Jag känner inte längre igen mitt Sverige

”Jag känner inte längre igen mitt Sverige”, skriver konstnären Elisabeth Ohlson Wallin och erkänner samtidigt att hon började gråta när SD tog sig in i riksdagen 2010.

Konstverket ”Ack Sverige du bruna” ska symbolisera det Sverige Ohlson Wallin inte känner igen. Jag kan glädja henne med att inte heller jag känner igen mitt Sverige. Fast mitt konstverk skulle prydas med helt andra motiv, händelser och grupper. Givetvis skulle verket aldrig publiceras i etablerad media, men här dök det upp en idé.

Varför inte låta er besökare bidra med era skapelser över ett Sverige ni inte känner igen, så publicerar vi dem på Petterssons.

GP

17 thoughts on “Jag känner inte längre igen mitt Sverige

  1. Vi kan ju alltid gå tillbaka till vår klassiker, som Petterson lade in:
    https://petterssonsblogg.se/2016/01/01/sverigebesoket-1981/

    Egen erfarenhet från den tiden: Min pappa blev nedslagen och rånad på sin pension. På väg från posten blev han nerslagen av tre individer ur dåvarande invällargruppen, från Jugoslavien.
    Medvedslös på trottoaren med öppen plånbok intill sig kördes han till sjukhuset.
    Han hämtade sig aldrig efter det.
    Någon som förstår varför jag inte är supporter till ”Öppna ERA hjärtan”?
    Vi lider ännu av sviterna i Södertälje och behöver inte mer.

  2. Om jag skriftligen skulle uttrycka vad jag anser om Elisabeth Ohlson Wallin och henoms ”konstnärsskap” skulle Pettersson och samtliga besökare få hembesök av Farbror Blå.

  3. Jamen, konstverkets titel stämmer ju, men inte motivet. Hade hon målat av Tensta, Rinkeby och Rosengård istället, med alla som bor där, hade ju konstverkets titel stämt. Så titeln är inte fel, utan innehållet.

    Sen kunde det ju också lyda: ”Ack du Sverige röda”, som kunde visa på 1:a-maj-tåg, blandat med blödande äktsvenskar, och jihad-krigare som skuttar omkring med blodiga knivar, och täckta ansikten, utom ögonen. Och där unga äktsvenska flickor har hundkoppel kring sina halsar, som hålls i av gäng hånleende svarta, som går omkring i stan. Och där äktsvenska pensionärer ligger och krälar i sin skit. Det skulle också visa på ett Sverige vi inte känner igen, men som tyvärr är konkret idag, även om detta är symbolik också.

    • Do it, someone who can!

      Vi behöver också våra provokatörer på konstscenen. Så gör det någon som har förmågan och kan! Någon talang måste väl finnas därute, även bland oss, eller hur?

      • Drar mig till minnes en ambulerande konstverksinstallation, vilken för ett antal år hade som syfte att ifrågasätta de så kallade etnocentriska klichéerna och anföra kritik gentemot själva den traditionella svenska nationalkaraktären. De unga skälmarna till konstutövare, dessa värdekonservatismens svurna fiender, vars namn fallit ur minnet, hade bl. a ekiperat en neger i Leksandsdräkten, placerat en svårligen ansiktsbehårad korananhängare utanför en kolmila, samt porträtterat ett in på bara mässingen avklätt beläte till fruntimmer, endast iförd samernas karakteristiska huvudbonad.
        Nåväl, undertecknads estetiska läggning och smak divergerar starkt från detta provokativa tilltag, oaktat han icke finner sig helt urståndsatt att även se det humoristiska i nämnda arrangemang. Det var länge sedan den idealiska konsten var den rent dekorativa…
        Andreas 🙂

      • Jo, men den behövs idag gentemot vänstern, från vår sida sett. Vi kan ju inte tillåta dem att oemotsagda sprida lögner om verkligheten. Vi behöver ifrågasätta vi också. Annars är det deras agenda som alenast får råda, och hur bra är det på en skala? VI BEHÖVER HÄVDA OSS MERA PÅ ALLA SÄTT, OCH TA STRID MOT ETABLISSEMANGETS FALSARIUM!

  4. Med yttrandefrihet kan detta fotocollage publiceras. Dock höjer jag på ett ögonbryn då det publicerats i Gp, där Alice Thedorescou är ledarskribent. Hon som vågar och kan både tala och skriva utanför MSM.

    Det andra ögat täcker jag med en osynlig lapp som filtrerar bort allt det onda som konstnären vill visa – för det är bara politik. Elisabeth OW är röd mycket röd.

    Det som inte gick att filtrera bort är två uniformerade poliser. Deras närvaro ska tolkas att de representerar våldsmonopolet. Alltså är Elisabeth syndikalist, en antidemokratisk rörelse som ligger nära AFA för att med våld störta demokratin och den samhällsbärande kapitalismen

    Vilket är värst Elisabeth; Ditt våld eller när järnrörsgänget försvarar sig mot angripare? Din publicering är avsiktlig. Kan det inte vara så att järnrörsfilmen läktes med avsikt, sen klipptes den för att visa det du vill uppnå med ditt collage. Resultatet blir att SD blir större och större. Så tack, Elisabeth, att just du gör SD ännu större.

    Signerat en mer och mer övertygad SD väljare 2018.
    För övrigt är satirteckningar roligare. Inte om Elisabeth för hon sitter i en glasbubbla – syns med hörs inte!

  5. Vem faan känner igen sig längtar till den tiden när en neger eller huckle var lika vanligt som en elefant på våra gator när Islam och terrorism var okända begrepp när vi svenskar sattes i första hand och de invandrare vi hade var från europeiska länder hade arbete och bostad från första dagen. Ingen stenkastning eller bilbränder där inte. När vi hade en polis som brydde sig om vanligt folk och brottsligheten var hanterbar.

    • Bahnhof förser även kunder med en gratis VPN-lösning till en ideell förening för integritet som inte har skyldighet att logga eller lämna ut något. Om nu Bahnhof blir ålagda att lämna ut uppgiften och rent av blir utsatt för en husrannsakan så kommer bara Bahnhofs loggar att du öppnat en VPN-anslutning och inget mer.

KommenteraAvbryt svar