Cynisk marknadsföring

Världens längsta och världens kortaste människa har engagerats av den egyptiska staten för att marknadsföra turismen i landet.

Sultan Kösen från Turkiet är 246,5 cm lång och Jyoti Amge från Indien är bara 62,8 centimeter. Bägge noterades för dessa rekord 2011 och nu ska de hjälpa till att locka utländska turister till Egypten.

Om det är rätt eller bara osmakligt att marknadsföra landets turistindustri med hjälp av två personer som förmodligen fått lida hela livet, får var och en avgöra. Vi minns hur man förr letade upp människor med olika abnormiteter och lät dem uppträda på cirkus framför välbeställda medborgare. Se en film i slutet av inlägget.

Jag tror inte en liknande marknadsföring hade fungerat i något modernt land idag. Ni kan ju själva tänka er rubrikerna om personerna på bilden ovan hade marknadsfört Stockholms vackra skärgård, den svenska fjällvärlden eller Österlen i Skåne.

Nu har Egypten under en rad år sett hur turismen minskat avsevärt, mycket p.g.a. politiska oroligheter och terrorism. Sedan 2010 har antalet turister minskat med hälften och i ett sådant läge kanske man är beredda att ta till vilka medel som helst. Fast det fungerar förstås bara i länder i den tredje världen.

The Mirror

4 thoughts on “Cynisk marknadsföring

KommenteraAvbryt svar