstora företag.
LO kan knäcka nästan vilket företag de vill. På arbetsmarknaden råder ingen valfrihet.
Nu varslar SEKO-facket om sympatiåtgärder.
Sekos sympatiåtgärder innebär blockad mot utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall som görs av Postnord och Citymail till Teslas samtliga arbetsplatser i Sverige.
–Pettersson undrar om det är lagligt att vägra dela ut post? Vad blir nästa steg? Ska alla som inte sympatiserar med den fackliga rörelsen stoppas från postutdelning? Från tele och internet? Från banksystemet? Vilka blir nästa måltavla?
***
TIDIGARE 2023-11-09 Den svenska modellen och Tesla
ARBETSMARKNAD. Den svenska modellen – Saltsjöbadsavtalet var ett historiskt avtal som ingicks 1938 mellan SAF och LO om reglerna för avtal på arbetsmarknadsområdet. 1920-talet och början av 1930-talet hade kännetecknats av stor oro både inom politiken och på arbetsmarknaden. Politisk stabilitet uppnåddes genom uppgörelsen (den s.k. kohandeln) mellan socialdemokraterna och bondeförbundet 1933.
På motsvarande sätt nåddes en uppgörelse mellan parterna på arbetsmarknaden 1938. Det kallas ibland för den svenska modellen eller Saltsjöbadsandan.
Saltsjöbadsavtalet innehöll bland annat beslut om regler för vad som var samhällsfarliga konflikter och om en samarbetsnämnd mellan LO och SAF, alltså facket och arbetsgivarna.
Sedan dess har det gått 85 år och mycket har ändrats sedan dess. I samhället i stort, i skolan, i vården och på andra platser pratar vi mycket om mångfald och möjligheter att välja.
På arbetsmarknaden ska det inte råda mångfald och möjligheter att själv välja.
LO, Landsorganisationen i Sverige består av 14 fackförbund och stödjer Socialdemokraterna politiskt.
IF Metall är ett av dessa 14 fackförbund, nu har de en konflikt med bilföretaget Tesla som vägra teckna kollektivavtal. Tesla ska med hjälp av andra fackförbund tvingas skriva på avtalet eller lämna Sverige. Ingen från LO har så vitt jag vet pratat med personalen på Tesla.
På arbetsmarknaden råder inte mångfald.
När IF Metall utlyste strejk på Tesla fredagen den 27 oktober 2023 ställde ingen ur personalen upp. Strejken hade som syfte att lamslå företagets verksamhet, det skedde inte. Trots att oron bland kunderna var stor, då de fruktade att de inte skulle få sina bilar servade, kunde man inte se några tecken på arbetsnedläggelse på plats hos Tesla i Infra City när Tibor Blomhäll från Tesla Club Sweden besöker anläggningen på fredagen.

Tesla behövde inte planera om några bokningar. För det fanns inga anställda som gått ut i strejk. När vi frågade hur många som strejkar fick vi svaret inga. Inte en enda av de anställda på servicecentret i Infra City hade lagt ner arbetet.
”Det är olyckligt att IF Metall har vidtagit dessa åtgärder. Tesla följer svenska arbetsmarknadsregler, men har liksom många andra företag valt att inte ingå kollektivavtal. Vi erbjuder redan likvärdiga eller bättre avtal än de som omfattas av kollektiva förhandlingar och finner ingen anledning att teckna något annat avtal”, kommenterar företaget strejken.
”Reportern tog sig tid att prata med verkstadspersonalen, som glatt delade med sig av sina åsikter. De hävdade att de inte ville strejka eftersom deras arbetsförhållanden och löner var bättre på Tesla jämfört med tidigare arbetsplatser. Dessutom tilläggs skifttillägg och övertidsersättning till lönen, vilket också överstiger vad andra företag erbjuder. Företaget ger dessutom fördelaktiga aktieoptioner, vilket enligt en ung anställd, har hjälpt honom att köpa sin första lägenhet. En annan anställd påpekade att medelåldern på Teslas personal är lägre än genomsnittet och att arbetsvillkoren är bättre än vad denna åldersgrupp normalt får på andra verkstäder. Han betonade även att det är en stark sammanhållning och trivsel på arbetsplatsen, vilket bidrar till en låg personalomsättning.”
