"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19
13 thoughts on “Midsommarfirarinstruktion för våra utrikiska läsare”
TV4 fortsätter MSMs tradition att försöka avsvenska svenska traditioner men där tror jag de kommer att gå bet! Vindarna blåser inte direkt i deras riktning idag! 🙂
Såg inslaget, det var mycket sjukt. Hur många som såg det, av icke skidåkande medborgare, står skrivet i stjärnorna. Men vem bryr sig, integrationen i Sverige har väl alltid handlat om att svensken ska anpassa sig till islam; sällan tvärtom. Vidrig kanal, vidrig koncern.
Vad som slog mig under denna roande instruktionsfilm var det faktum att många av midsommarens traditionella beståndsdelar inte alls tilltalar mig.
Hur mycket jag än älskar den sagolikt vackra årstiden, majstången och det genuint svenska, finns det dock undantag.
Har aldrig kunnat förmå mig att gilla dansen runt stången och de icke sällan fåniga visor vars innehåll skall levandegöras genom de märkligaste åthävor och läten. Redan som liten gosse satte jag mig på tvären 🙂
Ej heller sill och brännvin tilltalar, oaktat jag till fullo respekterar alla de som vurmar för dessa ingredienser.
Tårtan avgudar jag och merparten av den kära gamla folkmusiken, medan dansbandstönteriet med efterföljande parningsritualer ta mig tusan får vara för mitt vidkommande.
Ha en fortsatt trevlig helg, mina vänner!
Andreas.
…87:ans riktiga Nationaldag, att denna enda
dag få släppa loss alla hämningar fullt ut
…att deras löjeväckande beteende drabbar
Sverige, bekommer inte Löfvens trupper
…som man blir sedd, blir man hädd
TV4 Nyhetsmorgon hade på midsommardagen matlagning.
Hon som var kock hade slöja så maträtten blev där efter.
Det bjöds på ”traditionell” midsommarmat bestående av inte mindre en:
”Shish kebab” och ”traditionell” kebab i ugn.
Programledaren utbrister ”Gud vad gott”
TV4 fick mycket kritik på deras Twitter men några positiva.
TV4 tog sig friheten att servera beslöjad kebab på midsommardagen. En sådan hädelse måste ju, i rimlighetens namn, besvaras med en rejäl portion fläsk/bacon vid nästa ramadan…
Enl gastronomen med fil kand och historiken Henke Arnstad tillhör en av våra främsta nationalrätter är kebabpizza.
Så givetvis måste då kebabben finnas med på självaste midsommardagens meny i TV4.
Samt att mångfalden måste med som inte på något vis firar våra helger.
TV4 fortsätter MSMs tradition att försöka avsvenska svenska traditioner men där tror jag de kommer att gå bet! Vindarna blåser inte direkt i deras riktning idag! 🙂
Såg inslaget, det var mycket sjukt. Hur många som såg det, av icke skidåkande medborgare, står skrivet i stjärnorna. Men vem bryr sig, integrationen i Sverige har väl alltid handlat om att svensken ska anpassa sig till islam; sällan tvärtom. Vidrig kanal, vidrig koncern.
Vad som slog mig under denna roande instruktionsfilm var det faktum att många av midsommarens traditionella beståndsdelar inte alls tilltalar mig.
Hur mycket jag än älskar den sagolikt vackra årstiden, majstången och det genuint svenska, finns det dock undantag.
Har aldrig kunnat förmå mig att gilla dansen runt stången och de icke sällan fåniga visor vars innehåll skall levandegöras genom de märkligaste åthävor och läten. Redan som liten gosse satte jag mig på tvären 🙂
Ej heller sill och brännvin tilltalar, oaktat jag till fullo respekterar alla de som vurmar för dessa ingredienser.
Tårtan avgudar jag och merparten av den kära gamla folkmusiken, medan dansbandstönteriet med efterföljande parningsritualer ta mig tusan får vara för mitt vidkommande.
Ha en fortsatt trevlig helg, mina vänner!
Andreas.
…87:ans riktiga Nationaldag, att denna enda
dag få släppa loss alla hämningar fullt ut
…att deras löjeväckande beteende drabbar
Sverige, bekommer inte Löfvens trupper
…som man blir sedd, blir man hädd
PS. Ber om överseende för slutradernas felformulering. 🦊👍🏻
Fortsatt trevlig midsommarhelg, nu skall jag fira midsommar hade inte tid igår.
Vilken fart och fläkt det är på vår favoritblogg Petterssons !
Lycka till, kära Lena!
Ja, det är alltid något på gång här 😉
Det blir liksom aldrig samma sak på andra bloggar.
Andreas 🙂
TV4 Nyhetsmorgon hade på midsommardagen matlagning.
Hon som var kock hade slöja så maträtten blev där efter.
Det bjöds på ”traditionell” midsommarmat bestående av inte mindre en:
”Shish kebab” och ”traditionell” kebab i ugn.
Programledaren utbrister ”Gud vad gott”
TV4 fick mycket kritik på deras Twitter men några positiva.
”TV4 firar midsommar – med kebab och slöja”
http://www.friatider.se/tv4-firar-midsommar-med-kebab-och-sl-ja
TV4 tog sig friheten att servera beslöjad kebab på midsommardagen. En sådan hädelse måste ju, i rimlighetens namn, besvaras med en rejäl portion fläsk/bacon vid nästa ramadan…
Enl gastronomen med fil kand och historiken Henke Arnstad tillhör en av våra främsta nationalrätter är kebabpizza.
Så givetvis måste då kebabben finnas med på självaste midsommardagens meny i TV4.
Samt att mångfalden måste med som inte på något vis firar våra helger.
Romantik hör till midsommarfirandet – multikulti!
http://pbs.twimg.com/media/DGzB-VoXgAANl3z.jpg
Du har verkligen smak för de mest frånstötande bilder!
Man kunde nästan tro att du har något slags beting…
Underbart!