När Etanol-Jesus kom till byn och andra galenskaper för klimatet

INRIKES. Minns ni det skulle bli Norrlands och landsbygdens nya guld, eller rättare sagt olja. Efter vattenkraft, gruvnäring och träindustri skulle de stora skogarna i norra Sverige utgöra basen i tillverkningen av framtidens bränsle – etanol. Den drömmen kostade de tre kommunerna Skellefteå, Umeå och Örnsköldsvik 1,4 miljarder kronor. Det betalar skattebetalarna fortfarande dyrt för.

Kommer ni ihåg pumplagen från år 2005? Sverige skulle satsa på etanol, framtidens förnybara bränsle. Samma politiker som tyckte att hela Sverige ska leva införde en lag som tvingade bensinstationer att även sälja förnybart bränsle, E85 och biogas. Problemet var att flera små bensinstationer inte hade råd att installera nya pumpar och fick lägga ned. Det fick otrevliga effekter, glesbygdsborna får åka tiotals mil för att tanka – för miljöns skull.

Den som orkar och inte är lagd för hjärtinfrakt kan läsa om svindlaren Etanol-Jesus och Svensk Etanolkemi AB, Sekab, som politikerna tillåtit vansinnigar satsningar både hemma och i Afrika för skattebetalarnas pengar.

Etanol som bilbränsle är idag iskallt och det säljs bara enstaka bilar. Nu ska det vara elbilar, givetvissubventionerade med skattemedel för miljön och klimatets skull. Detta trots att det finns undersökningar som visar att en enlbil är större påverkan på miljön under sin livstid än en fossildriven bil och litiumbatterierna är en rysare.

Vi har vindkraften som också är populär utom hos dem där den ska byggas. Vindkraften subventioneras av alla som har el. Elen blir dyrare, du betalar och läggs kärnkraften så krävs något annat är det inte blåser. Du får betala det också.

Tidigare hade vi det oerhörtlönsamma statliga Vattenfall, men det har politikerna förstört. Många kommuner har satsat på vindkraft och resultatet har ofta blivit stora ekonomiska fiaskon, som givetvis skattebetalarna får stå för.

Nåväl, som om inte det är nog så spelar det ingen som helst roll hur mycket skattepengar vi slösar bort i Sverige, Vi är för få för att påverka det globala klimatet.

Det som gör mig orolig är att vi sakta verkar vara på väg mot planekonomi inom klimat, energi och fordonssektorn. För er som inte minns så styrdes Sovjetunionen med det systemet, Kuba likaså men där har det visst lättat något men planekonomi gör folk fattiga och fattiga människor har inte råd att tänka på klimatet. Venezuela är ett färsk exempel där maten inte räcker till i det i grunden väldigt rika landet.

Planekonomi bedrivs med hjälp av subventioner, exempelvis inom vindkraft, solkraft och elbilar. De som betalar är skattebetalarna där även fattiga människor ingår. Varför ska fattiga skattebetalare vara med och subventionera elbilar som fattiga inte har råd att köpa?

 

 

Subventionerna eller kanske ett bättre ord är bidrag sker till forskning som passar makten och för att det ska fungera behöver makten en propagandaorganisation.

Där ingår alla eller nästan alla i gammelmedia men en av de främsta propagandaorganisationerna är Sveriges Television, SVT.

VD för SVT är vänsterextremisten, Hanna Stjärne och hon ser till att vi bara får politiskt korrekt information om klimatet och energifrågorna plus i andra frågor. Det går genom att välja rätt medarbetare med rödgröna åsikter så skapas en intern kultur om vad som får/ska sägas. SVT pratar mycket om mångfald men det gäller absolut inte åsikter. Ett knep SVT och andra gärna använder sig av är att kalla in en ”expert”, exempelvis Henrik Arnstad, Jerzy Sarneckei eller Johan Rockström som på bästa sändningstid får berätta sagor.

Mer om hur Svt indoktrinerar dig och bluffen med politiska granskningsnämnden kan du läsa i mitt tidigare inlägg här. Ett trick som gammelmedia alltid använder är att fråga en ”expert”. I klimatfallet väljer då Svt alltid agronomen Johan Rockström som berättar politiskt korrekta sagor.

