Stäng

Nationalmuseum är politiserat och styrs av aktivister

PROPAGANDA. Arkeologen Leif Gren har med kritisk blick gått igenom hur Sveriges största museum presenterar sina verk och finner vilseledande politisering och tillrättaläggande pekpinnar, rapporterar VLT.se.

Karl XII likfärd

Efter att Nationalmuseum återinvigdes 13 oktober 2018 med en ny och betydligt mer innehållsrik utställning så dröjde det inte länge förrän det höjdes röster för att flera tavlor fått skyltar som ansågs politiserande. Det som framför allt kom att uppmärksammas var Carl Gustaf Cederströms tavla ”Karl XII:s likfärd” från 1884 och Anders Zorns ”Midsommardans” från 1897, där museet har ”varningstexter” om nationalism.

När man läser alla tavelskyltar som handlar om 1800- och 1900-talen, på våningsplan två, så beskriver ett tiotal skyltar ingående 1800-talet som i övervägande negativa och mörka termer, medan inte en enda skylt förknippar folkhemmets framväxt under 1900-talet med något negativt.

  • Skyltarna talar genomgående om det allmänt bakåtsträvande ”borgerliga” samhället på 1800-talet
  • Att 1800-talet var liberalismens storhetstid och genombrott trollas bort i hanteringen. Att det var liberalismen som från mitten av 1800-talet drev fram näringsfrihet med enorm ekonomisk tillväxt, demokrati och jämställdhet nämns inte på en enda skylt.
  • De framgångarna kopplas istället på ett tiotal skyltar till 1900-talet och socialdemokratins folkhem. En evolutionistisk trend på Nationalmuseums skyltar vinklar det som att utvecklingen blev bara bättre och bättre, och konsten blev allt friare från förtryck. Här ges i citat några exempel på skyltar som finns i utställningen. Tre streck i citat markerar utelämnade meningar.

”Socialdemokraternas ledare Per Albin Hansson lanserade 1928 idén om ett svenskt folkhem – ett samhälle som skulle vara ett hem för hela folket, präglat av samförstånd och jämlikhet.—” Skylt: Folkhemmets vardagsrum.

”Konst och design från perioden som visas här kan delas in i en tid före och efter andra världskriget. En tid före, då konst och design främst är för människor med stark ekonomi, men där visioner börjar ta form om ett mer jämlikt samhälle där skönhet och vackrare vardagsvara är tillgänglig för alla. Och en tid efter kriget när konst och design, precis som samhället i stort, demokratiseras och speglar en allt större mångfald.” Skylt: 1920 – 1965.

Kyrkfolk i båt behöver en varningsskylt om rasism

”Sammanfattningsvis är det svårt att komma ifrån att det uttrycks en stark politisering i skyltarna på Nationalmuseums avdelningar om konsten på 1800- och 1900-talen. Genomgående får den ”borgerliga konsten” under 1800-talet representera elakartade samhällsproblem, med förljugenhet, falskhet, politisk manipulation, sexism och rasism. Och på motsvarande sätt framställer museet 1900-talet och mer eller mindre underförstått socialdemokratin, som en kulturell framgång. Borgerlighet ses som synonymt med en patriarkalisk reaktionär rörelse, och 1800-talets starka liberala och moderna strömning trollas bort av museet. Även om det naturligtvis fanns negativa saker på 1800-talet och positiva på 1900-talets så skulle det lätt gå att vända på agendan till tvärtom. Men det bästa vore om Nationalmuseum har utelämnat de politiska pekpinnarna och utgått från ett fakta- och kunskapsfokus på konsten, och låtit besökarna tänka själva”.

Leif Gren, arkeolog vid Riksantikvarieämbetet

Läs vidare på VLT.se…

-Pettersson säger att landet har blivit galet. Susanna Pettersson är överintendent och chef för Nationalmuseum och utsedd av regeringen den 21 mars 2018.

Typiska ”nationalistiska” bilder som det behöver varnas för.

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

11 reaktioner på “Nationalmuseum är politiserat och styrs av aktivister

  1. Men alltför många vill njuta gratis försörjning från det samhälle, som byggts av den s.k. vita ondskan. Sverige måste lyssna på och bejaka sin naturliga självbevarelsedrift. Stänga invandring för bidragsturister och börja med återvandring för dem, som inte accepterar svenska lagar, regler, språket och demokratin. Nu vill regeringen öka invandringen ytterligare. De ser inte att Sverige går sönder och faller i bitar med fortsatt eller ökad invandringspolitik. Sverige måste prioritera jakten på alla beväpnade skjutnödiga kriminella importer, som det tycks vimla av i Sverige. Men börja med samkörning av förmånsregister för att hitta de stora bidragsbedragarna. Det är ofta grova ekonomiska brott, som ska resultera i utvisning om de inte är ursprungliga svenskar.

  2. En gång i tiden, för en ca 25-30 år sedan och tidigare brukade jag tycka om att gå på muséer, att titta på konst, att titta på föremål och lära mig mer. Men nuförtiden avstår jag. Jag vill inte få PK-ism med sina följeslagare(genus, rasism, HBTQ, kolonialism … och allt vad det heter) få nedkörd i själen och uppkörd i huvudet. Jag vill tänka själv och inte bli dirigerad av någon med ”rätt värdegrund”.
    Samhället är helt galet i sin iver att uppfostra folket. Folket som är något som etablissemanget ser ner på och vill ”uppfostra” och se till att man tänker ”rätt”.
    Detta är inget jag vill att mina skattepengar skall gå till.

  3. Ingen är förvånad, nämn en enda myndighet eller statlig Institution i vårt land som inte är nedlusad med trams om värdegrunder och genusextremism och totalt tappat sin roll och existensberättigande.

  4. Jag vägrar att ta handledning från Susanna Pettersson när jag ser på ett konstverk. Särskilt som det faktiskt är vi besökare som tvingas avlöna Susanna.

  5. Susanna Pettersson överintendent utsedd av regeringen. Varför då?
    Museichefen utsedd av regeringen är helt galet. Ett tydligt exempel på hur det går när inte den mest lämpade får jobbet på grund av sossenepotism.
    Väljarna måste inse att detta luktar unken kommunistdiktatur.
    Överallt där sossarna får in fingrarna går det åt skogen.

  6. Hade det inte varit bättre med en skylt som förklarar vad en kyrkbåt var eftersom det kanske inte är välkänt bland den stora massan.

    1. Mycket bra idé. Kanske också förklara vad en fiskare är eftersom nutida generationer tror att fisken levereras fyrkantig, frusen och förpackad. Gärna lite om levnadsvillkoren för fiskarbefolkningen istället för att dra fram rasistkortet.

  7. Sossemaskineriet går för fulla muggar för att säkra deras ledares platser vid köttgrytorna, folk skall indoktrineras från födseln till döden.

    ”Det krokigt skall bli måste böjas i tid” därför är det start i förskolan för att accelerera genom skolan till universitet.

    Ett folk som är vana vid detta är lätta att styra dit man vill, om någon ej håller med i galenskaperna dras rasistkortet, ett drev startas och de tror sig ha en motståndare mindre.
    Men det visar sig att detta är ett för sossarna tveeggat vapen, fler och fler inser vådan och röstar för SD.

  8. Sätt nu för jösse namn varningsskyltar på allt som är Svenskt.Börja med Kalles kaviar,kanelbullar och inte att förglömma surströmmingen.Vi kan ju ta stor nationell skada i folksjälen annars ! Till sist : hur orkar man hålla på med sådant här trams på tavlor som hängt på Nationalmuseet i åratal ?

    1. Och kanelbullen brukar dessutom vara brun. Vilken inneboende rasism och kolonial ondska bor inte i gräddade kanelbullar?

Kommentera

%d bloggare gillar detta: