Rederi skyller stoppet i Suez på Egypten


UTRIKES. Den egyptiska kanalmyndigheten gjorde fel när det enorma containerfartyget Ever Given, som orsakade det stora stoppet i Suezkanalen, tilläts köra in i kanalen trots dåligt väder, anser fraktfartygets ägare, rapporterar The Guardian.

Satellitbild på M/V Ever Given by Pierre Markuse – Container Ship ‘Ever Given’ stuck in the Suez Canal, Egypt – March 24th, 2021

Ägarna till Ever Given, som strandade i Suezkanalen i Egypten i mars och hindrade trafiken genom farleden, bestrider de egyptiska myndigheternas skadeståndskrav på över 900 miljoner dollar. I stället anser fartygets japanska ägare Shoei Kisen Kaisha att det är den egyptiska kanalmyndigheten som bär skulden för det sex dagar långa stoppet.

I en domstolsförhandling på lördagen hävdade rederiet att kanalmyndigheten begick flera misstag när Ever Given tilläts köra in i Suezkanalen trots det dåliga vädret.

På ljudinspelningar från fartyget hörs hur företrädare för kanalmyndigheten är oense om huruvida fartyget bör åka in i kanalen eller inte. Dessutom borde två bogserbåtar anpassade till Ever Givens storlek ha följt med genom kanalen, vilket inte skedde, argumenterade Shoei Kisen Kaisha advokater.

Därtill hävdar de att myndigheterna inte har hittat några fel på containerfartyget som kan förklara grundstötningen.

Kanalmyndigheten har ännu inte offentligt besvarat anklagelserna, men företrädare har tidigare förnekat att myndigheten har begått några fel.

Ever Given har beslagtagits av egyptiska myndigheter i väntan på att ägarna betalar kompensationen på 900 miljoner dollar, något som ägarna också bestrider.

I stället vill Shoei Kisen Kaisha ha 100.000 dollar i kompensation för att Ever Given hålls kvar i Egypten.

Det krävdes ett omfattande grävarbete och flera bogserbåtar för att få loss det 400 meter långa fraktfartyget. Grundstötningen resulterade i att 422 fartyg låg på kö i kanalens båda ändar i omkring en vecka.

Om Ever Given på bloggen…

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vi säljer inga varor eller tjänster. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


4 responses to “Rederi skyller stoppet i Suez på Egypten

  • folksam2010

    Undrar hur det gick för alla Djur ombord? Läste om 1200 främst Får dom måste lidit helvtestiska kval

    Gilla

  • Roland Salomonsson

    Internationellt är det ALLTID ett fartygs befälhavare som är ansvarig för händelser i samband med fartygets framförande. Befälhavaren är dessutom ”rederiets” ställföreträdare i samband med en händelse.

    Var det t ex dåligt väder, så åligger det befälhavaren att besluta om bättre väder skall inväntas.

    Gilla

  • G Nordström

    Typiskt arabisk inkompetens och girihet som leder till problem som de sen inte vill ta ansvar för.

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: