Ska hela landet leva eller…


TRAFIK. Häromdagen läste vi om att regeringen beslutat anslå nattåg för 400 miljoner till Bryssel och Hamburg. Jag har absolut inte något emot nattåg till Europa eller i Sverige för den delen, men jag undrar om det inte finns annat att prioritera. 

Järnvägsunderhållet är eftersatt, det är fullt på spåren. Tåg kommer inte fram. Godset får inte plats. Längs med Norrlandskusten finns Ostkustbanan, en enkelspårig järnväg som är överfull. Ostkustbanan begränsar hela järnvägsnätet. Men det behöver inte vara så. Genom att bygga ut till dubbelspår fyrdubblas kapaciteten och norra och södra Sverige knyts ihop. Gods och människor får plats och restiderna halveras.

Nya Ostkustbanan.se

-Pettersson är medveten om att 400 miljoner till nattåg är som en piss i Mississippi jämfört med vad utbyggnad av järnvägen kostar, för att inte tala om det eftersatta vägunderhållet, men jag menar att nattåg är en miljöpartistisk symbolpolitik. Ska järnvägen konkurrera med flyg, buss och bil måste det vara rimliga priser, bekvämt och komma fram i tid…
***
Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

  • Från Swedbank eller sparbanken konto 8257-8933415168
  • Från andra banker konto 8257-933415168

Paypal används av miljoner över hela världen för att överföra pengar utan att någon obehörig kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168


13 responses to “Ska hela landet leva eller…

  • Argus

    Det finns en järnväg i Sverige som har genererat vinst i ett sekel, rent av övervinster periodvis, där nära hälften av landets totala godsmängd och en fjärdedel av totala tonkilometer fraktas. Det är Sveriges första elektrifierade längre järnväg och räddade högst troligt Sverige från en nazitysk invasion. Den är fortfarande efter dryga hundra år enkelspårig trots att den trafikeras av trekvarts kilometer långa tågset.

    Jag talar naturligtvis om Sveriges nordligaste järnväg som fraktar runt trettio miljoner ton malm från fem gruvor till hamnarna i Narvik, Luleå och Skellefteå. Den är fortfarande efter några miljarder ton gods enkelspårig. Däremot bygger Trafikverket fyrdubbla spår mellan Uppsala och Stockholm och mellan Malmö och Lund för persontrafik.

    Fram till för runt trettio år sedan hade SJ monopol och utnyttjade detta maximalt. De övervinster som malmtrafiken genererade användes för att täcka upp för olönsamma sträckor i resten av landet. När SJ delades och LKAB fick trafiktillstånd började järnvägens förfall i Sverige. Liksom Vattenfalls tidigare miljardvinster används LKAB:s miljardvinster till annat än att återinvestera i trakterna där vinsten uppstår eller ens till svenska folkets gagn. Ni vet nog alla här vilka svindlande affärer jag talar om.

    För tjugo år sedan hävdade Anna Kinberg Batra att ”stockholmare är smartare” då mest skatt i Sverige togs ut där. Mer begåvade, inget stort krav för det, debattörer visade att detta berodde på de juridiska personer (företag) som hade sitt säte där. Om Sverige likt Norge hade en skattelagstiftning där företag redovisade och skattade för vinster där verksamheten fanns skulle malmfältskommunerna och vattenkraftkommunerna ha ett markant större skatteunderlag.

    För att få regional balans, ”hela Sverige ska leva”, rättvisa och hämma tillväxten av alla improduktiva ”Lillstockholm” (Luleå, Umeå, Sundsvall och Gävle för att ta de nordliga) på inlandets bekostnad bör Sverige införanden norska skattemodellen men även införa den norska sjukhusmodellen utan politiker.

    Vidare bör Sverige återinföra tvåkammarriksdagen men denna gång enligt amerikansk modell med två ledamöter för varje distrikt. Indelningen skulle då bli en omvänd Gustav Vasa. Gustav Vasa bröt maktstrukturer genom att använda län som regional indelning istället för landskap. Här skulle då istället landskapen användas för att bryta rådande maktstrukturer och ge även mindre tätbefolkade områden en röst.

