MILJÖ & SKATTER. Riksrevisionen är en svensk myndighet under Sveriges riksdag med uppgift att granska den verksamhet som bedrivs av staten. Genom ett grundlagsskyddat oberoende granskar Riksrevisionen hur statliga medel används samt rapporterar om eventuella brister.

Nu kritiserar Riksrevisionen regeringens miljöbilspolitik och dömer i en ny rapport ut den som dyr och ineffektiv.
Under de senaste 14 åren, sedan 2006 har staten satsat drygt 13 miljarder i stöd eller skatteutgifter för att öka antalet miljöbilar i Sverige. Enligt Riksrevisionen har detta varit för dyrt sett till resultatet.
– Det saknas samhällsekonomiska analyser helt och hållet men de miljömässiga effekterna är även knapphändigt beskrivna, säger Cecilia Kellberg, projektledare för Riksrevisionens granskning.
Riksrevisionen är vidare kritisk till att ingen sammantagen samhällsekonomisk bedömning har tagits fram för någon av de åtgärder som granskats, där den tänkta åtgärdens nyttor ställts mot kostnader, eller där bedömningar av kostnadseffektivitet har gjorts – vilket krävs enligt regeringens egna riktlinjer för genomförandet av reformer.
Beslutsunderlagen har dessutom endast knapphändig information om de miljömässiga konsekvenserna, trots att syftet med åtgärderna har varit att på sikt minska utsläppen av framför allt koldioxid.
Det finns heller ingen plan för uppföljning och utvärdering för det flesta av insatserna.
– Riksdagen har varit tydlig med att åtgärder för att minska transportsektorns klimatpåverkan ska vara samhällsekonomiskt och miljömässigt effektiva. Granskningen visar att dessa styrmedel inte lever upp till detta, säger riksrevisor Helena Lindberg.
-Pettersson konstaterar att det växer fram en bild av en regering som tutar och kör utan underlag med total avsaknad av sunt förnuft och verklighetsförankring.
När det gäller bilar och miljö och mycket annat är det bästa att slita ut det man har innan det köps nytt, inte uppmuntra till konsumtion med skattesubventioner.
***
Jag kan rekommendera er all att se detta klipp av Björn Gillberg där han totalsågar satsningen på elbilar.
Gillberg går igenom varför satsningen på elbilar är en stor bluff att det skulle gynna miljön, när det i slutändan är precis tvärtom.
Speciellt avsnittet där han beskriver hur Greta åkte omkring i en Tesla ”för miljöns skull”, när det hade varit mer miljövänligt med en Golf diesel istället.
Jag är övertygad om att satsningen på elbilar kommer att bli en flopp, precis som Etanolsatsningen.
https://youtu.be/AEy_5ih0Blk
Att el-drift av fordon var helt ineffektivt,kom våra förfäder på redan under 20-30 talet… ,Hade dagens forskare läst historia,istället för att dilla om ”klimatet”,hade sådana löjliga el-system sparat mycket pengar !
F.ö. bygges nu öster om Berlin,två (2) batteritillverkare stora anläggningar.
Märkligt ingen funderar på hur dessa batterier en dag,(inom snar framtid ) skall recyclas !
Det går att återanvända men de blir dubbelt så dyra!
bara inse, fast det är tungt…de enda som gäller är en
kraftig gallring av männskor för att om möjligt rädda
planeten (jorden)…bara ett fåtal kommer följa lilla
Gretas budskap…resten (vi) kommer tära på det som
är påbörjat så länge ngt finns att utarma…va som nu
gäller är att ha tjo-faderittan så länge det varar, så
är det bara…hur gallringen (utplåningen) kommer gå
till, är ett intressant ämne värt att forska uti…själv
gissar jag inte på att en förkylning, typ den som nu i
KIna som blommar kan komma utplåna människo-
apan…kommer krävas minst 10gg kraftigare prylar
Riksrevisionen kritiserar med rätta dagens bonus-malussystem som belönar tunga SUVar som är laddhybrider. Mitt förslag är att strama upp reglarna så mycket att de insparade pengarna räcker till för att slopa den totalt onödiga trafikförsäkringsskatten, detta kommer alla fordonsägarna till godo!
Bättre om dagens så kallade regering ställde sina platser till förfogande.
Praktexemplet är MP och dieselbilar. Ena året, köp diesel vi subventionerar. Nästa år, förbjud dieselbilar.
Ett fullständigt omoget parti utan en skymt av konsekvensanalys.
Har MP kommit med något vettigt de sista 20 åren?
Allt är uppbyggt på känslor från senaste trenden.