Bensinbolag trotsar reduktionsplikten

KLIMAT & MILJÖPOLITIK. På vintern kan skogsmaskiner och traktorer i norra Sverige få problem om de tankas med vanlig diesel. Anledningen är inblandningen av fossilfria drivmedel, som till exempel raps, för att minska klimatpåverkan. – När det blir 30 grader minus är det stopp i maskinerna, säger lantbrukaren Jonas Viklund från Yttervik i Skellefteå kommun, enligt SVT.

Reduktionsplikten gör inte bara bränslet dyrare. Soppan stelnar när det blir kallt och inte bara i Norrland. Det märkte till exempel Hallandstrafiken som tvingades ställa in busslinjer i december för att biodieseln frös i tankarna.

Nu börjar fler bensinbolag sälja så kallad blankdiesel – som påstås vara sämre för miljön.

Bensinbolaget Skelleftebränsle har tankstationer med blankdiesel, alltså diesel utan inblandning av biodrivmedel, i de norra länen i framför allt Norrbotten och Västerbotten. Nu väljer även Circle K och OKQ8 att börja sälja det under tre månader nu i vinter. 

Kunderna kräver det och vi måste möta behoven för att kunna konkurrera på lika villkor, säger Mikael Hansson som är ekonomichef för OK Västerbotten.

Diesel MK1, produkten kallas även för blankdiesel och är fördelaktig när produkten ska lagras över en längre period. Diesel MK1 är ett utmärkt dieselbränsle med mycket bra köldegenskaper som lämpar sig utmärkt för vårt Norrländska klimat. Diesel MK1 är standardbränsle i hela vårt anläggningsnät, skriver Skellefteåbränslen AB.

Den så kallade reduktionsplikten har gjort att svenskarna totalt betalar 20-25 miljarder kronor mer än än om vi hade haft samma diesel som i våra grannländer, eller ungefär 3-4 kronor mer per liter diesel.

Reduktionsplikten innebär att drivmedelsleverantörer varje år måste minska utsläppen av växthusgaser från bensin och diesel, genom inblandning av förnybara och fossilfria drivmedel.

Kravet ökar successivt fram till 2030, då utsläppen ska ha minskat med 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Den 1 januari 2022 höjdes reduktionen till 7,8 procent för bensin och till 30,5 procent för diesel. Det ledde till att priset på diesel steg mer än en krona.

År 2030 förväntas sammantaget mer än 60 procent av den bensin och diesel som används vara fossilfri.

-Pettersson säger att Per Bolund (MP) och Lorentz Tovatt (MP) bryr sig inte, de bor i Stockholm…

Biodiesel fungerar sämre eller inte alls när det blir kallt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

17 thoughts on “Bensinbolag trotsar reduktionsplikten

  1. Man minskar inte utsläppen med Biodiesel, det är en myt man drog fram under valrörelsen. En liter förbränd ”vanlig diesel” eller Bio diesel släpper ut lika mycket CO2. Det enda som skiljer är att den fossila andelen minskar. Nu har det kommit fram att för att producera tillsatsen till Bio dieseln så blir utsläppet mycket högre på totalen, vilket betyder att det är sämre för miljön att köra på Bio diesel.

    34
    1
    • Det påstås ju att skillnaden mellan fossil och biodieseln är den att med den fossila frigörs koldioxid som annars är bunden i råoljan. Med biodiesel snurrar samma koldioxidmolekyler runt i ett kretslopp.
      Men det är riktigt det du skriver. Biodieseln i sig innehåller lika mycket koldioxid..,

  2. Åkeriägare säger att de får byta bränslefilter oftare för det bildas gegga i tanken. Detta gäller året runt. Det går även åt mer bränsle tack vare lägre energiinnehåll. Ännu en bakvänd ide från mp- stollarna.som ju skiter i vilket. De har väl inte ens körkort idioterna….

    53
  3. Bra jobbat Norrland !!
    Tycker alla ska skita i reduktionsplikten det
    är bara Miljöpartiets trams.
    Märta Stenevi vill bara förstöra fordon som drivs främst med diesel.
    Ett jävla ofog är vad miljömupparna ägnar sig åt.
    Såga ner alla vindkraftverk ni bygger i områden där man normalt inte får avverka egen skog på grund av nått fjant till småkryp man inte kan se annat än i mikroskop.
    Men när det ska byggas vägar till vindkraftverksbyggen verkar till och med
    Märta & Per skita i småkrypen.
    Nej, nu är vi kvitt Miljöpartiet så nu är det bara att återställa allt till det normala igen.

    70

KommenteraAvbryt svar