De kunde lika gärna ha bränt flaggan

ISLAM. Elever vid Østhimmerlands konstskola ville skapa debatt med utställningen ”Provocerande mode” på konstmuseet i Aalborg – och det har de lyckats med. Skolan översvämmas med klagomål enligt den lokala tidningen Nordjyske

En elev har gjort en muslimsk niqab av den danska flaggan, – Dannebrogen, som är världens äldsta officiella flagga – och det har verkligen provocerat många – särskilt pensionären Birthe Mortensen.

I ett brev till redaktören i Nordjyske uttrycker hon att studenten har begått helgerån genom att skära i Dannebrog.

”Jag var faktiskt riktigt arg och äcklad när jag såg det. Jag tmenar att Dannebrogen är helig, och du får inte skära eller sy i flaggan. Det är lika illa som om de hade bränt den”, säger Birthe Mortensen till Nordjyske.

-Pettersson tycker väl inte det är så trevligt men man måste ha överseende med de ovetande, förresten är den bra mycket snyggare än de svarta tälten som mussarna kör med i original och danskarna får väl skratta åt det precis som mussarna skrattade när danskarna ritade karikatyrer på profeten Muhammed som de svenska hatmedierna var och är för fega för att publicera…

Var så goda – Muhammedkarikatyrerna på Petterssons igen. Tolv teckningar som fredens apostlar asgarvar åt eller…

4 / 12

3 thoughts on “De kunde lika gärna ha bränt flaggan

  1. Kan med sorg och sympati i mitt nordiskt glödande hjärta konvojera fru Mortensens berättigade avsky och vrede över detta lagstridiga och smaklösa tilltag. Den fria konstnärssjäl som traktat efter uppmärksamhet har enkannerligen lyckats via detta spektakulära dåd, och skall med säkerhet komma att låta tala om sig. Uttrycket urartad konst har givits ny aktualitet och man kan bara hoppas att vederbörande konstutövare kommer att få en rejäl tankeställare inför fortsatta projekt. Personligen kan jag icke dra några tillåtande paralleller mellan ett fritt och dynamiskt skapande och att skända sin nationella symbol.
    Andreas.

KommenteraAvbryt svar