Läs mera på Tesla Club Sweden om strejken som inte fanns.
IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä medger att strejken inte fått det genomslag bland personalen de hade hoppats på. “Flera anställda vägrar följa fackets uppmaning till strejk på Teslas verkstäder” säger han i en intervju i tidningen Ny Teknik, “konflikten är komplicerad. Många är inte med i facket, och alla ställer inte upp på strejkkravet.”
Sveriges Television intervjuar en Teslaanställd som strejkar. Han bekräftar att han har inte blivit hotad, han är inte rädd för att bli av med jobbet: SVT: Tobias strejkar från Tesla: “Jag tror de kommer ge med sig”
-Pettersson som lämnade LO i början på 1970-talet på grund av kollektivanslutningen till det socialdemokratiska partiet ser att LO ljuger på sin hemsida när det påstår att ”Kollektivavtalen är politiskt oberoende”. Har man kollektivavtal hamnar en del av pengarna hos LO och LO i sin tur stödjer Socialdemokraterna med många miljoner, propaganda och gratis arbetskraft.
LO:s nuvarande ordförande Susanna Gideonsson sitter i Socialdemokraternas högsta organ, det verkställande utskottet. Den tidigare statsministern Stefan Löfven var ordförande för LO-facket IF Metall åren 2006 till 2012, sedan blev han ordförande för socialdemokraterna och statsminister.
Kollektivavtalen handlar inte om att skydda arbetarna som inte vill vara med i facket utan om att skydda facket, fackets makt och fackpamparnas miljonlöner samt stöd till Socialdemokraterna.
Tesla är en amerikansk fordonstillverkare. Bolaget är specialiserade inom eldrivna fordon, där fordonen helt ämnas drivas på el under samma varumärke. Bolaget har även ett globalt supercharger nätverk som möjliggör snabb laddning innan avfärd. Tesla har biltillverkning i USA, Kina och Tyskland. Batterier tillverkas i egna fabriker.
Teslas huvudkontor är beläget i Palo Alto, Kalifornien, USA och ännu så länge försäljning och service i Sverige.
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
Just när det gäller tesla så skall man fundera över produkten som säljs..
En extremt tung bil med dålig aktionsradie som dessutom mest liknar en brandbomb…
Kan det vara så att facket faktiskt gör en tjänst..
Tesla kan ju bara dra ock lämna ansvaret till någon annan .. Vilket Ja tror händer här . Tesla drar och Sverige förlorar bara sysselsättning i en analkand lågkonjunktur
Det funkar liksom inte med el bilar där man har el försörjning problem och brist på laddning stolpar
Man kan tycka vad man vill om facket, det är bara en åsikt så god som någon annan. Det som man behöver hålla i minnet är att facket inte kan ta strid för kollektivavtal om inte någon i personalen önskar det. Vidare skall man även ha klart för sig att utan kollektivavtal har de anställda ingen fredsplikt. För min del väljer jag att inte dra några växlar på den här konflikten då myntet har tre dimensioner. Tids nog får vi veta om det finns fler orsaker till konflikten.
Jan, facket tar regelbundet strid för kollektivavtal mot personalens vilja. De säger helt enkelt att några hur personalen önskar kollektivavtal men att de är anonyma på grind av risk för trakasserier. Det kan vara sant ibland, men är det ofta inte.
I våra grannländer Danmark, Finland, Norge och Tyskland finns starka mekanismer som ska minska risken för samhällsfarliga konflikter. Grannländerna har också infört en proportionalitetsprincip som ska säkerställa så att en konfliktåtgärd står i proportion till den varslande partens krav.
