Stäng

Livvaktsbilen

TEKNIK. Bilen som Lars Vilks och de två livvakterna färdades i när de omkom utanför Markaryd den 3 oktober var en extremt säker bil som dessutom var nybesiktigad utan anmärkning drygt två veckor före olyckan.

Range Rover Sentinel Bild Range Rover

Livvaktsbilen och följebilen var av märket Range Rover Sentinel. Bilarna var specialbyggda med en rad extra funktioner. Bilarna har starka egenskaper för att stå emot attacker och för att fly i hög hastighet. 

Enligt Range Rovers hemsida har bilarna bland annat dessa egenskaper:

Specialbyggd Range Rover Sentinel

  • Klarar attacker med pansarbrytande ammunition 
  • Klarar beskjutning med 7,62 kalibers höghastighetskulor
  • Klarar attacker med handgranater
  • Explosionsskydd i både golv och tak
  • Klarar bomber med upp till 15 kilo sprängmedel TNT
  • Lyxig och terränggående
  • Alla rutor är av pansarglas, 5 cm tjocka
  • Rutorna står emot kulor från en AK47:a
  • Punkteringsfria däck
  • Väger över 4 ton
  • Extra skyddsbur med särskilt bepansrad flyktlucka via bagageutrymmet
  • Kostar över 4 miljoner kronor
  • Togs i bruk 2019
  • Har gått cirka 7 000 mil
  • Nybesiktigad drygt två veckor före olyckan

Polisen framhåller att det i nuläget inte finns något som tyder på extern påverkan utan det tycks vara en olycka. För att göra allt så grundligt som möjlighet har ändå en förundersökning om mord har inletts. Parallellt genomför enheten Särskilda Utredningar, SU, en förundersökning avseende grovt vållande till annans död.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

21 reaktioner på “Livvaktsbilen

  1. Hur kan en 4,5 ton tung bil i 150 km/tim göra en 90 graders sväng?
    – som syns på bilderna!

    Den borde ha fortsatt i färdens riktning oberoende av ev. räcke i mitten
    av vägen!

    Varför syns, eller skrivs det inte om djupt spår i asfalten efter fälgen på
    det exploderade hjulet?

    => Det är något som inte stämmer ! ?

    Varför låg inte följebilen intill skyddsbilen?

    Är detta en ”Estonia” – ”olycka” ?

  2. KAN det vara så att föraren fick en stroke hjärtattack el dylikt och fick plötslig död? Har hänt tidigare och kommer hända fler ggr.

    8
    5
      1. I uppemot 150 160 km i timmen? Chaffisen dör plötsligt o lägger sig över ratten. Inte lätt hinna med då!

        4
        7
  3. Det hjälper föga hur än mycket ”säkerhetsdetaljer” och skydd som är monterad i en bil, när den framförs på ett ansvarslöst sätt.
    Att köra 150-160 km. per tim. tyder på ignorans, okunnighet och övermod, dessutom i en kurva, då kan det tyvärr bara sluta på ett sätt!
    Mycket tragiskt och en stor förlust för Sverige och oss svenskar!

    34
    1
  4. Varför tar man inte upp om bilen var försedd med en ”Crash event recorder”? Där kan man läsa av olycksförloppet. Tex hastighet, om man bromsat och hur kraftigt, rattvinkel,………..

    Fungerar lite som svarta lådan på flygplan.

    40
  5. Hade enl. reklamen alla säkerheter…
    Endast det som orsakade de tre´s död i Markaryd saknades !!
    Nämligen b r a n d s ä k e r h e t….4 miljoner och denna viktiga punkt saknades !!
    Inser nu varför förste hjälparen på plats,inte kunde få upp dörrarna,utan tvingades bort av lågorna.

    26
    1
    1. Sedan jag sett bild på fordonet,släpper inte tanken mig om man verkligen gjort den s.k. ”älgtesten” ,av denna fyrkantiga 4-ton koloss ?
      Mercedes A-typ var av liknande bygge,och det vet vi alla hur detta slutade efter testen !!

  6. efter dom eländetväger mer än 4 ton hade föraren då c kort ? och då med den obligatoriska färdskrivaren ? och just tunga fordon är ju hastigheten begränsad till 90 kilometer i timmen ..
    uppenbart är att polisens livakter är livsfarliga ..
    men det ser bättre ut än nsr man sköt den där mongolida Erik i en sandlåda i Stockholm

    15
    7
    1. Livvakterna hade tillstånd att köra fort och var utbildade för det. Dessutom troligen väldigt erfarna eftersom dom nästan alltid kör fort för att försvåra för eventuella attentatsmän.

      Dessutom är du ynklig som ljuger om Eric.

      9
      5
  7. På 70-talet gjordes reklam för Esso bensin, med orden: ”In med en tiger i tanken”.
    Hjälpte inte, med en åsna bakom ratten!

    27
    4
  8. Nämen är det inte Hemglassbilen i Rinkeby.
    Den Range Rover modellen kommer bli storsäljare i Sverige.

    31
    3
    1. Nej…. Räcker inte, men det hål som finns i vajerräcket straxt innan olycksplatsen som vare sig polis, rtj Eller Trafikverket har någon rapport om kan vara att ett tredje fordon är inblandat….. Ett som stått i motsatt körriktning och inväntar livvaktsbilen, kört igenom vajern, ”puffar” kolossen lite i vänster bak (PIT) det är inte så stor chans att man, trots gedigen utbildning och erfarenhet, klarar att parera det i den hastigheten….. Och sen den explosionsartade branden!!! Tanken i kolossen är ju även den av skyddsklass….. Insprutningen stänger av vid en viss g-kraft….. Nä, jag tror att en gruppering (av de som blev kränkta av profeten som rondellhund) planerat detta under en lång lång tid, det kräver mycket tid och ”förföljande” för att utesluta olika avvikelser….. och sedan har det genomfört denna kidnappning, som dessvärre sket sig rejält….. Och som istället slutade med 3 omkomna….. (Sen tror jag inte att denna grupp bryr sig om utgången, uppgiften är i vilket fall som helst utförd)

Kommentera

%d bloggare gillar detta: