Elbilsentusiasmen värre än etanolfiaskot

INSÄNDARE. Björn Gillberg har räknat på hur en övergång från bensinbilar till elbilar påverkar koldioxidutsläppen. Denna Livets gas som av klimatsekten ofattbart nog utmålas som det värsta gift.

Tesla Elbil. Pixabay

Enorma resurser satsas nu på att minska utsläppen och därmed rädda klimatet och undvika jordens snara undergång. Masshysterin underhålls med religiös frenesi av Miljöpartiet och Gretasekten. Uppbackade av globalisternas rika propagandaorgansationer för världsherravälde. Som Romklubben, Trilaterala kommissionen, Bildebergsgruppen, FN, EU etc.

Hade Greta åkt med en dieselbil istället för eldriven Tesla under sin USA-resa hade hon släppt ut MINDRE koldioxid! Detta om man räknar in alla utsläpp som uppkommer vid tillverkningen av en bil. Då orsakar en dieselbil 25 gram  utsläpp per kilometer – en elbil 57 gram. Tillverkningen av batterierna och brytningen av de sällsynta metaller som behövs ger mycket stora koldioxidutsläpp. Först efter 20.000 mils körning kommer elbilen nästan ikapp dieselbilen. Då är förhållandet 142 gram för elbilen och 140 gram för dieselbilen. Det är en oerhört dyr omställning för noll resultat. Både för den som tvingas köpa en dyr elbil och för skattebetalarna som får betala generösa rabatter för att locka till dessa köp. Björn Gillberg jämför med fiaskot med etanolbilar som ju visade sig vara en gigantisk felsatsning eftersom tillverkningen av etanol bara kunde täcka en bråkdel av behovet.

Om alla bilar inom EU ska köras på el behövs el motsvarande produktionen från 100 stora kärnkraftverk! Att detta kan ersättas med vindkraft faller på sin egen orimlighet. Dessutom släpper vindkraft ut mångdubbelt så mycket koldioxid som kärnkraft. Det är dessutom ett osäkert, miljöfarligt, naturförstörande alternativ med hälsorisker för både människor och djur. Bara hanteringen av de vindkraftblad som kontinuerligt måste bytas ut har blivit ett stort miljöproblem. De kan vara 155 meter långa och väga 17 ton. Motsvarade vingarna på en jumbojet. Tillverkade av material som inte kan förstöras eller återanvändas. De grävs istället ner i sand i växande vindkraftkyrkogårdar.

Konsumenterna ska nu betala plastpåseskatt för att rädda klimatet. Med totalt falska argument. Rader av undersökningar visar att plastpåsen är överlägset bäst för miljön. Papperskassar är sämre. Tygkassar måste användas 20.000 gånger för att ge mindre miljöpåverkan än en plastpåse.

Trängselskatten chockhöjs nu. Det bli upp till 75% (!) dyrare att köra bil in och ut ur städerna. Numera gäller detta även för elbilar. Man får nu bara faktura via digital brevlåda. Vilket inneburit att många utan dator missat betalning. Det kostar dem 500 kronor i förseningsavgift. Tills nu sammanlagt 11 miljoner för dem utan digital brevlåda. Oftast de äldre bilåkarna.

Fler omotiverade straff- eller moralskatter för att rädda finanserna i mångkultursverige lär vi få. Utöver bensinskatt, flygskatt etc kommer snart köttskatt, sockerskatt och allt som Miljöpartiet kan komma på att beskatta. Andlöst väntar vi på att det blir skatt på att andas.

Rolf Malm

10 thoughts on “Elbilsentusiasmen värre än etanolfiaskot

  1. Återigen, politiker i regeringen och dess partier är blinda ser inte orsak och verkningar. En sak hanterar de bra, pratar utan att säga något.

  2. Jag har 75 km till jobbet. Svårt att ta sig fram och tillbaka varje dag med elbil. Batteriet klarar helt enkelt inte 150 km. Jag har inte heller ekonomi att köpa en superelbil med prestanda som kanske klarar det.
    Däremot har jag bara 4 km till närmaste busshållplats och den bussresan till jobbet tar med 2 byten 4 timmar.
    Jag har kollat bussarnas tidtabeller. Ska jag ha utrustning med så tar det ytterligare 10 minuter med in/utlastning. Då måste jag gå med all utrustning 6 km (4 km till bussen, 2 km från buss till jobb) den tiden är inte inräknad
    Skillnad med egen bil är ungefär 8 timmar varje dag alla arbetade dagar.
    8 timmar transport. 8 timmar på jobbet. 1 timme rast = 17 timmar varje dag. Det är ju lugnt för då har man ju fortfarande 7 timmar till fritid varje dag. Den fritiden går ju som bäst till att sova för att orka med ännu en dag.
    Med egen bil tar resan exakt 1 timme enkel resa. Kostar en del bränsle och 6 000 i bilskatt varje år och jättemånga kronor i bränsleskatt.
    En tankning på 60 liter innebär 570 sek direkt ner i statskassan. Själva bränslets kostnad är försumbar.
    Jag vinner ganska många timmar varje dag och betalar skatt så det räcker
    Det är dyrt att bo utanför tullarna.

  3. Ja dom som förespråkar ett fossilfritt samhälle har nog inte tänkt längre än vad näsan räcker .Dom tittar ju bara på personbilar , hur har dom tänkt när det gäller lastbilar och hur ska lantbrukarna kunna ställa om till eldrift , även försvaret kan ju då bara kriga så länge det finns tillgång till el eller .Såg en beräkning på hur stort batteri som det fodras för en lastbil , det behöver en lagringskapacitet på ett tusen Kwh samt en extravikt på ca fyra ton . vilket betyder att dom kan lasta fyra ton mindre , samtidigt laddar man nog inte upp ett sådant batteri på en kafferast även om kablarna är illröda .

  4. Miljöpartiet den största katastrof som drabbat Sverige i modern tid sedan den ryska hären krigade ner den dito svenska utanför Härnösand 1809 och tog hela östsverige.

  5. Skillnaden mellan hög intelligens och idioti är i bland svårt att skilja på i bland helt omöjligt !

  6. Så snart man hade fått bort blyet ur bensinen samt utrustat alla nya bilar med katalysatorer blev bilarna mycket rena! Nu är det väl lugnt ett tag tänkte man, men de hade något i bakfickan: KOLDIOXIDEN vilken nan i stort sett genast började propagera MOT! Jag ansåg redan då att det uppenbart var en bluff för att kunna behålla och senare öka vansinnesbeskattningen av privatbilar.

  7. Alla ska köra elbilar. Elkonsumtionen kommer öka kraftigt samtidigt som vi ska lägga ner kärnkraften. Det märks tydligt vilka snillen som tar besluten. IDIOTER

Lämna ett svar till Stig HåkanAvbryt svar