– I den tyska principen finns till exempel skrivelser om att allmänhetens intresse måste tas i beaktande vid en konflikt. I Norge säger motsvarande princip att fackförbund inte får använda blockad som stridsåtgärd om samhällsviktiga intressen hotas.
Jag har haft förmånen att få gå med en fot i var skyttegrav. Med de olika roller jag har haft under mitt arbetsliv har jag haft tillfälle till att sitta vid båda sidorna av förhandlingsbordet. Genom mina kunskaper i arbetsrätt har jag även varit efterfrågad av både arbetsgivare och som rådgivare åt fackföreningar i företag som jag inte har någon anknytning till. Till mitt CV. kan även tilläggas att jag har varit med om att sänka en dysfunktionell fack-klubb och bygga upp en ny. Genomgående har de arbetsgivare jag har mött varit positiva till kollektivavtal då verksamheten blir mer förutsägbar.
Jan, jag gick ur facket i början på 1970-talet på grund av kollektivanslutningen till S. Metallfackets enda motivering var att man ska vara med i S. De vägrade mig ett ordnat utträde, efter två år kom ett brev där det stod att jag var utesluten på grund av bristande betalning.
När jag senare blev egen företagare med några anställda skulle jag tvingas skriva på kollektivavtal efter 30 år mot personalens vilja men med en nödlösning om att jag gått med i en arbetsgivareförening och fått avtal genom dem kom vi undan. Det kontrollerades dock aldrig.
De anställda hade lön väl över avtalet, kortare arbetstid, samma AMF-försäkringar och betalade själva sin arbetslöshetförsäkring.
Jag respekterar din hållning. Jag för min del skrev ett hängavtal med elektrikerförbundet. Även om det inte påverkade mina lönekostnader så kunde anställda ta del av fackets försäkringsförmåner.
Mina anställda sa blank nej när de läst avtalet. Liknar 1930-tal sa de och det fanns inga försäkringsförmåner som inte fanns i AMF-försäkringen och som var värt 600 kronor i månaden. Risken finns dessutom att bli indragen i en konflikt – strejk, blockad eller lockout – som kan knäcka ett litet företag om det sker vid fel tillfälle.
Facken ska göras opolitiska. Alla fack som har politiska kontakter förlorar förhandlingsrätt.
LO är en politisk organisation, jämförbar med nazismens SA. Den är helt inriktad på att kontrollera massorna.
Det är patetiskt, att se och höra fackets pampar uttala sig i radio och TV. Dessa figurer är endast intresserade av pengar/karriär och skiter fullständigt i vad ”medlemmarna” vill. Det är partiet och kontrollen av människorna, som gäller.
LOs uppträdande är kriminellt och bidrar inte till någon form av förtroende.
Krossa den nazistiska
socialist maffian. Krossa LO.!
Facken, speciellt LO, men även TCO och vissa SACO-fack är styrda av rödgröna. De är ofta totalitära och dessutom finansiärer av Sozzarna. De som är aktiva inom SD är förbjudna att bli förtroendevalda inom många fackförbund under dessa centralorganisationer. I vissa fall, som Transport blir man utesluten om man är aktiv inom SD. Många, för inte säga de flesta fackföreningar har inget med demokrati att göra. Dessutom är medlemsnyttan mycket tveksam. Utan tvekan missbrukar dessa sin speciella roll på arbetsmarknaden. De ser sig som privata organisationer som ”har rätt att bestämma” vem som ska få vara medlem, samtidigt ser de sig som en myndighet som ska kunna tvinga företag till att skriva kollektivavtal. Det Tesla borde göra nu är att avskeda alla strejkande och bara anställa sådana som inte är fackmedlemmar. Skriv in i anställningsavtalet att anställa inte får vara fackmedlemmar.
Fackföreningar behöver avpolitiseras och vara frivilliga, demokratiska och oberoende.