Svenskar med bensin- och dieselbilar är dubbellurade

SKATTER. Samtidigt som bilisterna får betala mer för ett miljömässigt bättre drivmedel drabbas de av koldioxidskatten, skriver Erik Rönnblom, i Vi Bilägare. Det är en märklig ordning när det gäller skatter och kostnader för bilägare. Ta det här med reduktionsplikten i Sverige, som för övrigt innebär en hel del frågor, kanske främst om det uppblandade bränslets energiinnehåll. Flera vittnar om att bilen går bättre och snålare när de tankar utanför Sverige, oavsett vilka svar vi tidigare fått från Drivkraft Sverige.

Träd med mycket löv kan knäckas vid värme och torka, träden suger upp mer vatten än de orkar bära. Här knäcktes körsbärsträdet över Petterssons dieselbil, men en ofattbar tur gjorde att det inte blev en skråma på bilen.

Man kan ju också fundera över bränslepriserna, vars höjningar bland annat förklaras med att de fossilfria produkterna till stor del är importerade och därför har ett högre pris än vanlig bensin eller diesel.

Flera läsare frågar också om andra länder i EU har lika stor inblandning av icke-fossila produkter i bränslet? Nej det har man inte. Sverige har högst reduktionsplikt – 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Samtidigt som bilisterna får betala ett högre pris för ett miljömässigt bättre drivmedel drabbas de av koldioxidskatten som fortfarande beräknas på bilens förbrukning av bränsle av standardkvalitet – inte på det mindre miljöpåverkande bränsle som riksdagen beslutat ska användas i Sverige.

Jag kan ju tycka att svenska bilägare med bränsledrivna bilar är dubbellurade!

Erik Rönnblom

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

19 thoughts on “Svenskar med bensin- och dieselbilar är dubbellurade

  1. Min Volvo S 60 drar 1 liter mer per 10 mils körning. Vad tjänar klimatet på detta? Tyrone84

  2. Kan nog vara så att de som investerar en halv miljon i renodlade batteribilar också kommer känna sig lurade. I vart fall när de skall på långkörning i framtiden och köerna tornar upp sig vid laddstationerna. Bara en spekulation.

    Det har blivit såhär eftersom MP m.fl. hatar allt som rullar och flyger. Utom när de själva skall någonstans.

  3. Tack och lov arbetar jag i Danmark och har inte tankat i Sverige på 10 år.
    De har inte bara bättre diesel i Danmark, den är 3.50 – 4.00 billigare per liter.

    15
  4. Ännu ett exempel på hur vänsterfeministerna förstör för oss svenskar i Sverige.

    13
  5. Det är ju då att olika bränslen innehåller olika enegi mängder etanol ger 67 % av bensin och det är det dom är orsaken att man spär ut bensinen med vissa skadeverkningar som att etanol binder vatten dom få ger rost på besvärande ställen

    18
    2
  6. Att det är ett jätte bedrägeri får står nog dom Flästa.
    Det är ju då att vid förbränning så är bränslets energiinnehåll optimerat med det sure dom behövs ? För att först det är energimängden man får är konstant i förhållande till den mängd kol som finns vilket ger en förutbestämd mängd co2 av föreskriven mängd energi..
    Det undantag dom fins är väte då det är skillnad på kolväte och h2o?
    Det betyder att det finns ingen orsak att trixa med bränslet sammanställning därför att energutbytet är beroende av bränslets beståndsdelar .
    I klartext är det en masa konstiga människor som gör affärer med elanol fabriker alocholisk jäsning kposterin med metangas med mera och allt detta kommer att ge föreskriven energimängden beroende på blandningar av bränsle
    Så ja ni är fullständigt lurade av miljö muppar konsumerar Sverige tillgångar och det jävligaste hittils är ju Maggan haggan som går för dig att stänga ned kärnkraften den enda energiförsörjning som inte brodusrear co2!

