INVANDRING. Migrationsverket har ännu inte börjat utreda någon av de över 100 000 personer som sökte asyl i Sverige i höstas, skriver Dagens Nyheter.
Väntetiden för att få ett första asylsamtal har gått upp från två månader år 2014 till ett år i dag, enligt uppgifter till tidningen. Under väntan har den asylsökande inte rätt till bland annat SFI.
– Jag har varit här i sex månader nu men har fortfarande inte ens fått en intervju. Det känns som att jag sitter fast. Jag vill bara börja plugga svenska, skaffa svenskt körkort och jobba, säger Bisher Hanineh från Damaskus.
– Och Pettersson hör den svenska regeringen påstå att vi är en humanitär stormakt. Det borde inte ta ett år att stämpla ”åk hem på ansökan”. Till att börja med utvisa alla ensamma unga män direkt, de behövs hemma…
Det går tydligen bra att återvända. Sedan årsskiftet har 1 243 nyanlända irakier lämnat in asylansökningar samtidigt som 1 366 från samma land har återtagit sina asylansökningar för att återvända hem. Dessutom har 500 afghaner återtagit sin asylansökan hittills i år.
Både medborgare från Irak, Afghanistan, Somalia med flera länder kan söka återetableringsstöd på högst 75 000 kronor per familj eller 30 000 kronor per person från Migrationsverket inför med återresan. Pengar som de får på plats i hemlandet.

Att ge avslag kan väl inte ta mer än 30 minuter maximalt.
Det blir i runda slängar 320 avslag per månad.
Är det 1000 pers som jobbar med det så blir det 320 000 avslag per månad. Något att bita i för Ygeman.
Det finns väl ingen instans som har fått så mycket resurser i Sverige som Migrationsverket? Både vad gäller personal och pengar. Därför är det märkligt att det ska ta sån tid. Kan det bero på dålig organisation och/eller skit i ledningen?
Man har ju konstaterat att inflödet har strypts och ändå har man inte börjat beta av fjolårets invällare? Man kanske vill få dem att räcka länge?
Något är riktigt fel med det verket. Särskilt om man jämför med Finlands agerande.
Min fru sökte visum till Sverige 15/5 förra året, för att kunna vistas i landet hos mig. Än, har det inte kommit något beslut! Nu är hon ju inte muslim…
Vad fint om man kan söka ”återetableringsstödet” flera ggr, då kan de åka fram och tillbaks och ha det rätt gött. Eller annars skicka en i taget i familjen att åka hit var och en och alla söker de ”återetableringsbidrag”…..är man dum i huvudet så får man skylla sig själv. (syftar på Sverige som nation och ”humanitär stormakt”)
Vad hindrar dessa från att studera svenska under tiden?
Man vet att så inte är fallet men det kunde vara en bra strategi att få dem att vända hem!! Då skall de bo kvar på asylboendet och inte få några förmåner – då kanske de åker hem?!