Stäng

Sveriges nya helikoptrar föreslås avvecklas – för dyra

FÖRSVAR. Kostnaderna för försvarets nya helikopter, Helikopter 14, skenar iväg, skriver Aftonbladet. Tidningen har tagit del av en tidigare hemlig rapport från konsultföretaget McKinsey som på Försvarsmaktens uppdrag har granskat kostnaderna.

Den visar att helikoptern kostar 242.000 kronor i timmen – betydligt mer än Helikopter 16 eller Black Hawk som kostar 40.000 kronor i timmen.

På grund av de höga kostnaderna föreslår McKinsey att de nio helikoptrar som är baserade i Luleå avvecklas.

-Pettersson noterar att det inte bara är invandrare och ensamkommande som kostar, och jag undrar om det inte är samma sorts politiker som ligger bakom de olika besluten som verkar sakna all sund förnuft.

TIDIGARE 2018-02-09. Helikopter 14: Var är de ansvariga beslutsfattarna och inköparna?

FÖRSVAR OCH SKATTER. Vi har de senaste dagarna hört om att försvaret inte har råd att flyga sin nya helikopter, NH 90, med svensk beteckning Helikopter 14. Den kostar 200.000 kronor i timmen att hålla i luften. Det måste vara en skandal i klass med åldern på de ”ensamkommande barnen” och det skulle inte förvåna mig om det är samma politiker som ligger bakom. 

Helikopter 14 framstår idag som en katastrofalt misslyckad upphandling. Helikoptrarna är ännu inte fullt utrustade – trots att det är 17 år sedan de 18 exemplaren beställdes.

Helikopter 14, skulle passa till en humorserie i TV om det inte voreför att skattebetalarna står för notan.

När helikoptrarna nu till slut har levererats, tio år försenade, står de flesta på marken. Samtidigt är den variant som skulle jaga ubåtar ännu inte utrustad och det kommer att dröja flera år till så är fallet.

Hela upphandlingen har varit skum. Försvarets materielverk, FMV, ville ha en Sikorsky-helikopter som ansågs mer prisvärd men för regeringen var det viktigare med gemensam nordisk upphandling än vad som köptes in.

Upphandlingen var oklar. Säkerhetspolisen och den militära underrättelse- och säkerhetstjänsten MUST utredde misstänkta oegentligheter kring upphandlingen, men vad som egentligen skett blev aldrig offentligt klarlagt.

Affären undertecknades 2001 och de första helikoptrarna skulle levereras 2006. Sverige hade dock specialkrav på helikoptern, främst att ståhöjden i kabinen skulle vara 24,5 centimeter högre än standarden i NH90. Därmed specialbyggdes en variant för Sverige, som inget annat land var intresserad av. Också detta bidrog starkt till förseningarna.

Läs det igen, det var viktigt med gemensam upphandling, för att få ned kostnaderna får man anta, sedan beställer Sverige en egen modell som är 24,5 cm högre än alla andra länder!

Först 2015 levererades den första helikoptern, alltså nästan tio år efter utsatt leveransdatum.

Inte nog med det. Helikopter 14 beställdes främst för internationella insatser. Helikopter 14 skulle utrustas för bland annat medicinsk behandling av skadade soldater i Afghanistan.

När helikoptrarna levererades tio år för sent hade svenska politiker kommit på att det svenska försvaret ska användas till att försvara Sverige i första hand. Nu skulle trupptransport och ubåtsjakt prioriteras.

Politikerna hade dock av besparingsskäl beslutat att inte beställa ubåtsjakt-torpeder till helikoptern, vilket innebär att den inte kan användas för vapeninsatser. Helikopter 14 saknar också en datalänk för att föra över måldata till bestyckade örlogsfartyg, som skulle kunna göra en vapeninsats.

Det här lär inte komma på plats förrän tidigast 2020. Till dess saknar alltså de svenska ubåtsjakthelikoptrarna den viktiga förmågan att genomföra vapeninsatser mot främmande ubåtar.

Ansvariga myndigheter säger sig inte känna till totalbeloppen, så svenska skattebetalare ska hållas ovetande.

Den långa förseningen har också inneburit att försvaret tvingats köpa in andra helikoptrar som ersättning. Bara kostnaden för dessa Blackhawk-helikoptrar uppgick till 4,7 miljarder kronor.

-Pettersson konstaterar att de levererade exemplaren av Helikopter 14 är toppmoderna men halvfärdiga och vi har inte råd att använda dem…

Var är de ansvariga, politikerna och tjänstemännen. Vem bestämde att Sverige skulle ha 24,5 cm högre helikoptrar än Australien, Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Italien, Nederländerna, Nya Zeeland, Norge, Oman och Spanien?

Vem glömde kolla driftskostnaderna? Över 200.000 kronor i timmen är ett skämt…

Blackhawk-helikoptrar som också är dyra kostar 40.000 kronor i timmen.

21 reaktioner på “Sveriges nya helikoptrar föreslås avvecklas – för dyra

  1. I kväll mellan 20 och 21 visas ett nyinsatt program i SVT1 som heter ”Sverige brinner” där det mesta om bränderna kommer att tas upp.

    Verkar intressant.

  2. Finska fösvaret har samma helikopter och som jag tidigare berättat har dom fått ner kostnaderna per timme till 100.000 genom att använda hjärnan men tydligen e de ingen i de svenska systemet som kan använda hjärnan Många gånger får man nog de intrycket att för många saknas den helt

    1. Allt ska ses genom ett genusperspektiv varannan pilot bög eller kvinna, det är därför allt fungerar så bra i Sverige.

    1. Genetalmajor Petri Hulkko 15.02 berättar att man har fått ner timmkostnaderna till 10.000 euro Hulkko berättar att ju mera man flyger destu billigare blir timpriset för att fasta kostnader delas på flera timmar Hulkko berättar också att i sverige e bara en del av koptrarna i användning o detta höjer timkostnaderna

  3. Det kostar på för skattebetalarna att ha helt hjärndöda politiker och tjänstemän som fattar beslut.

  4. Dom Ansvariga? Det finns ju ingen hög befattningshavare som
    har något ansvar, därför kan vilket pucko som helst få vilken
    tjänst som helst, ansvar krävs det bara av vanliga människor, om en tjej inom vården gör en tabbe blir det avsked, men någon som bollar med
    100 tals miljoner och det går åt h…te, så inte mer med de, inget
    ansvar avkrävs.
    Det är ju inte bara Helikoptrarna inom försvaret, för ett par år
    sedan var det samma sak inom sjöfartsverket. För fan Jimmie,
    ifall du kommer i maktställning, jobba för att tjänstemannaansvaret
    återinförs så att alla överbetalda nollor får känna på det som dom
    inte hört talas om, ordet”ansvar”.

  5. I grunden handlar det om att korrupta svenska politiker, tjänstemän och affärsmän ordnar köp av material, som ratats av olika skäl av andra nationers försvar.
    Eller vad tor NI!

  6. Ja det påminner om sjöfartsverkets katastrof upphandling. De helikoptrarna klarade inte nordiskt klimat om jag inte minns fel. Märkligt att regeringen förkastade FMV:s önskemål. Om de levererades 10 år försenade, borde väl affären förhandlas om?

    1. Just av sjöfartsverkets 7 helikoptrar är 3 på verkstad I norrtälje kunde man inte rädda en man från.vattnet för att koptern som.skulle vara där var sönder Man undrar har sjöfartsverkets piloter lärt sej flyga fast inte solen skiner o de e motvind Dom som upphandlade kopteraffären borde alla fått sparken men i stället blev dom belönade med nya tittlar och kännbara löneförhöjningat

  7. Vingåker är mkt intresserade av att köpa dessa för att snabbt kunna hämta fler flyktingar, för att bättra på sin ekonomi.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: