”Marknaden ska inte få styra skolan”

SKOLAN. Svensk skolas utveckling sedan 1990-talet är vår tids stora politiska misslyckande. Att bygga upp skolsystemet på marknadsmekanismer fick inte önskade effekter. Det skriver ministrarna Gustav Fridolin (MP), Anna Ekström (S) och Ardalan Shekarabi (S) på SvD Debatt.

För att öka kvaliteten i skolan måste vinstintresset begränsas. Att ha kvar vinstintresset men skärpa kvalitetsreglerna, som vissa borgerliga vill, riskerar bara att öka byråkratin, skriver ministrarna.

”I valet mellan att släppa fram alla huvudmän och sedan detaljreglera dem, eller att ha god kontroll på vilka som får driva skola och bara släppa fram kvalitetsmotiverade huvudmän, väljer vi det senare.”

-Pettersson noterar att vi, Sverige, ligger illa till, tre ministrar som borde vara kloka människor gör precis tvärtemot vad de själva säger. ”bara släppa fram kvalitetsmotiverade huvudmän” och diskuterar storleken på vinsten hos privata huvudmän, inte kvalitén på utbildningen.

Om ministranterna gjorde som de säger så skulle de nog fundera på om det inte är dags att lägga ned offentligt drivna skolor, för 47 av Sveriges 50 sämsta skolor är kommunala och i Sverige diskuteras det vinster.

Fridolin skolpojke

5 thoughts on “”Marknaden ska inte få styra skolan”

  1. låneerbjudande

    Behöver du ett lån?
    * Utnämningar att låna upp

    € 1,000 till € 150.000.000
    * Välj att betala tillbaka. Mellan 1-30 år 3%
    * Välj mellan månad och år
    vedergällning
    * Flexibel lånevillkor .
    Alla dessa projekt och göra mer kontakt
    oss.
    Kontakta oss idag för nödlån:
    carr.invest.info.rorum0097@gmail.com

    Telefon:
    +348162448410

    hälsa
    Förvaltning.

  2. Skolans problem beror inte på vissa riskkapitalförvaltare, det är bara symptomet. Skolan problem betor på oreda i klassrummen samt elever som inte kan och inte vill lära sig svenska. Skolan var redan illa ute före massinvandringen och skulle ha behövt andrum och nya tag och blev istället nerlusad av nya elever som varken hade studievana eller förutsättningar på den nivån de blev placerade oavsett om åldern var den rätta.

    Vad dessa politiker egentligen vill är att blanda ut de svenska elever som fortfarande lär sig något på grund av kloka föräldrar och vettiga huvudmän för friskolan de går i. Det är, enligt dessa mentala kalhyggen, rasism att svenska elever är dugligare än importen från tredje världen. Fördumningen av politiken har aldrig varit så tydlig som här.

KommenteraAvbryt svar