Stäng

47 av Sveriges 50 sämsta skolor är kommunala och i Sverige diskuteras det vinster

INRIKES. Det pågår en häftig debatt om vinster i välfärden. Men debatten har som vanligt fel fokus. När det gäller skolan borde inte eventuella vinster diskuteras utan elevernas prestationer som bara blir sämre och sämre. 

Det visar sig att av de 50 sämsta skolorna är 47 kommunala.

Normalt tänkande människor borde naturligtvis dra den politiska slutsatsen att fokusera på det resultat skolorna presterar och inte vem som driver dem.

Att 47 av de 50 sämsta skolorna är kommunala är ju knappast smickrande för kommunerna. Hade resultatet varit det omvända hade vänstern garanterat krävt att alla friskolor skulle avskaffas.

– Nu tycker Pettersson, med beaktande av dessa resultat, att vi för elevernas och Sveriges framtid borde reflektera över om vi inte ska avskaffa de offentligt drivna skolorna…

Vänstervridna SVT levererar idag en undersökning om att åtta av tio personer är emot vinster i välfärden.

På uppdrag av SVT Nyheter ställde TNS Sifo frågan:

”Hur ser du på vinstutdelning i privata företag som är offentligt finansierade, inom vård, skola eller omsorg? Skall den vara:

  • Förbjuden
  • Tillåten med begränsningar av vinstuttag
  • Tillåten utan begränsningar av vinstuttag
  • Tveksam, vet ej”

Antalet svarande var 1.368 personer under tidsperioden 27–30 oktober.

Tänk er om SVT i stället hade ställt frågan:

”Tycker du att kvaliteten inom vård, skola och omsorg är viktigare än eventuella vinster?”

DN.se

15 reaktioner på “47 av Sveriges 50 sämsta skolor är kommunala och i Sverige diskuteras det vinster

  1. Såg en bra filosofisk utläggning om detta ämne i stort, som mer än väl verifierar även artikeln:
    https://detgodasamhallet.com/2016/11/02/overlevande-misslyckanden/#more-5395
    Vinst i välfärden eller inte bör inte beslutas av politiska principer. Människor är alltid människor vare sig de är ”kommunala” eller privata.
    Nästan hela vår tillvaro och stora delar av vår samhälle bygger på att många får möjlighet göra vinster, så varför inte låta det vara fritt så länge villkoren uppfylls och lagarna följs?

  2. Jag misstänker att det är ganska mycket våld och stök i kommunala skolor. Fast pedagogiken är nog bättre där. I friskolorna får eleverna studera precis vad som helst och hur som helst. Så kan man inte bedriva undervisning.

    1. Pedagogiken är ”nog” inte bättre på kommunala skolar.
      Det finns säkerligen undantag men överlag är undervisningen bättre på friskolor. Bättre disciplin och bättre vilja från eleverna att lära. Att eleverna får studera hur som helst och vad som helst är förtal. Statistiken talar för sig själv. Friskolor får en skolpeng/elev precis som kommunala skolor. Om de kan göra ett bättre arbete för mindre pengar så är det inte friskolornas fel att de kommunala inte lever upp till målen. Om jag inte är helt felunderrättad så får de kommunala skolorna extrapengar när det inte går ihop – det får inte friskolorna!
      Min egen erfarenhet av friskolor är några år tillbaka men jag antar att inte mycket har förändrats. Jag blir otroligt besviken över debatten som smutskastar friskolorna/de privata skolorna. Inte rättvist mot dem som gör ett kanonjobb med våra barn. Många barn hade inte grejat stöket i de kommunala skolan utan ”räddades” av de privata.
      https://petterssonsblogg.se/2016/09/05/nu-skall-regeringen-forstora-den-privata-varden-ocksa/

  3. Personligen tycker jag att det är bra med vinster i välfärden, det visar bara att vi kan få mer för mindre pengar. De privata företagen blir ersatta baserat på kommunens eller landstingets kostnad. Vi har diverse myndigheter som ska kontrollera efterlevnad av kvalitet och standard och förutsatt att de gör sitt jobb så visar det att det finns ordentlig rationaliseringspotential i hos det allmänna. Det är inte personalen det är fel på utan inkompetenta chefer och klåfingriga politiker. Så istället för att angripa vinster i välfärden borde de jaga slöseriet i offentlig förvaltning.

  4. Det faktum att lilla mambaormen Fridolin fortfarande sitter kvar som utbildningsminister ligger nära gränsen till det paranormala. Spooky !!!!

  5. De bildningsfientliga, disciplinbefriade läroanstalterna och de sjunkande studieresultaten är ett led i den globalistiska agendan, och verkar för att på sikt producera en allt mer intellektuellt avtrubbad och lättmanövrerad multikulturell population. Dagens skolor tycks fokusera på rasifierade initiativ, kulturfascistiska pedagoger, könsneutrala toaletter och kommunistiskt genomsyrade läromedel. Det tycks finnas ett diminutivt intresse för att stärka och fostra eleverna till självständigt tänkande, källkritisk hållning och ifrågasättande. Detta samtidigt som tal- och skriftspråk utarmas med negativa konsekvenser avseende yrkesmöjligheter och vuxenlivets krav.
    Andreas.

  6. Det största felet är väl kanske att det är inkompetenta kommunpolitiker som har makten över skolorna. Småpåvarna i kommunen har ju ofta sina egna åsikter om vad som ska prioriteras när pengarna inte räcker till.

  7. Folk från 3:dje världen får gå i egna skolor och folk från den civiliserade världen har sina skolor.

Kommentera

%d bloggare gillar detta: