Stäng

Var Ever Givens grundstötningen i Suezkanalen lotsarnas fel?

UTRIKES. Oskickliga egyptiska lotsar har fått skulden för årets mest uppmärksammade haveri. När förberedelserna påbörjas för att få jättefartyget M/V Ever Given, som fortfarande ligger kvar i kanalen, med 20.388 20-fots containrar ombord i rörelse igen, tre månader efter dess dramatiska grundstötningen i Suezkanalen, har rapporter framkommit om vad som hände den ödesdigra dagen med färden genom den viktigaste vattenvägen som förbinder Europa med Asien.

Ever Given i Suezkanalen Bild: Kanalbolaget

Bloomberg Businessweeks reportrar har varit i domstolen och lyssnat till förfarandet mellan Suez Canal Authority och den japanska ägaren av Ever Given . Igår publicerade tidningen en fördjupad artikel om 6000 ord som tittade på hur det Shoei Kisen-ägda fartyget fastnade tvärs över kanalen i sex dagar i mars.

Baserat på vittnesmål från flera domstolsförhandlingar i Egypten får de två lotsarna från kanalbolaget ”Suez Canal Authority” ombord på Ever Given inte alls bra betyg.

Splash247 rapporterade på onsdagen att en överenskommelse i princip har uppnåtts om en ersättningskrav mellan SCA och Shoei Kisen. Ingen dollarsiffror har offentliggjorts och inte heller någon officiell tidsram för fartygets avgång. Wall Street Journal nämnde preliminära siffor på 200 miljoner dollar i ersättning, medan kanalbolaget, SCA:s ordförande Osama Rabie sade att han trodde en överenskommelse skulle kunna nås inom 15 dagar. ”Det kan ta lite längre tid innan avtalet är klart och fartyget släpps för vidare färd”, säger rederiet Evergreen Line i ett uttalande.

Fartyget har legat ankrat på en del av Suezkanalen, Great Bitter Lake sedan 13 april.

Skadeställaren WK Webster föreslog i en uppdatering den här veckan: ”Vi kan förvänta oss att det slutgiltiga överenskommelsesavtalet kommer att ingås inom kort, vilket sedan skulle göra det möjligt för fartyget att fortsätta sin planerade resa och slutligen tillåta fraktmottagarna att ta emot sina efterlängtade laster . Det förväntas att när fartyget avgår från Great Bitter Lake, kommer tiden till Rotterdam, nästa planerade hamn, att vara 9/10 dagar”.

SCA, kanalbolaget har allt för att lägga skulden på fartyget och dess besättning, beskriver Businessweek i en artikel en helt annan bild av de ögonblick som leder fram till Ever Greens grundstötning.

Fartyget gick in i kanalen i stormiga förhållanden med starka vindar. En sjömän som var på ett fartyg längre fram i konvojen berättade för Splash att han upplevde vindbyar den dagen på upp till 50 knop, vilket motsvarar runt 25m/s och storm. Befälhavaren på en LNG-gastanker hade dagen innan hade fattat beslutet att vänta med att gå in i kanalen, orolig för de dåliga förhållandena.

Fartyget ”Ever Given” var placerad som 13:e i fartygskonvojen på 20 fartyg, då det några kilometer in i kanalen gick från babord till styrbord och tillbaka igen. Som svar, enligt domstolsdokument från Businessweek , instruerade den ledande SCA-piloten styrmannen att styra hårt åt höger och sedan hårt åt vänster.

Ever Givens stora skrov tog så lång tid på sig att svara att när den började röra sig, behövde lotsen korrigera kursen igen. När den andra lotsen protesterade började de två att diskutera” står det i artikeln.

Den ledande lotsen gav sedan en ny order: ”Full ahead.” Fartyget rusade upp till 13 knop, fem knop snabbare än kanalens rekommenderade hastighetsgräns. De två lotsarna fortsatte att argumentera, med den ledande lotsen till och med hotade att lämna skeppet.

Ökningen av kraften skapade oförutsedda problem i form av det som kallas Bernoullis princip, vattnets tryck sjunker när hastigheten ökar. Fartyget krängde och körde in i kanalens högra strand och stängde kanalen för trafik i en vecka.

När de lotsarna från kanalboolaget, SCA, gjorde sig redo att lämna fartyget efter olyckan hördes lotsarna fortfarande diskutera varandra.

”Sådana här fartyg är inte tänkta för att gå i kanalen” sade den ledande lotsen.

”Varför lät du det komma in?” svarade hans kollega.

Advokaten som representerar fartygets ägare lämnade in inspelningar från Ever Givens inspelare som bevis. Kanalbolaget fortsätter att förneka att lotsarna var skyldiga i olyckan.

I ett långt reportage berättar Bloomberg om pressen på besättningen som hade varor för flera miljarder kronor ombord på fartyget, bland annat Ikeamöbler och Nikeskor. I texten skildras också Suezkanalens historia och den komplicerade byråkrati och korruption som råder för den som vill ta sitt fartyg genom kanalen.

– Jag gör hellre en koloskopi (tarmundersökning) än passerar genom Suez, säger Chris Gillard, tidigare anställd vid fraktjätten AP Møller-Mæersk.

-Pettersson är seglare, dock på bara på Östersjön, med små båtar, min farfar var sjöman åt redaren Gustaf Erikson på Åland som i mellankrigstiden ägde världens största flotta av segelfartyg. Jag ångrar bittert att jag inte lyssnade mera på farfars rövarhistorier från de sju haven, det enda jag minns är att det alltid var storm och farfar sa att jag inte skulle bli vuxen förrän jag rundat Kap Horn ombord på ett segelfartyg. Han fick rätt, jag är inte vuxen ännu.

Ever Given i hamn vid ett annat tillfälle. Foto: Kees Torn CC BY

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

9 reaktioner på “Var Ever Givens grundstötningen i Suezkanalen lotsarnas fel?

  1. Efter passerat detta avloppsdike mer femtio gånger kan jag anse mig som kunnig i att bedöma dessa lotsar. Deras uppgift består i att hålla fartyget mitt i kanalen. En enkel sak, då fartyget rorsman sköter detta med mindre korrigeringar av lots. Alla Suez lotsar jag mött är korrumperade och under passagen ägnar de stor tid åt att tjata och även hota med att de kräver cigaretter, 2-3 limpor brukar taxan vara. Dessutom vill de ha olika form av ”gåvor”. När de inte syssla med detta, ligger de på durken i bön. Jag skulle kunna berätta mängder av historier om deras tillkorta kommande. T.ex. kan nämnas den gången vi fick sandstorm i kanalen, sikten var noll. Då försvann lotsen från bryggan och gick för att sova. Kapten fick själv ta sig fram till G. B. Lake och ankra där.
    Jag brukar säga ”att efter en Suez passage behöver man träffa en psykolog”.

  2. Jag förstår inte hur det skulle kunna vara någon annans fel än lotsens!

    Varför skulle sen kanalen ha skadestånd?

    1. När pengar och advokater är inblandade gäller det att FÅ rätt inte vad som ÄR rätt, än mer så om korruption finns med i ekvationen.
      Klart som tusan Egypten tar chansen att klämma rederiet, de har ju båten som pant i förhandlingarna.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: