Tänk efter före när du köper bil

BROTTSLIGHET. Enligt nya regler från den 1 juli 2014 kan ett fordon tas i anspråk för tidigare ägares obetalda fordonsrelaterade skulder även om det nu är du som äger fordonet. Det innebär att du kan bli av med bilen om det finns obetald fordonsskatt, trängselskatt och felparkeringsavgifter som hänför sig till bilen. Läs mer på Motormännen.

-Pettersson tycker att det inte är just men inte hela världen om det dyker upp en obetald trängselskatt eller liknande efter någon vanlig människa, då fixar man säkert det med ett telefonsamtal till gamle ägaren, men om…

Tänk om några bilar efter herrarna nedan kommer ut på marknaden? Konstigt att alla heter Man enligt Aftonbladet, men det är säkert en stor släkt.

2014-02-21_1445

Ni som är intresserade av verkligheten läste förhoppnings på Petterssons oberoende, reklam- och inkomstfria blogg tidigare. 

I Malmö ägs var tionde bil av en målvakt. Stadens mest aktiva bilmålvakter äger tillsammans över 14 000 bilar och har under mer än tio års tid utnyttjat luckor i lagstiftningen. Nu är lagen ändrad men jag tvivlar på att det blivit bättre.

Via vänner, kontakter och Blocket på internet skaffar målvakterna en massa gamla bilar, många skrotfärdiga. De ställer av bilarna direkt, och får på så sätt ut tusentals kronor i återbetald skatt.

I stället för att skrota bilarna säljs de igen, eller så hyrs rishögarna ut för mellan 600 och 800 kronor i månaden. Det är bilar som ofta är oskattade, oförsäkrade och ibland livsfarliga på grund av felaktiga besiktningsprotokoll.

Bilmålvakternas kunder är personer som lever på socialbidrag, och då inte kan äga en bil, eller så är det personer som vill slippa p-böter och trängselavgifter.

Att försöka driva in pengarna med hjälp av kronofogden är lönlöst. – Bilmålvakterna äger ingenting, de är utfattiga på pappret, säger kronofogden.

Malmös tio mest aktiva bilmålvakter

Så här många bilar äger Malmös mest aktiva bilmålvakter. Tillsammans äger de 14 137 bilar av Malmös totalt 140 463 registrerade personbilar.

168 miljoner kronor. Så stora skulder för obetalda p-böter och skatter har Malmös nio tyngsta bilmålvakter. – Vårt system är inte byggt för så stora skulder, säger kronokommissarie Christer Davidsson.

Tidigare redovisades en alldeles för låg skuld. – Skälet är att vårt system inte är byggt för så ofantligt många skuldposter. Vi har tvingats skapa tillfälliga extra personnummer för de mest aktiva bilmålvakterna, säger kronokommissarie Christer Davidsson. Kronofogden har under dagen gjort en ny datakörning. I den nya körningen ingår också specialkonstruerade, extra personnummer som har skapats till de största bilmålvakterna.

Resultatet: skulden skenar dramatiskt. Tillsammans har Malmös nio största bilmålvakter oreglerade skulder på hundratals miljoner.

Elva av Sveriges femton värsta bilmålvakter finns i det mångkulturella paradiset Malmö och grannskapet. Nio är skrivna i Malmö stad, en i Arlöv, en i Lund. (lista från december 2015)

Men media påstår fortfarande att de inte mörkar avigsidorna av invandringen så ni får väl tro på Aftonbladet.

  • Ibrahim Sabih, 30. Skuld: 51 613 845 kr. 2 002 fordon. 359 nyregistrerade i år.
  • Yousif Al-Itabi, 25. Skuld: 24 811 925 kr. 760 fordon. 53 i år.
  • Adnan Abdulaziz, 43. Skuld: 22 170 517 kr. 1 260 fordon. 102 i år.
  • Majid Wandi, 55. Skuld: 17 436 300 kr. 2 075 fordon. 114 i år.
  • Thoalfekar Rahim, 34. Skuld: 13 350 755 kr. 344 fordon. 19 i år.
  • Abdulamir Hamid, 47. Skuld: 12 968 125 kronor. 2 219 fordon. 5 i år.
  • Fares Mohammed, 43. Skuld: 10 661 125 kr. 285 fordon. Elva i år.
  • Mustafa Kourdieh, 23. Skuld: 8 404 868 kr. 579 fordon. 279 i år.
  • Mayssam Al Hellani, 22. Skuld: 6 958 660 kr. 568 fordon. 0 i år.
  • Ibrahim Mahmoud, 29. Skuld: 6 640 775 kr. 342 fordon. 2 i år.
  • Jamal Al-Shaikhli, 52. Skuld: 6 174 017 kr. 4 664 fordon. 281 i år.

2014 såg det ut som nedan.

  1.  Adnan Abdulaziz, 41 år, 3 866 bilar
  2. Majid Wandi, 53 år, 3 835 bilar
  3. Jalal Baltaj, 52 år, 2 569 bilar
  4. Ibrahim Sabih, 29 år, 1 929 bilar skuld 41,1 miljoner
  5. Yousif al-Itabi, 24 år, 817 bilar
  6. Mayssam Al Hellani, 30 år, 558 bilar
  7. Ibrahim Mahmoud, 28 år, 352 bilar
  8. Kamal Hussain, 30 år, 105 bilar
  9. Ahmad Kahlid, 51 år, 80, bilar
  10. Bilal Diab, 31 år, 16 bilar.

Källor: Transportstyrelsen, Kronofogdemyndigheten.

 

14 thoughts on “Tänk efter före när du köper bil

  1. […] I  Expressen finns en ledare som behandlar just detta ämne.  Transportstyrelsen måste hitta ett system som gör det omöjligt för målvakterna att äga andras bilar. Det är ju inte bara skrotbilar – jag har personligen sett bilar för flera hundra tusen som ägs av målvakter men används av grovt kriminella. Om en kriminell blir stoppad i en målvaktsbil gång på gång, varför tar inte polisen bilen??  Lagen måste ändras så att detta kan bli möjligt för polisen och transportstyrelsen om den inte tillåter det idag.     Vad är en målvakt?       Tidigare i ämnet på Petterssons […]

  2. Låter som en bra ide’ med en sådan skattefri och avgiftsbefriad bil.
    Inte en enda krona till vårt perversa samhälle i onödan, var får man tag på en sån bil?

  3. Nu börjar en helt ny affärs idé ta plats i mitt huvud, prisjägare! I landet på andra sidan Atlanten alltså USA har företeelsen funnits ända sedan urminnes tider! Prisjägare i det gamla västern gick ut på ”eftersökt av lagens långa arm död eller levande”!

    Min idé blir självklart att fordringsägarna sätter ett pris på återförandet av fordon för skuldreglering!

    Några få individer står som ägare till tusentals fordon som används av enskilda brukare, i många fall betingar brukarnas fordon ett inte allt för dåligt värde, vilket borde göra det lönsamt för fordringsägarna staten och parkeringsbolagen att utfärda en prissumma för varje fordon!

    Den som hittar fordon med prissumma och får det återfört till fordringsägarna för skuldreglering får utsatt prissumma som betalning för besväret!

    Med tanke på fordringsägarnas utstående fordringar så borde någonstans runt 35% av utstående fordring vara en relevant prissumma för varje återfört fordon!

  4. Roland Salomonsson – Pensionär F d officer (Marinen), Landstings-sekreterare, Säkerhetschef, IT-tekniker Intressen: Klimatrbedrägeriet, De Globala bedrägerierna, Historia, Teknikutveckling, De svenska samhällsbedrägerierna resp diktaturen (politik), Längdskidor och utövande orienterare.
    salrol skriver:

    Vá Fán!
    Äger inte målvakterna en massa bilar? Det måste vara världens enklaste att hitta dessa, göra införsel på dem, samt sälja dem för att täcka skulderna. Att det finns en ”brukare” av ett fordon har ju inte med saken att göra, då denne INTE äger fordonet och inte borde stå i vägen för ett införselförfarande. Brukaren får ju vända sig till målvakten och få ett ersättningsfordon och fogden behöver inte ta hänsyn. Eller så får brukaren punga ut för fordonets skulder och i efterskott kräva målvakten.

    Fogden behöver ju bara kartlägga var p-böter sätts, var hastighetsbrott utförs etc. Vem betalade för ev fordonsbesiktning? Vem står för ev försäkring? Finns fordonen med på kommunens listor över p-tillstånd? Fråga p-hus m fl om fordonen finns med i deras listor över uthyrda platser? Spana längs gatorna och fotografera parkerade fordon (tidiga morgnar), samt läs av reg-nr och kolla mot målvakternas fordon! Sätt upp tillfälliga kameror på strategiska ställen och övervaka! Det borde fånga fordonen och de eg brottslingarna.

    Om JAG hade haft skulder och inga andra tillgångar, så hade fogden garanterat tagit bilar om jag haft några, även om någon annan brukat dem.
    MEN JAG ÄR FÖRSTÅSS SVENSK!

    Vad det eg handlar om är att fogden och myndigheter inte använder den lagstiftning som finns, därför att några kultur-marxistiska ”juriststuderanden” UPPFINNER EGNA LAGAR som det korruptiva etablissemanget sätter före Riksdagens beslutade lagar.

    DETTA ÄR KORRUPTION. Nu verkar dessutom Riksdagen stiftat lagar som gynnar korruption. Att få sälja ett fordon utan att upplysa om exakt vilka skulder som hänger på fordonet är ju bedrägeri och sådant medverkar staten till.
    TALA OM SAMHÄLLSUPPLÖSNING!

    DENNA NYA LAGSTIFTNING ÄR DJUPT STÖTANDE OCH MÅSTE GENAST ÄNDRAS!

  5. Detta borde väl vara enkelt att stoppa från myndighetens sida genom att införa en gräns med antal fordon i relation till skuld hos kronofogden? Det trista är ju att varje lagändring i Sverige tar ju så förbannat lång tid med utredningar på flera år. Detta vore väl något för en s.k grävande journalist på PK- media att driva men de backar nog när de läser namnen på listan för det står ju inte Andersson eller Pettersson eller Lundström.

    • Roland Salomonsson – Pensionär F d officer (Marinen), Landstings-sekreterare, Säkerhetschef, IT-tekniker Intressen: Klimatrbedrägeriet, De Globala bedrägerierna, Historia, Teknikutveckling, De svenska samhällsbedrägerierna resp diktaturen (politik), Längdskidor och utövande orienterare.
      salrol skriver:

      Lång tid för att ändra en misslyckad lag??? DET ÄR JUST KORRUPTIONEN, DET!

  6. Ja tänk så tuffa myndigheter kan vara mot Svenska medborgare,
    men att plocka in böter för utländska åkerier som begått
    olagligheter här, eller att plocka in felparkeringsböter på flera
    miljoner,det kan och vågar inte dessa fega myndigheter+

  7. Med 14 000 fordon har de en större fordonspark än de största biluthyrningsfirmorna… den svarta oskattade marknaden sjuder av framgång i det naiva Sverige.

Lämna ett svar till Tommy JäverfalkAvbryt svar