En verksamhet på små rosa moln med bristande befogenheter

Jag är en lärare i Stockholm och har skrivit tre stycken insändare som inte publiceras av någon av de traditionella medierna. Jag hävdat inte att insändaren borde publiceras, de är deras rätt att neka publicering. Men jag hävdar att insändarna jag skrivit representerar verkligheten i skolan, och motsätter en del etablerade antaganden. De kan därför vara lite provokativa. Jag vill därför erbjuda er blogg att publicera dem om ni vill.

INSÄNDARE. När sist kom en riktig lärare till tals rörande den svenska skolan? Inte skolpolitiker, eller högt uppsatta administratörer inom skolverket, inte journalister eller pensionerade lärare som vill bli politiker. Utan faktiska lärare, Dom som faktiskt har ”boots on the ground”?

Jag har i alla fall inte läst eller hört dem uttala sig på länge. Inte heller har jag blivit utfrågad. Jag har bara hört och läst om fina rosa moln, vackra ord som är långa och som inte är förankrade i den verkliga verksamheten. Rosa moln som inte är lösningsfokuserade. Så helt utan inbjudan tänker jag nu ventilera en lärares perspektiv på problemen men inte för att skylla på ett eller annat parti, på ekonomin eller något annat rosa moln, utan för att vi lättare ska kunna se möjliga lösningar. Helt enkelt lösningsfokuserat.

Bristande disciplinära befogenheter. Låt mig kort måla upp ett scenario. Det är inte taget ur en direkt situation, utan är en blandad erfarenhet från mina kollegor och representerar det vardagliga ”worst case senario” som läraren står inför varje dag.

En lärare skall undervisa matematik för 25 elever, för att ni läsare ska förstå scenariot behöver ni också veta att i klassen finns inga elever med ”grava” diagnoser. Med det menas att eleverna i klassen inte har en extra resurs (extra vuxen som elev assistens osv).

90 % av eleverna kommer i tid och har material med sig, de lämnar in sina telefoner när de kommer in i klassrummet. De resterande 10 % av eleverna dyker upp något sent och utan material, varje avbrott att släppa in eleverna stör undervisningen och genomgången om det magiska talet pi (3,14) blir avbruten flera gånger. 20 minuter in på lektionen så är klassen fulltalig, eleverna som inte har material har fått låna en penna och papper av läraren. Och närvaron är inskriven, de elever som är sena har fått sen ankomst och ungdomarna kan nu höra på slutet av genomgången om det magiska talet.

30 minuter in på lektionen så är det dags att börja jobba med övningar ur boken. Två av de elever som var sena bestämmer sig för att istället för att jobba med övningar i boken spela Justin Bieber låtar högt på de telefoner som de inte lämnade in när de kom sent. De kompletterar gärna Justins sköna stämma med sin egen och sjunger på  sprucken tånårska ”baby, baby, baby!!”

Vad ska/kan läraren göra i denna situation? Som jag ser det så har läraren 3 möjligen (om hen har tur 4) lösningar på denna situation, varav samtliga berövar resterande elever sin rätt till undervisning (ni vet den där mänskliga rättigheten).

  1. Läraren kan ta telefonen från eleven. Baserat på att eleven låter den tas. I just detta fall bestämmer eleven sig för att stoppa den spelande telefonen innan för underkläderna. Där varken vill eller får läraren ta telefonen. Telefonen fortsätter nu något mufflat att spela sin ljumma toner, och eleven kompenserar med att sjunga lite högre. Denna gång rakt i ansiktet på läraren. Nu återstår ca 25 minuter på lektionen om man har tur.
  2. Läraren kan försöka utvisa eleven från klassrummet. Dessutom så får nu läraren ta i eleven för att ”fösa” ut eleven ur klassrummet. Har läraren tur så kan läraren få ut eleven ur klassrummet på detta sätt. Men ponera nu att eleven inte vill gå ut, utan vill ha uppmärksamhet och eller inte respekterar auktoriteter av en eller annan anledning som jag kommer till snart. I min erfarenhet så kan då eleven helt prompt sätta sig ner på golvet, med mobilen spelandes i underkläderna och sjungandes rakt ut ”baby baby baby”. Får läraren lyfta eleven? Tvinga med våld ut eleven? Även om svaret skulle vara ”ja! Absolut” så måste också läraren ta hänsyn till de övriga eleverna. Den uppståndelsen som det skulle skapa, samt vad resultatet skulle bli för dem. Hur kommer de resterande nu 15 minuterna att fungera efter en sådan konfrontation? Inte så givande ur undervisningssynpunkt skulle jag säga.
  3. Läraren kan helt enkelt avblåsa och avbryta lektionen. Det innebär att resterande elever åter igen mister sin rätt till utbildning, samt att auktoriteten hos läraren är för alltid kvaddad. Läraren har alltså gett upp och förlorat inte bara striden utan hela kriget. Detta alternativ är därför extremt dåligt. Auktoriteten i klassrummet är i dagsläget den sista resten av disciplinär andra som finns kvar i den svenska skolan.
  4. Har läraren tur och har en ledig kollega i närheten kan denna tillkallas och läraren kan få hjälp med situationen. Denna ofantliga tur, blir mer och mer ovanlig då mer och mer administrativa arbetsuppgifter läggs på lärare i dagens samhälle. Här och enbart här kan jag se en vits i det politikerna så gärna vill förmedla. Att de har anställt fler vuxna i skolan. Men låt mig vara extremt tydlig. En vuxen i skolan är inte samma sak som en lärare. En vaktmästare är vuxen, en receptionist är vuxen, det byter alltså inte att hen är lärare.

Det här scenariot är såklart inte ett vanligt förekommande scenario. Men det är inte för de vanligt återkommande scenariot vi lärare behöver bättre, starkare och tydligare disciplinära verktyg. Det är för de där fåtalet tillfällen där det figurativa kriget om auktoriteten i klassrummet som verktygen måste finas till hands. Verktygen måste kunna appliceras snabbt och effektivt och utan en parad av möten, konferenser och speciallärare. Utan skötas av den vanliga magistern eller fröken i klassrummet.

Men politikerna på båda sidor av blockgränserna pratar istället om värdegrunder, risken att bli kränkt och andra ord som mest liknar små lätta rosa moln. De är jättefina och laddade med goda tankar, men de saknar tyvärr oftast förankring i verkligheten. Och framför allt så är de inte lösningsfokuserade i stunden.

Så hur löste sig exemplet ovan? Jo, läraren i fråga utnyttjade rädslan hos eleven att förlora sina dyra saker. Läraren tog helt enkelt den dyra väska som eleven ägde och placerade den utanför klassrummet. Informerade eleven att väskan antagligen skulle vara borta om några minuter. Eleven gick därpå ut ur klassrummet. Vi har alltså tillsammans skapat en struktur i den svenska skolan där små rosa moln har tvingat läraren att nyttja de kriminella strömningarna i ett pedagogiskt syfte. I alla fall i denna extrema situation.

Politiker! Sluta bråka om vems fel det är, och lös problemet. Tänk lösningsfokuserat.

//lärare i grundskolan Stockholm

22 thoughts on “En verksamhet på små rosa moln med bristande befogenheter

  1. Det finns bra lärare och de är omtyckta av sina elever. Ordning och reda.
    Låsta dörrar under lektionstid för att inte äldre elever ska poppa upp och hota lärare och yngre elever.
    Brandövningar. Bränder på toa och bråk i korridorer, tystas ned.
    Stora bråk där lärare får vara med och slåss, tystas ned och hoppas gå obemärkt förbi.
    Ibland så tror jag att vuxna människor tror att våra barn vill ha kaos omkring sig. Inget kan vara mer fel de vill ha ordning och reda och lära sig.
    Tyvärr så hör jag både ett och annat bl a om lärare som inte lär utan predikar propaganda. Detta är oerhört psykiskt jobbigt för många elever som själva kan tänka. Självständigt tänkande elever stoppas av systemet och därför tystnar de, valet är att löpa gatlopp i skolan dag efter dag. Attackerade av andra elever och lärare. Bra lärare försvinner snabbt och det viskas i mitt öra att det beror på de andra lärarna.
    Vikarier som kommer och sätter sig ned och sover genom lektionstiden, tystas ned av skolledning. Skolan väljer istället att attackera dem som filmat de sovande lärarna.
    Jag känner mig maktlös och hoppas att det finns krafter i vårt land och ute i Europa som har planer att genomföra ett maktövertagande.

