Tidningsutgivarna driver med oss


MEDIA. Tidningsutgivarna inleder en treårig kampanj om mediernas trovärdighet och pressetiken, med annonser med rubriker som ”Vi vägrar avpixla” och ”Pixlat av hänsyn”. Kampanjen handlar om trovärdighet, pressetik och systemet med ansvarig utgivare, med debattartiklar och annonser i dagstidningar.

tu-avpixla-nej_0

”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna. Därför drar TU igång en informationskampanj för att lyfta fram hur medierna arbetar journalistiskt”, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige, i en kommentar, precis som vi inte visste det.

”Mediernas trovärdighet har ifrågasatts förr. Men med en stor skillnad. Tidigare har misstroendet baserats på att allmänheten ville se en ökad hänsyn från pressen. I dag önskar många motsatsen. Medierna misstänks ibland för att mörka, att inte berätta sanningen”, säger Jeanette Gustafsdotter.

Läs mer…

-Pettersson undrar om medier skämtar. ”Därför måste vi bli ännu bättre på att förklara hur ansvariga medier arbetar och varför vi gör på vissa sätt”, de måste inte bli bättre på att förklara utan på att följa sina egna regler och ge korrekt och allsidig information.

Till och med reklamkampanjen är vinklad. Brukar de pixlade, misstänkta brottslingarna vara ljushåriga? Medierna har en förmåga att skylla på andra i stället för att ta tag i problemen om varför journalisterna är den yrkesgrupp som har sämst förtroende av alla. ”Var femte svensk nyhetskonsument misstror medierna” skriver TU ovan och det innebär att 80 procent litar på medierna och det tror jag inte en sekund på.

tu-avpixla-nej_0

Två misstänkta, en pixlad och en inte.

Två misstänkta, en pixlad och en inte.

Journalisterna påstår att de ska vara återhållsamma med nationalitet och etnicitet. Är det någon som tror att det gäller alla grupper…eller bara ”svenskar”…

 


38 responses to “Tidningsutgivarna driver med oss

Kommentarer granskas inte före publicering. Det innebär att den som skriver en kommentar själv ansvarar för kommentarens innehåll. Den som skriver kommentarer ska följa svensk lag. Kommentera gärna, håll god ton och var artig, hota aldrig, använt sunt förnuft. Tre eller fler länkar innebär att kommentaren ställs i kö och måste vänta på godkännande. Använd bara ett alias, skifta inte.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: