SKOLAN. Fler och fler skolor i landet inför skalskydd, det vill säga låsta dörrar under skoltid, för att hålla obehöriga borta. På flera skolor i Västernorrland har man infört olika sorters kontroll-system, men i Västerbotten är låsta skolor ovanligt. På två av Sundsvalls gymnasieskolor behövs snart personligt passerkort med foto för att ta sig in.
– Bakgrunden är oro för säkerheten. De som varit kvar och jobbat sent har känt sig oroliga. Vi har också märkt ökad oro i samhället och händelserna i Trollhättan var avgörande för att vi skulle ta det här steget, säger Markus Nordenberg, skolområdeschef i Sundsvall.
-Pettersson är inte säker på att skalskydd är det bästa. Det kommer inte att hjälpa mot de ”barn” av okänd ålder och ursprung redan går på skolan…
Examen 1942

Tänker på alla Svenskar som blivit misshandlade ,våldtagna,rånade och mördade Vilka bär ansvaret för detta ? Jo staten och Statsministern ,där ser man hur det går när man i princip tycker att hela värdens fattiga befolkning kan få välla in hit och se nu när dom som inte fick uppehålls tillstånd får gå på lösen se vad brottsligheten eskalerar . Lås in Löfven och resten som är ansvariga för detta även Reinfeldt som tycker att här finns hur mycket plats som helst .Detta trodde man inte för tjugo år sedan att man måste vara beväpnad när man går ut.
Vilken underbar video från en skolavslutning 1942! Då var jag inte ens född men eftersom jag hade mina första avslutningar i en liten byskola på landet i Norrlands inland så var det nästan lika. Många år senare har jag varit med på egna barns skolavslutningar i en växande stads skolor. Också så typiskt svenskt när alla klär sig fint och tågar med den svenska flaggan till kyrkan eller skolan för avslutning med sång och musik.
Sen kom jag att titta på Lamottes video från NMR:s demonstration i Stockholm. Jag såg skillnaden. Nu sympatiserar jag inte med allt som NMR säger men deras demonstration var som en gårdagens skolklass med bara svenska barn medans motdemonstranterna mera liknade en mångfaldsklass från Rosengård.
Jag inser att förändringen av Sverige har gått väldigt fort….
Pica pica
Tänk när svenskarna vaknar upp (kan alltid hoppas), ska svenskarna få tokutbrott som araben här, när han förstod att blivit lurad att tro på Mohmmed ,det är verklig humor !
Ja, hans känslor verkar vara mycket äkta. Varför är muslimer så hjärntvättade i sin religion? Jag menar att idag är det ingen konst att skaffa sig information. Arabländerna är ju de som konsumerar mest porr på nätet så den hittar de åtminstone.
https://www.facebook.com/paolo.roberto.77/posts/10154278861973541
Paolo Roberto säger som det är!
Politiker och blöjor ska bytas regelbundet! Bägge av samma anledning… Problemtet med Trump, Åkesson Le Pen och hela det gänget är att de har rätt (i vissa sammanhang)… Vi har en politisk elit som styr hela västvärlden som uppenbarligen ljugit för sina medborgaren och blåst blårök i folks ögon för att de inte ska se sanningen… En elit som ser till att sko varandra och klappa varandra i ryggen. Trumps seger handlar inte om rasism utan om att folk är missnöjda med en politisk adel som har glömt bort stora delar av sin befolkning. Och Sverige är värre än många andra länder vi är ett litet land där vi har en politisk elit, media och debattörer som tycker ungefär lika, går på samma fester och aldrig konfronteras med folk som tycker olika. Det bästa exemplet är när hela den svenska PK eliten sa att Sverige skulle tjäna på den stora flyktingströmmen…. Men alla förstår att detta kommer belasta det Svenska samhället något enormt. Istället för att debattera detta med SD så har man försökt stänga ute dem från all politisk makt vilket kommer att göra dem ännu större. Så kära politiker, media och debatörer sluta uppföra er som en kränkt kör av genusvetare och kavla upp ärmarna för vi har stora utmaningar i vårt land för det är inget snack om att vår demokrati är hotad och det är inte av SD utan av er! För er inkompetens kommer se till att vi snart kommer ha ett högerpopulistiskt parti som leder vårt land… Avslutningsvis så vilja säga att jag själv är för en ganska stor invandring MEN VI MÅSTE HA EN PLAN och det har vi inte… bjuder på en liten film från en dyk jag gjorde på Filippinerna under en Robinson inspelning
För inte alltför längesedan förhånades i regel den gamla svenska devisen lagom är bäst. I dessa exorbitanta överdrifters dagar finns emellertid all anledning att återupprätta denna måttstocks oomkullrunkeliga regel.
Vidare kan framhållas nödvändigheten av den amerikanska säkerhetsprincipen som nu kommit att gälla även i svenska skolor. Det går helt enkelt inte att blunda för det ständigt närvarande våldshotet, som dock mycket riktigt påpekas, inte inkluderar de försåtliga minor som redan registrerats som elever…
Andreas.
Vad som frapperar med personerna i filmklippet är att de ser så friska och fräscha ut, inte en enda är tjock, alla är välklädda, artiga och ingen stress.
Vilken idyll ute på landet,det var inte alltid riktigt så i staden.
http://4.bp.blogspot.com/-ycGU4wM30Cg/VHeQIEXuaAI/AAAAAAAAUpY/afZbfaxu0Qg/s1600/rasistiskbild.jpg
Sverige är som övriga multikultiländer numera en otrygg plats.
Det gäller skolor, sjukhus och det allmänna rummet, naturen, stranden och skogen långt från centrum, känns ännu någorlunda säkra..
I delar av Europa så har innerstadsskolor så länge som jag vet varit låsta, även skolgårdar med murar runtom och bevakad och låst port in på skolgården.
Svenska systemet har tyvärr inte hängt med för att förebygga förfallet.
Får vi ha skottsäker väst på oss blir vi ännu tryggare.
http://pbs.twimg.com/media/CYsoNvJWAAAiKf8.jpg
I Sverige är alla barn och skall undervisas via barnspråk. Om barnen råkar ha skägg så är det inget hinder. Alla är baaaaaaaarn…
Vem är dum? – barnet (med skägg) eller den som tror på att han är 12 år?
Vi kanske behöver dessa intelligenta, driftiga varelser?