  2. Uppmuntrande att en medlem ur det svårligen ansatta lärarskrået äntligt beslutat sig för att förmedla några vanliga scenarier från den moderna multikulturella skolans kaotiska och dysfunktionalitetspräglade värld, även om nyss genomlästa inlägg framstår som väl undersåtligt ödmjukt och därför saknar den handfasta beslutsamhet och övertygelse som erfordras för den önskade genomslagskraften.

    Begrepp som lärarauktoritet, rimlig respekt och disciplinära åtgärder tycks ha förpassats till något fjärran avlägset materielrum och lämnat fältet fritt för den anarki vi nu erfar, där den imbecilla illitteratimporten sätter dagordningen och systematiskt saboterar samtliga lektioner de behagar infinna sig till, samt icke minst förvandlat den pedagogiska arbetsmiljön till ett vardagligt helvete för personal och övriga elever.

    En inverterad Caligula som aggressiv och abderitisk adept är faktiskt värre än originalet – den psykopatiske skolfuxen!
    Andreas.

  3. Boot camp-stil är det som behövs. Sätt in militären för att driva skolan. Hämta elever med buss vid dörren varje morgon.

    Det krävs en rejäl kur med hårda medel för att återupprätta vanskötseln av skolan.

  4. Bor granne med en lärare, som beskriver skolan på exat samma sätt.
    Kan det vara så, att det bara är en tillfällighet. Nej, naturligtvis inte.
    Det är exempel på den icke fungerande svenska flumskolan.

  5. Dels var det lite för många skrivfel där för att jag skulle ha trott att du var lärare. Men vad jag vill säga är att en hel del av mina lärare var kommunpolitiker. T.o.m. kommunstyrelsens ordförande. De hade ingenting emot att låta sina käftar glappa offentligt om hur alla ska tvingas leva sina liv och vad allas pengar måste spenderas på. Det var de som formade dagens skola till vad den är.

    Bara lägg ned skolan!
    Mycket effektivare att lära sig digitalt istället. Världens bästa föreläsare spelar en gång för alla in världen bästa föreläsning om t.ex. konstanten pi. Så upphör alla de problem du beskriver här att existera. det är den totala lösningen. Tiofalt bättre undervisning på mycket kortare tid och dessutom så gott som helt gratis åt alla i hela världen. Grundskolan måste avskaffas! Den är extremt samhällsförstörande. Den utsätter alla barn för sexuellt våld och mobbning och förnedrar alla löjliga ”lärare” som försöker låtsas jobba där. Skolor med plutonvisa skolklasser fyller inte längre någon funktion.

  6. Två timmars kvarsittning för att betett sig oförskämt mot läraren och för att ha stört ordningen i klassrummet. Det kanske skulle bita på de flesta?

  7. grebom5 – Sweden – Retired male with more than 25 years experience of overseas work, mostly in Africa and Asia but also Europe. Convinced that Islam is a dangerous religion present in our time but still using medieval ways of practising their religion.
    gamgubben skriver:

    Alla ska med om inte annat hjälper, kvotera. Ju dummare, liten eller dålig utbildning, desto troligare är att de röstar S, V eller MP.
    Djävulsk planering, naturligtvis!

  8. Det finns mycket att peka på i detta viktiga ämne……vilka elever har skolan, vilka är deras föräldrar, vilken ålder har lärarna…………………….vilka är rektorer idag ?

  9. Välkomna till vilken skola som helst i Finland ! Inga problem med disciplin hos oss. Om en elev inte beter sig, får eleven en skriftlig anmärkning (som föräldrarna också får veta om) eller kvarsittning (alltså att man blir kvar i en timme efter att skolan slutat och ett meddelande om detta till föräldrarna – det vill alla barn undvika !). Är det riktigt stora problem blir det relegering (utestängning) på viss tid.

    Och bråk på lektionerna påverkar VITSORDET. Har man dåliga vitsord kommer man inte in till gymnasiet utan får nöja sig med yrkesskola, som har klart lägre status.

    Och ja, här skriver man ännu studentexamen (som man gjorde för länge sedan i Sverige). Alla blir alltså inte automatiskt godkända. Vitsord får man i varje ämne man skriver och går det dåligt kan man glömma universiteten och ja, det kan t.o.m. gå så att man INTE blir godkänd student.