    Gilla

  • gamgubben

    Nej, nej och åter nej är vad syltryggarna anser, ”vi ska ju bygga hastighetståg i södra landet så vi slipper flyga.” Att massor av råvaror finns norr om Dalälven och skall fraktas söderut skiter de fullständigt i, för dem existerar bara Sverige upp till Fjollträsk. Nu ska de också satsa på snälltåg till Bryssel, kanske med baktanken att våra EU representanter då ska åka nattåg hem och under den tiden nyktra till efter allt rumlande i EU korridorerna.

    Gilla

  • Tomas.

    Måndag den 27 juli 2020.
    Jag är inte motståndare till järnväg. Tvärtom så förespråkar jag mer järnväg.
    Varje transportslag bör betala sina egna kostnader tycker jag.

    Endast fyra transportslag finns. De är:
    1) Sjöväg,
    2) Järnväg.
    3) Landsväg.
    4) Flyg.

    Sjöväg är billigast.
    Flyg är dyrast.
    På land är landsväg dyrast.
    Det finns fler än 50 hamnar för fartyg i Sverige. De behöver inte byggas ty de finns redan.

    En osaklig propagandafilm.
    Trelleborgs hamn behöver inte byggas ut.
    Dödvikt = Fartygs lastförmåga i ton.
    Jämför fartyg i Trelleborgs Hamn, lilla Höganäs och Vänern.
    Ibland lossar båtar med 8500 tons dödvikt i lilla Höganäs.
    Lastbil med släp lastar ca 40 ton.

    Varje gång man ser i Trelleborgs hamn finns många lediga färjeplatser. Behöver man bygga ut hamnen då?
    Därtill bör man veta att närmare 90 % av gods som kommer in i Trbg rullar på landsväg ända upp i Mellansverige och Norrland. Det Godset har inte i Trbg att göra.
    Glöm inte att lastbilarna orsakar en kostnad om minst 100 kr / mil (2017) som betalas av skattebetalarna. Lastbilarna slipper betala vägen.

    100 kr/mil Uppgift från 2017. Järnvägsseminarium Engelholms järnvägsmuseum. Medverkande https://netrail.se/ med flera.
    Enligt en tjänsteman på Trafikverket var det 50 kr / mil 2014.

    Den i Sverige vanliga NAB – principen. Nån Annan Betalar.
    Om varje transportslag fått betala sina egna kostnader så hade mer gods gått på Sjövägen och Järnvägen. Sveriges Riksdag behöver besluta om en vägavgift på minst 100kr/mil. Då kommer transportbranschen att flytta mer av transporterna till järnväg och sjöfart. Lastbilarna kommer då bara att utföra de korta lokala transporterna, vilket de är lämpade för.
    Återskapa järnvägen genom centrala Vellinge också. D.v.s. Falsterbobanan och ”Vellingebanan”. Således två järnvägar från Trelleborg. Tag tillbaka hamnen och Söderslätt till innevånarna. Trelleborg kan bli lika trevligt som på 1970 – talet.
    MVH
    TomasGidlöf.se

    Gilla

    • Tomas.

      Det byggs en ny och större sluss i Södertälje. Det är sjövägen in i Mälaren. Där finns flera hamnar och lastplatser.
      Jag läste någonstans att: Nya slussen skall bli längre och bredare men inte djupare.
      Till det är jag undrande. För att ha en säker uppfattning måste jag studera sjökorten över Mälaren och de har jag inte tillgång till nu.
      Det jag undrar är: Varför fördjupar man inte sluss och efterföljande farled med en eller två meter. Lastfartyg som jag sett gå in i Mälaren kunde ha 9 m djupgående i havet men var endast lastade till 7 m då de gick in i Mälaren. Jag trodde att endast korta sträckor behövde muddras för att ge 9 m farledsdjup. Jag kan ha fel.