Läs gärna om SVT-bluffen HÄR.  

 

Skatter behövs för att bekosta våra gemensamma intressen som skola, vård, omsorg, polis, försvar m.m. men skatter används också för att styra vårt beteende och omvandla vårt samhälle. Koldioxidbaserad fordonsskatt, straffskatt på kärnkraft, alkohol tobak osv. bara fantasin sätter gränser.

Skattesubvensioner är dessutom en gigantisk kapitalöverföring från fattiga till rika. Exempelvis har bara välbeställda råd att köpa subentionerade miljöbilar men alla får vara med och betala.

Nya straffskatter som regeringen Löfven planerar att införa för tyngre fordon kan ta död på delar av landsbygden. Det verkar bedrivas en medveten politik för att tvinga folk att flytta från landsbygd till städer. Ett exempel är att lägga ned byskolor och bussa eleverna till städerna. Utan barn dör landsbygden, bättre vore att bussa stadsungar till landet.

Det var lite om mycket, klart är att det pågår mycket tokerier och ett enorm slöseri för att få folk tro att de gör något för en bättre värld…

 

 

13 thoughts on “När Etanol-Jesus kom till byn och andra galenskaper för klimatet

  1. ”Vi är för få för att påverka det globala klimatet.

    När asylsökande från Afrika kommer hit heter det att de bidrar till mer utsläpp av koldioxid i Sverige så de bör stanna hemma. Och att vi svenskar släpper ut mycket mer stämmer visserligen.

    Men när det gäller att minska på utsläppen så heter det istället att Sverige är ett litet land så det har ingen betydelse.
    Vi har en gemensam atmosfär och var på jorden man släpper ut koldioxid har ingen betydelse och hur skulle det fungera om alla små länder resonerade så.
    Vi är en del av Europa som har släppt ut ganska mycket men det minskar för att man gått in för det.

    • Mia ,då kan du börja med att ta era regeringskollegor
      i örat , nämligen MP, som trots att det brinner 10000
      bilar i landet om året inte lotsas om det?

      Har själv försökt att få någon miljöpartist att
      kommentera detta, , men det tycks omöjligt.
      Fast jag förstår varför!

    • Det finns eller snarare fanns en del tunga industrier här i landet som numer är nedlagda, vilka gjorde ganska stora utsläpp. I övrigt kan ingen påstå att Sverige någonsin har varit någon miljöbov av betydelse. Vår kraftförsörjning har alltid präglats av mycket mycket små skadliga utsläpp. Vattenkraft vilket är vår huvudkälla ger inga utsläpp. Inte heller kärnkraftverken, fast där har vi andra problem som inte förstör atmosfären. Förbud att använda de sistnämnda har faktiskt ökat våra utsläpp en del på grund av användandet av gas som kraftkälla istället, eftersom det inte blåser dygnet runt överallt.

      Om fler människor som bosätter sig här så måste vi börja importera energi och den är oftast genererad medelst olja eller kol, plus att vi får en ökad lokak miljöpåverkan, som påverkar omgivningen mer än om de här nya personerna stannat i sina hemländer.

      Det är väl helt klart att det behövs mer resurser för att bo här uppe i norr än i Nordafrika.

      • Mia tror nog att kunskap övertrumfar känslor och ett allmänt tyckande och tänkande!

        Mia för att producera energi åtgår energi!

        Olja innehåller energi

        Ved innehåller energi

        Om vi nu tänker att vi ska producera 10 000 kWh med de båda energislagen så åtgår det ca 1 kubikmeter olja eller ca 10 kubikmeter ved!

        Nu kommer den helt avgörande frågan vilket av de energi producerande produkterna olja eller ved innehåller mest och minst koldioxid, alltså släpper ifrån sig mest koldioxid vid förbränning?

        Svaret på den frågan blir de släpper ut lika mycket, alltså exakt samma mängd koldioxid för att producera 10 000 kWh!

        Mia du förstår att det är kol innehållet i både olja och ved som utgör energin!

        Som du säkert vet så behövs koldioxid för att den fullständigt naturliga processen fotosyntes ska fungera! Mia träden som producerar ved, äter koldioxid för sin överlevnad!

        Då kan vi konstatera att om vi eldar olja och spar träden så gör vi nog den största miljövinsten! Att elda ved gör att ännu mer koldioxid frigörs och går ut i atmosfären!

