Ryanair överklagar svenska statens stöd till SAS

EKONOMI. Den svenska och danska staten har godkänt ett kreditstöd till flygbolaget SAS på maximalt fem miljarder kronor. Det beslutet överklagas nu av Ryanair, rapporterar Bloomberg.

Stockholm-Skavsta flygplats utanför Nyköping. Ryanairplan på kö. CC-licens

Det flygstöd på totalt fem miljarder kronor som Sverige erbjuder till flygbolag med svensk kommersiell licens strider mot EU-lagar om statsstöd. Det menar Ryanair som nu vidtar rättsliga åtgärder mot det svenska stödet som godkänts av EU-kommissionen.

Den 1 maj lämnade Ryanair in en förfrågan till EUs domare om att stoppa godkännandet av stödet på fem miljarder kronor i lånegarantier som den svenska staten erbjuder flygbolag med en svensk kommersiell licens. Ryanair menar att stödet strider mot lagarna kring statligt stöd som finns inom EU då Sverige enbart erbjuder ekonomiskt stöd till flygbolag som har en svensk licens och inte till samtliga EU-flygbolag som trafikerar landet.

Ryanairs VD Michael O´Leary har tidigare sagt att han vill se att EU-länder mer försiktigt tilldelar statligt stöd till flygbolag. O´Leary ser hellre att flygbolagen ska få statligt stöd under coronakrisen i förhållande till hur mycket trafik de har till och från länder. Det ekonomiska stödet ska alltså inte bero på i vilket land flygbolaget är registrerat menar Ryanair som har sin bas i Irland men en majoritet av sin verksamhet utanför Irland i Europa. Detta riskerar att Ryanair hamnar i kläm i de statliga stöden under coronakrisen när många länder enbart erbjuder ekonomiskt stöd till flygbolag som är registrerade i sina respektive länder.

-Pettersson säger att Ryanair hade en bas på Skavsta utanför Nyköping men den stängdes innan coronapandemin på grund av brist på flygplan enligt Ryanair.

Det verkar långsökt att svenska skattebetalare, som Ryanairs vd vill, ska stödja en verksamhet registrerad på Irland och som nyss avvecklad basen i Sverige…

Ryanair har varit oerhört framgångsrika. De flyger till mindre flygplatser, har enhetliga flygplan, håller flygplanen i luften så mycket som möjligt och använder personalen maximalt, begränsad service, passagerarna får betala för allt extra osv.

SAS ägare:

Svenska staten Stat Sverige Sverige 14,82%
Danska staten Stat Danmark Danmark 14,24%
Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse Stiftelse Sverige Sverige 6,50%
Gerald Engström Privatperson Sverige Sverige 3,38%
Dimensional Fund Advisors Investmentbolag USA USA 3,07%
The Vanguard Group Investmentbolag USA USA 1,94%
SEB Fonder Affärsbank Sverige Sverige 1,93%
Avanza Pension Pension Sverige Sverige 1,35%
Norges Bank Centralbank Norge Norge 1,25%
Länsförsäkringar Fonder Affärsbank Sverige Sverige 1,19%
Övriga aktieägare 50,34%

***

Stöd bloggen

Petterssons blogg drivs ideellt och är reklamfri. Vill du uppmuntra oss och hjälpa till med de kostnader som finns så är du välkommen med ett bidrag!

Sörmlands Sparbank Konto 8257-8 93 341 516-8 (olika banker har olika system), Sparbanken tillhör Swedbank och det femte siffran, 8:an, är speciellt för dem. 

Paypal garanterar att vi eller någon annan obehörig inte kan se dina betalningsuppgifter. Se till höger i datorn och längre ned i mobilen.

Du kan även SWISHA till 0760 858 480 

IBAN: SWEDSESS SE1580000825780933415168

 

5 thoughts on “Ryanair överklagar svenska statens stöd till SAS

  1. Trafiken på Skavsta var inte avvecklad. Ryanair slutade ha Skavsta som nav pga flygplansbrist men det skulle ändras på sikt. Ryanair har betytt mycket för att pressa lyxlirarna på SAS till att skärpa sig.

    • Ryanair meddelade i december 2019 att man stänger ned sin flygbas på Skavsta från och med den 29 mars 2020. Efter det kom corona och det gjorde inte saken bättre.

      Om trafiken kommer igång igen vet ingen, personalen skulle flyttas till andra linjer men av det blev inget.

      Men du har rätt om priserna, i början på 1970-talet, när några få bolag hade monopol, kostade det 8000 kronor att flyga till London om jag inte minns fel.

  2. Stöd spelar ingen roll på lång sikt. Ingen, men en fungerande hjärna, kommer att flyga med SAS. Dom är, precis som svenska politiker, utskämda för gott.

Lämna ett svar till TonyAvbryt svar