TEKNIK. I Finland på varvet Meyer Turku i Åbo har världens största kryssningsfartyg “Icon of the Seas” byggts och börjar bli färdigt. Fartyget har tagit sin första tur på öppet vatten. Det gigantiska kryssningsfartyget Royal Caribbean International’s Icon of the Seas är 362 meter långt och kommer uppskattningsvis väga hela 250.800 ton, rapporterar CNN.

Världens största sjöburna vattenpark: Leveransen av giganten blir troligtvis i oktober i år. När fartyget i januari nästa år seglar i Karibien kommer hon rymma cirka 5 610 passagerare och 2 350 besättningsmän.
Fartyget kommer ha världens största vattenpark till sjöss, med sex rekordstora vattenrutschbanor, sju pooler och nio bubbelpooler. Hon byggs på ett av Europas ledande skeppsvarv Meyer Turku i Åbo i Finland.
Royal Caribbean Internationals president och vd Michael Bayley berättade tidigare i år för media att fartyget ska anslutas till Royal Caribbeans flotta den 26 oktober, inför sin debut 2024.

Det fartyg som för närvarande kan kalla sig världens största kryssningsfartyg är ett annat fartyg i Royal Caribbeans flotta, Wonder of the Seas, som gjorde sin jungfruresa förra året och “bara” är 362 meter lång.
Icon of the Seas kommer bli Royal Caribbeans evolutionära topp och de positionerar fartyget som den ultimata familjesemestern.

Enligt ett uttalande från Royal Caribbean avslutade Icon of the Seas sin första provsegling till sjöss den 22 juni.
“Under sin första uppsättning sjöförsök reste Icon of the Seas hundratals engelska mil, under vilka huvudmotorer, skrov, bromssystem, styrning, buller och vibrationsnivåer alla testades”, står det i uttalandet, enligt CNN.
“Allt gjordes i tid enligt schemat, trots att hennes avgång blev försenad på grund av vindförhållanden”, står det vidare i uttalandet, skriver CNN.
-Pettersson är nog lite gammaldags. Varför vara på ett fartyg om man vill gå på tivoli, bada, äta och se underhållning för dyra pengar?
***
Stöd bloggen
Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!
- Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
- Från andra banker konto 8257-933415168
Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter.
Du kan även SWISHA till 0760 858 480
IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168
Tänk att lilla Sverige en gång var världsledande inom varvindustrin!
Men det kastade dom bara bort som så mycket annat!
Kalasbetalaren, men du får erkänna att vi är världsledande på andra områden. Skjutningar och kriminalitet pga folkutbytet tex. Vi är dessutom goda och naiva samt tror att allah är snälla som oss.
Stort, Pråligt, Svindyrt, Glittrig och Ytligt. Då blir alla lyckliga…Tänk om verkligheten är den rakt motsatta. Man blir ju smått illamående, men inte av sjögången.
Avundsjuka är en svår och smittsam sjukdom.
Hjalp
Att skiten kan flyta utan att slå runt när fartyget är så högt och allt vatten på de övre däcken, är mej underligt?
Oavsett ett magnifikt bygge för underhållandet.
Finnar kan bygga 🙂
När det brinner där, vill inte jag vara med.