Transportstyrelsen segar om förarlösa bussar

TRAFIK. För över ett år sedan trafikerade två små, förarlösa bussar stadsdelen Kista i nordvästra Stockholm som en del av ett demonstrationsprojekt. På den stora, internationella kollektivtrafikkonferensen i Montreal just nu väcker också förarlösa bussar stor uppmärksamhet när de visas upp av operatörerna Keolis och Transdev. Men i Sverige har utvecklingen gått i stå. Orsaken: Transportstyrelsen.

När de två bussarna testades i Kista började också ett arbete från intressenterna Nobina, Kista Science Center, SL och KTH att få tillstånd för att köra förarlösa bussar i riktig trafik mellan de stora arbetsplatserna och tunnelbanan.

Bussarna ska inte gå i vanlig linjetrafik, även om de körs med passagerare. Istället ska trafiken vara en del av ett utvecklingsarbete och bussarna ska alltid vara bemannade av personal.

Men allt har fastnat i Transportstyrelsens papperskvarnar. Efter ett år finns ännu inget tillstånd till trafiken.

Läs mer…

-Pettersson undrar om det är Transportstyrelsen som strular eller LO-facket transport…

 

6 thoughts on “Transportstyrelsen segar om förarlösa bussar

  1. …eller kanske bara att de i närheten boende ”busungarna” helt säkert skulle hitta på ”pojkstreck” så efter en halvtimme skulle de vara demolerade och obrukbara…

  2. Förarlösa bussar med papperslösa fripassagerare i ett hopplöst land.
    ”framtiden” ser kanske ut som i Angeryd, där dom storsatsar på en kamelfarm för 125 millioner, undrar varför…
    Janne

    • Kameler kanske inte är helt fel! Eftersom de inte gillar utveckling (annat än vapen, IT, bilar och annat som vi i det vidriga väst utvecklar då förstås) och kameler är mycket högt värderade i deras hemländer så finns det en chans att det funkar…
      Oops! Hoppas min knastertorra humor och sarkasm sken igenom där!
      Kontentan är ändå helt krasst att många av dem funkar inte i den här delen av världen så gör alla en tjänst och sänd dem hem igen.

  3. Om jag inte minns fel, fick Transportstyrelsen år 2005 i uppdrag att reda ut, vilka bestämmelser som skall råda avseende vinterdäck på lastbilar.
    Denna utredning är inte klar ännu!
    Så med tanke på att det bara gått ett år, sedan försöken gjordes, får vi nog vänta till bortåt år 2015, innan något svar om förarlösa bussar kan erhållas.
    Fö åker jag hellre med förarlösa bussar än sådana med chaufförer från Mena-land.

  4. Inga förare skulle så bli hotade och misshandlade. Dock antagligen än mindre hämningar när det gäller trakasserande av medpassagerare och skadegörelse. Sen ryker ju förstås ett antal offentliga jobb.

    • Skadegörelse skapar jobb. Massor om brottslingen lagförs, döms, förvaras och återanpassas. Återfallsförbrytare är plus
      Med vad-med skola vi betala uppå halta Lottas …..
      Med sex böner, skola vi betala, med sex böner skola vi betala uppå Halta Lottas krog.

Kommentera