        Nu var det här en mycket förenklad modell av systemen!

        Men som du förstår av modellen så släpper drivmedlet etanol också ut koldioxid till atmosfären!

        Alltså det kan väl finns väl inte någon individ som är vid sina sinnens fulla bruk som fortfarande inbillar sig att alternativa bränslen är koldioxid fria?

        Mia för att få ut samma energimängd ur etanol som t.ex bensin så åtgår större mängd etanol, eftersom att etanol innehåller mindre kol än bensin men vid transportsträckan en mil och samma körcykel så blir koldioxidutsläppet i princip exakt lika oavsett om etanol eller bensin används! Skillnaden är att det åtgår mer etanol vid 1 mil och samma körcykel!

        Mia det finns en anledning att fasa ut oljeberoendet och det beror på att oljeutaget är större än den oljetillväxt som fortfarande pågår under våra fötter! Det finns väl ingen som på fullt allvar tror att oljeproduktionen under våra fötter har upphört?

        Självklart måste vetenskapen och producerandet av alternativa energikällor fortgå! Fördenskull behöver ju inte makthavarna skrämma folket med klimathotet, eftersom det alltid och i all framtid genom helt naturliga fenomen sker mindre och större klimatförändringar! Bara att tänka historiskt så förstår man sammanhangen och slipper oroa sig så förbannat inför framtiden! Tänk dinosaurier och mammutar med flera stora omvälvande klimatförändringar!

        Kan inte vara svårt att förstå ens för PK patraskfeminister som älskar att kuva befolkningen!

        Stefan Löfven respektera folkviljan avgå, utlys nyval och anordna Swexit omröstning! Sverige ut ur EU nu!

  2. Men nu har vi ju fått en ny lag som ska rädda jordens klimat. Det går till så att alla bilar och flygplan föbjuds för vanligt folk i Sverige och sedan blir alla världens regeringar så imponerade av Löfven att de gör precis likadant. Fiffigt.

  3. Finns det folk som fortfarande tror att skattechocken på elbilar inte kommer. Vänta får ni se. Miljöpartiet är inte dött ännu.

  4. Fast det är väl inte etanolens fel att den inte används…? svensktillverkad etanol hade väl varit bättre än både importerad olja och litiumbatterier. För helvete, sluta importera all skit! Svensktillverkade varor producerade av svenska arbetare för svenskar ! ! !

    • Det är inte etanolens fel. Det är de klåfingrade politikernas fel. Etanolen var urlåvad skattefri när man köpte bilen ,sedan kom både tull och moms, sedan var det kört.

  5. Att ta död på landsbygden har Svenska regeringar
    hållit på med sen början på 70 talet, om vi håller
    oss till Bensin, så gjorde staten en överenskommelse
    med oljebolagen att bensinhandlarna inte skulle få
    sina marginaler i procent, utan i öre per liter, och allt
    eftersom priset på bensin steg så minskade marginalerna
    för återförsäljarna och en efter en fick slå igen, om man
    däremot haft betalt i procent så hade förtjänsten följt
    prisutvecklingen.

    Likadant är det för Mjölkbönderna genom att ha
    fantasipriser på kraftfoder och annat foder samtidigt
    som dom fåtal Mejerier som finns kvar håller priset på
    Mjölk nere så försvinner Bönderna i rask takt.
    Tjusigt tänkt? Tänk om man hade kunnat svälta ut
    Byråkrater och överbetalda politiker!?

    En annorlunda utveckling ser vi på pensionerna idag
    här höjer man procentuellt så att dom som redan har
    mycket får mer(bland annat Politiker) men dom som
    skulle behöva mer får inget. Så skapas och hålls
    underklassen nere av en samling fähundar som
    skäller sig för Arbetarregering?

  6. Jag var mycket skeptisk till etanolsatsningen och köpte självklart ingen etanolbil. Däremot använde jag E-85 i min fiskrök ett tag, och när jag för ca 5 år sedan tankade i en dunk, stannade en kvinna i en etanolbil intill och frågade varför ”de gör så här” dvs höjer priset när så många köpt etanolbilar??? Ni är grundlurade! Sade jag!

Kommentera