Tunn plåt kan ligga bakom att Estonia sjönk snabbt

UTREDNING. De svenska och estniska haverikommissionernas nya undersökning av Estonias vrak är klar. Tunn plåt i ventilationsschakten kan vara en anledning till att fartyget Estonia sjönk så fort i olyckan för 29 år sedan.

MS Estonia

Det säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Statens Haverikommission, till Ekot.

Idag har man mycket tjockare plåt i ventilationsschakten än vad man hade på den tiden. Vi tror att det finns en del sådana schakt som gör att vatten kan ha flödat från bildäcket till däcket under.

Det kan ha påverkat hastigheten i förloppet, fortsätter han.

I över en vecka har ett utredningsteam med hjälp av undervattensrobotar filmat och tagit upp prover av Estonias vrak.

Resultaten ska redovisas i höst, och en ny slutrapport väntas presenteras under nästa år.

Hittills tyder inget på ett annat händelseförlopp än vad som slogs fast i rapporten från 1997.

852 personer dog när Estonia sjönk i Östersjön den 28 september 1994.

Statens haverikommission

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

14 thoughts on “Tunn plåt kan ligga bakom att Estonia sjönk snabbt

  1. Det finns en bok ”M/S Estonia Svenska statens haveri” skriven av Stefan Torssell. Tar upp tiden före samt efter ”sänkningen”.
    Mycket läsvärd!

    9
    12
  2. När båten sjönk och vred sig runt i vattnet kanske en container på bildäck kom farande och smällde hörnet i skrovet innan den fortsatte att tumla runt i lastutrymmet. Oops, det blev ett hål…🙄

    11
    8
  3. …ur Bettans blogg om Estoniakatastrofen:
    ”Jag heter Elisabet. Jag var en gång gift med en man som den 27 september 1994 gick ombord på M/S Estonia. En månad tidigare hade han fyllt 44 år och efter det kom han aldrig hem mer. Jag vill lämna min sanning till eftervärlden.
    Startsidan:
    https://estoniakatastrofen.travel.blog/

    Kategori: Carl Bildt, 20 inlägg:
    https://estoniakatastrofen.travel.blog/category/carl-bildt/https://estoniakatastrofen.travel.blog/category/carl-bildt/

    16
    27
    • Jag tror inte det går att manipulera haverikommissioner från tre länder plus en massa annat folk. Haverikommissionernas slutsatser är de riktiga.

      Annars finns det gott om dåligt underbyggda teorier som att fartyget sprängdes, att kaptenen sköts, att Estonia kolliderade med en ubåt, att ryssarna sänkte Estonia och säkert några till för dem som vill.

      34
      15
      • Pettersson.

        Dåligt underbyggda teorier?

        Jag är bara glad att du släpper igenom det man länkar till, även om detta är många år sen den tragiska sk. ”olyckan” hände.

        Inte bara denna olycka är ”konspiration” över decennier som ska tystas ner av ansvariga som klarar sig oftast genom media som är köpta(presstöd)?
        Vi har ju 9/11 med, som orsak till petrodollarn och usama, WTC 7 som föll ihop m.m.?

        Tunn plåt i v.schakten, ska väl inte innehålla vatten oavsett, ren BS?

        Mycket kan man önska, eller?

        Många straffas för sanningen, sorgligt faktiskt.

        https://youtu.be/4oLYxqjokSs

        10
        17
      • Klart det väger tungt men om det ligger i alla tre länders intresse så skall du nog inte vara alltför blåögd. Det är ju oerhört graverande att detta dragits i långbänk i trettio år och utlösts av en TV-dokumentär. Svårt att inte känna en viss lukt av damage control. Om våra tre länders haverikommisioner/regeringar varit intresserade av olycksorsaker hade de gjort detta 1994. Men det gjorde de inte, då ville de dränka skeppet i betong så att INGEN någonsin skulle få se det. Men det blev väl lite för dyrt och extremt. Men glöm inte att de ville det.

        Själv har jag inga starka teorier om förloppet men det känns lite som Skandiamannen. Aldrig att jag köper ”tunn plåt i ventilationsschakt” rakt av.

        12
        8
      • Lrs, jag minns inte men tror inte det var TRE regeringar som ville täcka Estonia med betong.

        Om regeringarna inte var intresserade av orsaken, varför gjordes då en enormt omfattande utredning som var klar 2007 och är offentlig? Och varför görs en till nu?

        Ventilationsschakten låter som en rimlig anledning till att vatten forsade mellan däck men är inte olycksorsaken och det har ingen påstått.

        11
        5
      • Jag tror de flesta tänker att när båten sjunker fylls ventilationsschakten med vatten. Tjock plåt så håller de, tunn plåt så spricker de och vattnet kan forsa vidare från bildäck…? Eller?

        Tänk att vissa alltid ska misstro allting oavsett hur många experter från olika länder som kollar saken. Det måste vara en sjukdom.

        För mig låter det rimligare att ett stort spetsigt bogvisir som lossnar och hamnar i vattnet kan orsaka en kraftig smäll och slå hål i skrovet när det slår emot båten i grov sjö…😌 men visst är det mer spännande med agenter, ubåtar och hemliga dokument?

        15
        8
  4. Haverikommisionen agerar som en tjuv om natten i sin förtvivlade jakt på ständigt nya undanflykter. Desperationen lyser igenom deras ängsliga betéende.

    26
    39
  5. Det spelar ingen roll vad denna eller hundra andra utredningar kommer fram till. Det kommer ändå alltid finnas minst tio andra alternativa ”sanningar” på nätet.

    Samma sak med Putins krig mot Ukraina. Det är alltid några pappskallar som tror att det t.ex. var USA och Norge som började.

    Stackarna!

    44
    26
  6. Inte bara tunn plåt, fartyget var överhuvudtaget inte klassat för färd på öppet vatten och hade massor av allvarliga säkerhetsbrister när det gav sig ut på sin sista färd. Det var Carl Bildt som hade vurmat för att fartyget, som var klassat för kustsjöfart, skulle gå mellan Sverige och Estland.

    34
    24
    • Inkompetens och obildade, samt rent ut sagt korkade statsråd som lade sig i och förstörde utredningen är absolut anledningen till hur allt befinner sig idag. Okunniga politiker fulla av hybris som ville vara med och bestämma och därför orsakade utredningens haveri.

Kommentera