UTRIKES. I en uppföljning till inläggen nedan om den bisarra incidenten där det venezuelanska patrullfartyget ANBV Naiguatá (GC-23) sköt på och krossades av kryssningsfartyget RCGS Resolute utanför Isla La Tortuga i Karibiska havet, finns nu en video på händelsen. Patrullfartyget sjönk efter att ha krossats av Resolute.
Uppenbarligen var den venezuelanska flottans besättning inte medveten om att kryssningsfartyget har ett förstärkt skrov som gör det möjligt att ta sig fram i frysta vatten – en funktion som också gör det till ett dåligt mål för att köra in ett annat betydligt mindre fartyg i.
Läs mer om detta och de lika udda geopolitiska kopplingarna bakom detta på The Drive…
Videon, som den venezuelanska marinen släppt och är kraftigt redigerad, visar en venezuelansk sjöman som skjuter med en AK-47 mot fartyget och sedan de båda fartygen påverkar, med patrullbåten snabbt tar på vatten. Händelsen inträffade under de tidiga timmarna den 30 mars 2020, och kryssningsfartyget, som förmodligen genomgick reparationer vid den tiden, gjorde tydligt lite om ens någon hastighet genom relativt lugna vatten.
Video released by the Venezuelan Navy shows them shooting at the RCGS Resolute cruise ship then it shows the Resolute impacting the side of the GC-23 Naiguata and it shows severe damage to the Naiguata #Venezuela pic.twitter.com/ciI15v6SDt
— CNW (@ConflictsW) April 4, 2020
This is the claim by the Venezuelan navy pic.twitter.com/5uZhvMEYqb
— CNW (@ConflictsW) April 4, 2020
The oil slick caused by the fuel from the Naiguata as it sank. This oil slick appeared the morning after the Naiguata sunk. It is outside of Venezuelan territorial waters (more than 12 nautical miles) pic.twitter.com/WaIjSDfpAa
— CNW (@ConflictsW) April 4, 2020
TIDIGARE 2020-04-02. Venezuelanskt marinfartyg sjönk när det rammade kryssningsfartyg
UTRIKES. I det som låter som ett aprilskämt, sjönk ett av Venezuelas marins oceangående patrullfartyg nyligen efter att ha rammat ett kryssningsfartyg i Karibiska havet. Kryssningsfartyget, som då inte hade några passagerare ombord och har ett förstärkt skrov för att segla genom isfyllda vatten, fick bara minimal skada i det som rederiet, Columbia Cruise Services, har kallat en ”aggression på internationella vatten”.
ANBV_Naiguatá ligger numera på havets botten men besättningen klarade sig.Händelsen inträffade den 30 mars 2020, men Columbia Cruise Services släppte ett officiellt uttalande den 1 april. Företaget, som har sitt huvudkontor i Tyskland, sa att RCGS Resolute körde drygt 13sjömil utanför kusten av Isla la Tortuga, en venezuelansk ö belägen cirka 60 sjömil utanför landets norra kust, när fartyget ANBV Naiguatá, med nummer GC-23, närmade sig kryssningsfartyget Resolute. Det Venezuelanska marinfartyget beordrade kryssningsfartyget att följa med till Puerto Moreno på Isla De Margarita, beläget österut, och anklagade det för att kränka landets territoriella vatten.
”När händelsen inträffade har kryssningsfartyget RCGS Resolute redan kört en dag utanför öns kust för att utföra lite rutinmässigt underhåll av motorerna på sin färd till sin destination, Willemstad / Curaçao,” säger uttalandet från Columbia Cruise Services . ”Strax efter midnatt kontaktades kryssningsfartyget av det beväpnade venezuelanska marinfartyget, som via radio frågar om avsikterna med RCGS Resolutes närvaro.”
Den 403 fot långa Resolute och har en vikt på 8.445 ton, är flaggad i Portugal, och avsett för kryssningar i Antarktis med ett isförstärkt skrov.
Det venezuelanska fartyget Naiguatá är 262 fot lång, är en Guaicamacuto klass offshore patrullbåt och förskjuter runt 1,720 ton med full last.
Nåväl, det venezuelanska fartyget försökte upprepade gånger ramma de betydligt större, tyngre och förstärka kryssningsfartyget. Det slutade med att Venezuelas stolthet sjönk och kryssningsfartyget seglade vidare.
Venezuelas och rederiets uppgifter om vad som inträffat skiljer sig åt. Venezuela påstår att kryssningsfartyget kommit in på deras vatten men det är knappast en anledning att försöka kapa ett civilt fartyg.
Händelsen kan vara kopplat till att kryssningsfartyget är registrerat och flaggat i Portugal och Portugal är inblandat i diverse tvister med Venezuela.
RCGS Resolute is a purpose built polar expedition vessel of the highest ice class, rated 1A Super, designed to operate in difficult ice conditions. pic.twitter.com/AMLsae56Vn
— Venezuela BTH (@VenezuelaBTH) April 1, 2020
***
Visar IQ-nivån hos dessa hjärntvättade individer!
När vi hör hur kommunistiska Venezuela, beskriver händelsen, ser vi likheter med hur vänster folk överallt upplever alla händelser.
Totalt förvrängda beskrivningar, som leder till något som riskerar katastrofala konsekvenser.
Tänk ifall kryssningsfartyget hade haft passagerare och förlist?
Även om fartyget kommit i på deras territorium, kan man inte försöka sänka fartyget.
Tänk ifall gränspolisen i Grekland, börjat skjuta s k migranter, som olovligt tränger in i Grekland, till havs eller över land?
Verkar vara en desperat handling av ett land i kaos, oavsett orsaken till den och den är sannolikt bara kontraproduktiv.
Portugal och pass-båten RCGS Resolut.
Skeppet befinner sig hos Portugals lagstiftning emellertid flaggad under Maderia som är Portugisiskt teritorium.
Pass-båten tar 309 människor, besättning+ pass.
Låt oss antaga att Resolut hade förlist istället för Venezuelas stritsbåt ett sådant händelseförlopp kunnde gått riktigt illa oavsett väderförhållande.
Ska bli intressant om Portugal/EU kommer att begära in till förhör stridsbåtens Befälhavare och Överstyrman.
Dessutom eventuell stridsledning kopplad till stridsbåten.