"Envar har rätt till åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Denna rätt innefattar frihet för envar att utan ingripanden hysa åsikter och frihet att söka, mottaga och sprida upplysningar och tankar genom varje slags uttrycksmedel och utan hänsyn till gränser." – FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna, artikel 19
8 thoughts on “Boing 777 landar i mycket hård sidvind”
Egentligen inget dramatiskt alls, en helt normal landning och någon sidvind kunde jag dock inte upptäcka, däremot var det ganska turbulent under hela finalen därav korrigeringarna som upplevs som ”vinglande”
Vid en kraftig sidvind så landar man på ena sidans hjulpar och sedan försiktigt sätter ner det andra och rätar opp planet i färdriktningen!
Inget att vara rädd för, detta och många andra situationer är alla piloter utbildade och tränade inför, men som ändå kan upplevas lite obehagligt!
Det farliga är resan till och från flygplatsen, där kan mycket obehagligt hända -och gör det tyvärr också!
Janne
Med tanke på att Schipol befinner sig 7 meter under havsnivån, så är det skillnader i hel***t.
Visst har en del av oss varit med om dramatiska flygfärder med blixtnedslag och hotfulla medpassagerare, dock så har de flesta av oss överlevt.
Väl i luften så är det ingen återvändo, det är bara att luta sig tillbaka.
Fy hundan vad otrevligt! Jag som glatt använt mig av alla sorts flygande maskiner från segelflyg och uppåt har blivit flygrädd på senare år och gillar inte landningar à la vaggande anka.
Varför sluta servera spriten när den behövs som mest? Och blunda? Aldrig i livet!
Schiphol är oftast ett stormig mål ! Inte nog därmed,sedan måste man springa kilometervis för att nå anslutningsflygen… Har funderat över detta med storlekarna på dagens flygplatser.Är det möjligen för att man måste vara proffsatlet för att kunna nyttja dagens luftfart ?
Och beror kanske de sänkta priserna (bl.a. kortlinjer),på att man själv springer halva sträckan till fots ?
Sånna landningar har man vatt med om. Ser alltid värre ut från tornet än hur det känns inuti planet. Man får blunda. Tyvärr slutar se servera sprit långt innan inflygning…
Egentligen inget dramatiskt alls, en helt normal landning och någon sidvind kunde jag dock inte upptäcka, däremot var det ganska turbulent under hela finalen därav korrigeringarna som upplevs som ”vinglande”
Vid en kraftig sidvind så landar man på ena sidans hjulpar och sedan försiktigt sätter ner det andra och rätar opp planet i färdriktningen!
Inget att vara rädd för, detta och många andra situationer är alla piloter utbildade och tränade inför, men som ändå kan upplevas lite obehagligt!
Det farliga är resan till och från flygplatsen, där kan mycket obehagligt hända -och gör det tyvärr också!
Janne
Holy Moses! Hoppas inte passagerarna glömde att klappa!
Med tanke på att Schipol befinner sig 7 meter under havsnivån, så är det skillnader i hel***t.
Visst har en del av oss varit med om dramatiska flygfärder med blixtnedslag och hotfulla medpassagerare, dock så har de flesta av oss överlevt.
Väl i luften så är det ingen återvändo, det är bara att luta sig tillbaka.
Fy hundan vad otrevligt! Jag som glatt använt mig av alla sorts flygande maskiner från segelflyg och uppåt har blivit flygrädd på senare år och gillar inte landningar à la vaggande anka.
Varför sluta servera spriten när den behövs som mest? Och blunda? Aldrig i livet!
Ja, det borde falla ned en sugslang från luckan ovanför med Stroh 80 för snabb och effektiv verkan..
Schiphol är oftast ett stormig mål ! Inte nog därmed,sedan måste man springa kilometervis för att nå anslutningsflygen… Har funderat över detta med storlekarna på dagens flygplatser.Är det möjligen för att man måste vara proffsatlet för att kunna nyttja dagens luftfart ?
Och beror kanske de sänkta priserna (bl.a. kortlinjer),på att man själv springer halva sträckan till fots ?
Då gäller det att piloten håller tungan i rätt mun 🙂
Sånna landningar har man vatt med om. Ser alltid värre ut från tornet än hur det känns inuti planet. Man får blunda. Tyvärr slutar se servera sprit långt innan inflygning…