Felicity Ace och 4000 bilar har gått till havets botten

UTRIKES. Bilfartyget Felicity Ace har sjunkit till havets botten. Fartyget brann i en vecka och fick slagsida under bogseringen.

Under denna vecka skulle bärgning ha inletts, men nu uppger räddningsteamet i ett pressmedelande att fartyget har sjunkit. Båten fick slagsida åt styrbord, och gick till havets botten 400 km från den portugisiska ögruppen Azorerna.

Det rådde de hårt väder på platsen när bärningen skulle inledas. – Vädret var ganska hårt där ute. Och sedan sjönk hon, vilket var en överraskning, uppger Pat Adamson talesman för rederiet MOL Ship Management. 

Felicity Ace befann sig på Atlanten med nästan 4000 bilar från Porsche, Volkswagen, Audi, Bentley och Lamborghini när fartyget började brinna. Branden pågick i mer än en vecka.

-Pettersson har inte sett något om detta i svenska media men det kanske beror på elbilarna ombord…

TIDIGARE. Felicity Ace, fartyget som brinner med lyxbilar ombord bogseras nu

UTRIKES. Mer än en vecka efter att fartyget ”Felicity Ace” med 4000 bilar ombord börjat brinna så har ett bärgningslag lyckats gå ombord och börjat bogsera fartyget till en säker plats utanför den portugisiska ögruppen Azorerna.

Den portugisiska marinen räddade alla 22 besättningsmedlemmar, men inga bilar, många specialbeställda kommer att räddas så 4000 besvikna kunder får vänta lång tid på nästa transport.

Orsaken till branden är oklar, men det var många elbilar ombord och batterierna misstänks. Det är ovanligt tyst på miljörörelsen, tänk om en oljetanker brunnit…

TIDIGARE 2022-02-22. Porschar, Lamborghinis, Bentleys, Audis m. m. för 3,8 miljarder brinner upp på Atlanten

UTRIKES. Fartyg med 4000 bilar brinner på Atlanten, batterierna har fattat eld, skrev vi på bloggen förra veckan då bröt en stor brand ut på rorofartyget Felicity Ace som fraktar tusentals Volkswagen-bilar till USA. Batteripacken ombord tros ha förvärrat situationen.

Felicity Ace. Bild: Portugals marin

Branden startade på ett av lastdäcken den 18 februari, och skeppet ligger sedan dess på drift runt tio mil utanför Azorerna. De 22 besättningsmedlemmarna har evakuerats, och ingen ska ha kommit till skada.  

Felicity Ace är ett 200 meter långt rorofartyg som fraktar runt 4 000 bilar från Volkswagens tyska fabriker till en hamn i Rhode Island, rapporterar Reuters. Det rör sig bland annat om lyxbilar från Porsche, Lamborghini, Bentley och Audi. 

Totalt kan det röra sig om bilar till ett värde av 401 miljoner dollar, knappa 3,8 miljarder kronor. Det uppger försäkringsexperter vid Russel Group för The Guardian.

I lasten finns också ett ospecificerat antal elbilar. Det rör sig troligen om Audi E-tron Sportback för den amerikanska marknaden, skriver The Verge.

Fartyget brinner utanför Azorerna

-Pettersson har inte sett mycket, knappt något i Svenska medier om branden trots att det enligt mig borde vara viktigt att rapportera om. Ett stort fartyg som brinner ute på Atlanten och som inte slocknar. Vad beror branden på? Är det elbilarnas batterier eller…Hur drabbas kunderna, miljön…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

15 thoughts on “Felicity Ace och 4000 bilar har gått till havets botten

  1. VAR ÄR MP OCH VAR ÄR GRETA ??
    VAR ÄR SVT OCH TV4 ?? MAN KAN SKITA I MILJÖN NÄR DET HANDLAR OM ELBILAR. HYCKLERI SOM VANLIGT

    • Ja denna nyhet vet inte SVT något om, jag har ändå mailat dom 2 gånger

  2. Ja nyheterna i Sverige tycks kontrollerade av politiska aktivister. Fake news får i sammanhanget dubbla betydelser. Svenskar är tydligen inte värda att få veta viktig rapportering om det är till nackdel för den samhällsfientliga energipolitik aktivisterna försvarar. Det är faktiskt en nyhet värd att rapportera om trots att större saker pågår. Vad ska man tro? Vill regeringen och dess aktivister svenskarnas bästa när det gäller energipolitiken? Jag tror inte det.

  3. Baguette har mejlat dagstidningarnas redaktioner och, som många av er skrivit, påpekat miljökatastrofen angående elbilarnas batterier, fordonens växel- servo- och motorolja samt fartygets bunkerolja. Tyvärr har jag inte Gretas mailadress. Tror dock inte att det ligger i hennes intresse.

    41
    1
  4. Fyller man fartyget med vatten utifrån och inte vet vart det tar vägen på däcken så kan det bli problem med stabiliteten, liknande med Deepwater Horizon?
    Och varför vänta på dåligt väder, finns ju bilder på lugnare väder innan bogseringen?
    Lär ju sjunkit fort med de utbrunna fönstren?

    Bara mina 5 öre.

    13
  5. Det var ett tråkigt slöseri, men något som händer ibland. Var det ett batteri i en elbil som orsakade branden, kan man undra ?

    Själv brukar jag ladda lithiumbatterier liggande i en stekpanna av gjutjärn, med isolerande underlägg för säkerhets skull.

    26
    • Fartyg och lasten var säkert försäkrade, Vad värre är, naturen var inte försäkrad, Skadorna på havets djur och miljö blir omfattande, Fartyget sjönk sannolikt på djupt vatten, Oljan kommer att bli stenkolsbitar av trycket (lite ovetenskap måhända från min sida). Järnskrotet från båten skrov gör väl inte så mycket skada men sen var det där med BATTERIERNA – Vilken miljökatastrof blir det av litium?
      Nu får Greta och hennes vänner utreda frågan; Är det värt att satsa på e-bilar? Lyssna på vetenskapen!

      På djupt finns en god fisk som redan är utrotningshotad.. Chilean seabass heter den på fina restauranger. Har en annat namn om den serveras på Maderie. Finns på 1000 meters djup.

      21
    • Bilbåtar är inte försäkrade så det blir väl VW koncernen som får betala för båten till rederiet Ska sen bli kul att se vilket rederi som är intresserade av att frakta batteribilar

Kommentera