    Kravlöshet och skola är inte en bra kombination ! Krav kommer att ställas i arbetslivet så barnen kan lika väl vänja sig.

    • Ja detta kan naturligtvis vara en orsak till att t.ex. endast var femte somalier i Finland har jobb…. De som gått i skola och bråkat/inte accepterat en kvinnlig lärare får inte nödvändigtvis godkända betyg och ja, då har de ingen utbildning alls och får heller inget arbete. Det är mycket raka rör i kommunikationen mellan skolan och föräldrarna – inga förskönande omskrivningar.

      De allra flesta barn, även de få från Mellanöstern som vågat sig hit, beter sig snabbt lika väl som de infödda barnen.

      • Vad spelar det för roll huruvida man får betyg? Förrförra året lämnade var sjunde grundskolelev svensk skola utan betyg. Förra året var sjätte. Hur stor andel som lämnar svensk grundskola utan någonting i år, är nog ett matteproblem för svårt för ens miljonavlönade byråkrater att lista ut.

        Vi ska förresten tacka skolminister Göran Persson, som är ämnet för nästa blogginlägg är, för att ha ”hjälpt” svensk skola genom att kommunalisera den. Vore roligt att höra en journalist för en gångs skulle ställa jobbiga frågor till The Goran.

  10. I dagens svenska PK-massmedia är det tillåtet att säga och tycka precis vad man vill bara man tycker och säger det som politikerna anser är tillåtet !
    Svårare än så är det inte.

  11. Jag ska vara lite platt i min beskrivning, men det är till 80-90 % elever från Mellanöstern som stör undervisningen. Hade det enbart varit svenska elever hade bekymrena varit hanterbara. Är eleverna från utlandet och tillhör medelklass brukar det inte vara något bekymmer heller.
    Här kommer lösningen: packa ihop eleverna från Mellanöstern i egna klasser och låt svenska elever få studiero.

  12. Reblogga detta på indenblog och kommenterade:
    Exakt vad det handlar om – att på ett listigt sätt lyckas lura ut den bråkiga eleven ur klassrummet på det att de övriga eleverna kan få undervisning.

    Jag ägnade den mesta förberedelsen av en lektion i en klass på gymnasiet åt att fundera ut hur en viss elev skulle kunna förpassas ur salen om denne händelsevis dök upp.

    Som lärare och pedagog mår man naturligtvis inte bra, men det är det enda som fungerar. I detta fall brukade jag allt som oftast be eleven hämta något i förvissning om att eleven inte skulle återkomma. Det fungerade bra och majoriteten av eleverna fick på bekostnad av denne elev den undervisning de hade rätt till.

  13. Herregud! Klart att det är vanligt! Mina söner gick i en skola på 90- talet, som tog in barn från problemområden, invandrarområden. Alla lektioner blev störda på olika vis. 20 minuter av lektionerna gick åt till disciplinära diskussioner eftersom barnen skulle delta i sin egen fostran. Skolan är ett lattjo- lajban för social gemenskap ala sosse, inte en plats för lärdom! Alla ska med, även allah!

  14. Ja, det är i varje fall inte svårt att förstå varför tre tidningars insändarredaktörer inte lyckades koka ner den där texten till något läsbart och begripligt. ”Det magiska talet pi” till trots.

  15. Beundrar dej mkt som klarar av detta skitjobb, Fridolin är ett end stort djävla skämt, PK har den skola dom förtjänar.
    Fattar inte att svensk industri som behöver kvalificerad arbetskraft klagar? Jaja det är ju snart bara utländskt ägda bolag som kan dra när dom behagar. Är övertygad om att Volvo Cars ryker inom säg 10-15 år senast, men det är väl bara positivt för miljön enligt MP, som gärna ser att alla åker på kinesiska elmoppar. Den enda industri som blomstrar är ju flyktingindustrin och den är ju så lönsam för Sverige att vi alla(h) kan leva gott på den, man tackar.

    • Hela världen bara väntar på att vara handelspartners med Sverige och bjuda över varandra för att ta del av Sverige senaste misslyckande ockupationen från Afrika !
      Hjälp oss om ni kan !

KommenteraAvbryt svar