    15
    3
    • Kan bara hålla med. Vill bara göra ett tillägg. Även om energin från förbränning av ett visst bränsle är konstant så kan olika saker påverka utbytet av energin, alltså motorns verkningsgrad. En dieselmotor har t.ex. normalt sett en högre verkningsgrad än en ottomotor.

      För en ottomotor är kompressionstrycket viktigt för ett högt energiutbyte, och där avgör oktantalet hur mycket bensinen tål utan att knacka. En sak med etanol är att det har ett väldigt högt oktantal, så en motor byggd för ren etanol skulle ändå kunna ha en hyfsad bränsleförbrukning. Men den fördelen slarvas bort när man blandar i etanolen i bensin. Man får bara nackdelen med lägre energiinnehåll och kan inte utnyttja fördelen med hög kompressionstålighet.

      Men sånt fattar uppenbarligen inte våra styrande politiker.

  7. Bensinbilsägare kan med fördel tanka 98 oktan, om man äger en bil som drar 0,8, eller mer, vid blandad körning. Vid ungefär den förbrukningen, uppväges merkostnaden, av den minskade förbrukningen.
    Min egen bil är en törstig fan, slickar i sig ca 1.23/mil blandad körning med 95 oktan eller 1.12/mil med 98 oktan.
    Besparing/mil=ca 1:10
    Dessa ovetenskapliga mätningar utförda under 1 års tid.
    Samtidigt slipper jag igensatta spridare osv. och de kostnader det medför, samt den underbara vetskapen att jag sabbar miljödårarnas idiotprojekt!

    55
    2
    • Jag använder själv samma metod, tankar numera bara 98 oktan i min Golf från 2002 och har märkt en stor skillnad i förbrukningen, jag gubbkör visserligen men 70 mil med en förbrukning på 0,6 L/mil är helt okej för min del + att jag under den resan ibland körde mellan 110-120 km/t 😁😁💕

      29
    • 98 oktan innebär mer tillsatser än 95, tanka inte 98 om motorn inte kräver det. Mer tillsatser innebär lägre energiinnehåll.

      5
      9
      • Kunde vara av ett stort intresse om du kunde presentera en källa på det.

        1
        2
      • Vad för tillsatser? Jag har jobbat i bränslebranschen och detta var nyheter för mig.

        2
        2
  8. Intressant att biltillverkarna kämpar med att minska bränsleförbrukningen. Samtidigt som miljöpartiet ökar förbrukningen, genom att blanda in lägre energiinnehåll.

    52
  9. Privatbilismen i detta land utgör en så stor “skattebas” för “fiskus” att ALLA medel är tillåtna. Denne som lever i villfarelsen att batteri-bilar kommer att slippa skatten, får lov att tänka om.
    Ställer vi bilen en dag att vila, kommer väl statens kassa sina, på gränsen till insolvent.

    41
    • Om man som privat företagare nyttjat detta system som Staten nyttjar hade företagaren / företaget blivit anmälda för BEDRÄGERI !!!!!

      30
  10. Inför reduktionsplikt på mat för Miljöpartister, blanda i lite restprodukter i deras mat få se vad dom säger när dom blir trötta och börjar drabbas av diverse sjukdomar precis som fordon som får i sig restprodukter från skogen.
    Miljöpartiets hets mot alla svenskar saknar motstycke.
    Den som i framtiden bladar sig med Miljöpartiet kommer det gå riktigt dåligt för.
    Svenska folket har sett vad Miljöpartiet går för nu, och det räcker nu och för alltid.

    54
    • God idé. Reduktionsplikt för mat är dock redan på gång, i och med allehanda maskar, baggar och småkryp som ska malas ner och blandas in i våra livsmedel.

      21
  11. Betalar vi bensinskatt även för det inblandade skogsavfallet?
    Eftersom bilen drar 0,16 l/mil extra borde avgaserna bli mer.

    45

Kommentera