      Gilla

      • Kalasbetalaren

        Du tycks inte ha en aning om hur transportbranschen fungerar!

        Godset kommer aldrig att flytta till järnvägen bara för att det införs en vägavgift, om den inte är på flera tusen milen.

        Ett lass med tomater, Helsingborg-Stockholm kan kosta så lite som 10 000.

        40 ton delat på 10 000 blir 25 öre kilot i transportkostnad, häpnadsväckande billigt! Lägg på 1oo kronor milen och kunden får betala 15 öre mer.

        Hoppas att du inte tror att godset hade flyttat till järnväg för detta!

        En vägavgift på 100 kronor milen hade bara fått en effekt, den lilla industri vi har kvar, sågverken, pappersbruken, alltså det vi har kvar att leva av hade fått lägga ner! Även om många verkar tro det, så går det liksom inga järnvägar ut på hyggena!

        Inför däremot en vägskatt, så att alla lastbilar som kör i Sverige får vara med och betala. (Visst det finns en symbolisk summa redan, men den bryr sig dom flesta utländska lastbilar inte ens om att betala.)

        Ett Järnvägsseminarium kommer fram till att järnvägen är billigast, oväntat! Vem såg den komma!

        Betalar verkligen järnvägen sina egna kostnader helt själva, bara med biljetter och fraktkostnader?
        En svensk lastbil betalar ofta minst en miljon bara i dieselskatt, lägg till alla andra skatter och vi kan hamna uppåt 2 miljoner om året! Räcker inte detta så kanske man borde titta mer på vart pengarna går istället! 25 000 mil om året x 100 kronor blir 2 500 000, hoppas att ingen tror på att en enda lastbil skulle slita på vägarna för 4,5 miljoner om året!

        Dom här experterna på Trafikverket kanske istället skulle kolla upp varför 85% av pengarna som avsätts till järnvägunderhållet går till administration! Har svårt att tänka mig att det skulle vara bättre på vägsidan.

        Gilla

    • G Nordström

      Åkerier från Skåne körde grönsaker åt Domus till Stockholm. Samtidigt körde SJ tomma vagnar med reklam för Domus miljövänliga transporter på grund av de kommer inte fram i tid.
      Green Cargo ett stort skämt.

      Gilla

  • Kenth Andersson

    Avskaffandet av Nationalstater massinvandring och extremvänsterns ohämmade framfart blir Västeuropas kollaps i inom kort och det är nära nu !
    Snart kommer 5G och samtidigt befaras en andra våg av Corona, vilket sammanträffande då kan makthavare skylla allt på Corona och 5G går helt förbi….
    Behöver mänskligheten verkligen 5G ?
    Ja säger de som tjänar pengar på detta och vill styra världen.

    Gilla

  • sva990

    Sverige har för liten folkmängd för att detta skall löna sig precis som höghastighetsbanor för tåg, som inte ens är lönsamma på det stora hela i länder som Spanien och Frankrike. Som du skriver är detta ren propaganda och plakatpolitik från miljönissarna som själva ofta kör skitiga, äldre fordon och flyger hellre än åker tåg.

    Gilla

  • eugenecork

    väll inge fel på en Braja och en skyst Maja
    lite senare fram på morgonkröken?

    Gilla

  • Hasse

    Våra barn barn titta i månen av att åka tåg. När politiker fjantar a glömt bort att underhålla vårt eget. Skatter o avg skall gå till de som inte är svenskar.

    Gilla

  • Kvinna knivrånad av mörk man med mustasch | Petterssons gör Sverige lagom!

    […] 30 år gammal. Han var klädd i svart jacka och långa byxor, hade mustasch och var mörk, skriver Corren  bakom […]

    Gilla

  • realist

    Jag reser ofta i Europa i arbetet och jag skulle aldrig få för mig att åka nattåg. Min fritid är för värdefull för att ödslas på ett tåg, som dessutom kanske drivs av olje- eller kolkraft

    Gilla

  • Sea Gull

    👍

    Gilla

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: