Volvo får order på 36 eldrivna lastbilar till Australien

INDUSTRI. Australiensiska Team Global Express har beställt 36 eldrivna Volvolastbilar, enligt ett pressmeddelande. Lastbilarna börjar rulla i Sydneyområdet i början av nästa år och är Volvos hittills största order på ellastbilar i Australien.

Volvo FL Electric

Det är tydligt att fler och fler transportföretag runt om i världen vill starta resan mot elektriska utsläppsfria transporter, säger Per-Erik Lindström, Volvos ansvarige för affärsområdena Afrika, Mellanöstern, Asien och Oceanien.

Volvo FL Electric:

  • Kan ha en totalvikt på 16 ton med en lastkapacitet på 5,5 ton.
  • Kommer att utrustas med fyra 66 kWh batteripaket för ökad räckvidd och förbättrad laddningsprestanda
  • Använder ett 600-volts enmotors elektriskt drivsystem och en 2-växlad automatiserad växellåda

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 thoughts on “Volvo får order på 36 eldrivna lastbilar till Australien

  1. Kul. Min släpkärra får jag lasta 750 kg på….. Denna lastbil lastar alltså 7, 3 gånger mer.
    Vansinnet fortsätter…..

  2. Att släpa runt med dubbelt så mycket bil som total last är ju dålig ekonomi, el eller inte.
    Inte ens det begriper herr,”Toklund. ”

    19
  3. Fem och ett halvt ton? Det var som när en nyfödd gör ner sig: blöjan är full men mycket är det inte.
    Scania och SCA meddelade förra året att man utvecklar en timmerbil med 64 tons totalvikt fullt lastad för allmän väg och med kapacitet på 80 ton för privat väg.
    Fullt elektrisk.
    Projektet står och faller med tillgången på laddningskapacitet, elektricitet och sedvanlig logistik, så vi får väl se hur det går. Den skulle börjat rulla i år.
    Tangent:
    Sen kan ju den hugade räkna en smula på hur många Gigawattimmar per år som måste produceras för att hela fordonsflottan ska kunna elektrifieras. Många kärnreaktorer blir det som ska vara klara före 2030. För att inte tala om att endast Sveriges omställning till elektriska fordon skulle sluka helaplanetens totala produktionskapacitet av batterier under två år, om batteritillverkningen gick dygnet runt och råvarorna fanns.
    Man behöver inte ens kunna räkna för att begripa att elfordon är trams tills elsystem och batterier är bättre än gengasmotorer, för att lägga ribban på en juste nivå.

    18
  4. Vad blir verkningsgraden när man laddar lastbilarna med oljeeldad elkraft jämfört med dieselbilar?

    23
  5. Skickar Volvo då även med 36 dieseldrivna elverk för att ladda batteribilarna?

    30
  6. Ja om tunga eldrivna arbetsfordon ökar i antal, så främjar det minsann inte elpriserna i Sverige med dagens situation. Hörde Magdalena Andersson S propagera för havsbaserad vindkraft i morse i nyhetsprogrammen. Vad hon inte säger är att den är skattesubventionerad. Även problemet hur ger hon order om att det måste blåsa när det inte blåser? Det blåser inte när vi behöver elen som mest, dessutom har vindkraftverken kortare livslängd ute till havs. När det blåser, så blir elen så billig, så el-leverantörerna t.o.m. kan behöva betala för att bli av med den. Det verkar inte ha gått fram att vi inte kan bygga ut vindkraften mer för det finns ingen bra lösning att balansera elnätet med sol och vind. Att dra stora mängder nya kablar från havet subventionerade av kunderna blir extremt dyrt och gör byggtiden ungefär lika lång, som att bygga ny kärnkraftv. Fossileldade värmekraftverk kan däremot startas innan man byggt klar kärnkraften. Några nya värmekraftverk kan kanske t.o.m. hinna byggas för att leverera el i befintligt nät. Dessa värmekraftverk kan sedan stå, som reserv när de inte behövs. Allt detta om jag fattat rätt från experthåll.
    https://youtu.be/MQzvrCNg6KQ

    16
    • Intressant. Hur många har dom sålt i Sverige tro ? Har talat med flera åkeriägare som är helt ointresserade. Dom är alldeles för dyra och sen är det laddningen som ju måste finnas först. Både elkapacitet och infrastruktur. Vissa länder varnar ju redan för elbilsförbud vid elbrist. Än så länge bara en våt dröm för miljöstollarna

      20

Kommentera