Stridspiloterna som flög lägre och fortare än andra

FÖRSVAR. Det var fred i Sverige, men de svenska piloterna övade som om det var krig, med hundratals haverier och dödsfall som följd. Piloterna skulle flyga lägre, fortare, i större förband och göra allt mer avancerade övningar.

Sverige hade en tid världens fjärde största flygvapen, dessutom med kanske världens bäst tränade piloter. De flög nästan alltid, hade alltid beredskap och var startklara.

Sveriges flygvapen var under de här åren världens fjärde största, endast USA, Sovjet och Storbritannien hade större flygvapen. Svenskarna var dessutom oerhört vältränade, de flög och övade oerhört tufft, idag skulle det vara fullständigt otänkbart på grund av riskerna, men även bullret från lågflygningar dygnet runt, och miljöpartister samt ekonomer skulle bli galna.

Under kalla kriget omkom 550 stridsflygare i svenska flygvapnet under beordrade flygningar. Stridsflygarna beordras att flyga hårt för att försvara vår frihet, de flög tuffare än några andra. NATO hade 200 meter som gräns för lägsta flyghöjd. Sverige 20 meter över land och 10 m över hav, dessutom på högsta fart, nära ljudvallen.

Stridspiloten Musse Starud började sin pilotkarriär i lätta attacken på F 21 i Luleå, för att sedan bli spaningspilot. Lågt över Östersjön, ibland på 10 meter, identifierade och fotograferade Musse och hans kollegor utländska båtar, ubåtar och flyg med spaningsplanen SF 37 och SH 37 Viggen. Att hamna i ”luftstrid” med ryska Su-15 och Mig-23 var inte heller ovanligt.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

10 thoughts on “Stridspiloterna som flög lägre och fortare än andra

  1. Tuffaste piloterna var de som överlevde och följde mammans uppmaning att flyga försiktigt: – sakta och lågt!

  2. Stort tack till dessa hjältar som försvarade vår självständighet och rätt att importera muslimer…

    • Därtill c:a 2.000 afghaner enbart senaste tiden….och troligen lika många stackars niggrar som räddats i Medelhavet av de hellörades kristna fartyg !!
      Allt förändras och lyckliga gamla Sverige försvinner bit för bit….

      14
  3. Marksidan i Sverige var inte heller dåliga. Jag såg en film under grundutbildningen där en Cig 760 filmat en rote 37:or på låg höjd. Cig 760 var ett centralinstrument (eldledningsradar) som styrde två 40mm Lvakan. I mitten av antennen satt ett optisk riktmedel till vilken de anslutit en kamera. Gossarna i blå uniform ska ha blivit rätt bleka om nosen när de fick se filmen.

    Bofors 40mm Lvakan är ett vapen som stått sig över decennierna. De fanns till och med monterade i jänkarnas flygande ”gunship” AC-130.

    10
  4. Japp, det är kanske ett av mina tidigaste minnen från 50-talet att man såg och hörde dessa plan typ Tunnan, Lansen och senare Draken varje dag även om vi inte bodde i närheten av någon flottilj. Tyvärr var det ju nästan varje vecka som något plan störtade och gick i backen och piloten omkom. I lumpen i början av 70-talet var jag med i en grupp som letade efter ett försvunnet Drakenplan och hittade det då det hade gått rakt ner i en mosse.

    13
  5. Detta för tankarna till karolinernas gå på teknik. Om man är liten så måstrn man vara ettrig och och vass för att sätta sig i respekt.

    17
    • ja det är dags för lite nostalgi ! snart finns det inga flygplan nu mera är det drönare med AI biloten kan i bästa fall sitta i en bunker men det kommer inte att behövas om inteligensen är inprogramerat i vapnet frågan är om flyg planet finns kvar som vapenbärare det är rnklare att sätta interligensen i vapnet som spanare skickas filmen direkt sen blir ju frågan om man dkall göra en vapen insats. man skall ju veta att av a!!a flygningar är det ytterst sälsynt med vapeninsatsar ..dom förekomer i dag mest i jihadist länder och dåmed markbundna robotar.

Kommentera