Med anledning av Internationella kvinnodagen 8 mars har Mimi skrivit en insändare.
Det är sannerligen en bisarr formulering av linjära tankar som är långt från ytan. Åt vilket håll – nedåt eller uppåt – det vet bara de, feministerna. Och de är många, dem! Och de har lika värde, de är lika goda kålsupare fast de gillar olika.
Det finns 84 olika grupperingar inom den svenska feminismen enligt en av Dick Sundevalls artiklar i Para§raf som är ett kriminal- och rättsmagasin. ”Det finns borgerliga feminister, socialistiska feminister, miljöfeminister, feminister som hävdar att män är djur, feminister som påstår att alla män är talibaner, som anser att kampen ska föras genom att man visar brösten, feminister som kräver speciell bevisvärdering i domstolarna vid sexbrott, feminister som driver frågan om att barnen ska ha könsneutrala namn, feminister som menar att ’hon’ ska ersättas med ordet ’hen’ och att ’han’ likaså ska benämnas ’hen’, feminister som …”
Amerikanska Gloria Steinem som bidrog med sina 1960-tals insatser till kvinnorörelsen var snygg, smart och utbildad, hon fyller 81 år om två veckor. Hon myntade uttryckssättet ”A woman needs a man like a fish needs a bicycle”. Det fungerar perfekt som tröstens ord för många av dagens svenska feminister och det har blivit hela feministrörelsens slogan.
Feministerna skonar inte ens Sveriges statsminister hur mycket och hur ofta han än skriker sig hes och pläderar för feminism. Han är ju man! Public enemy number one! Onda patriarkatet! Läs gärna inlägget i bloggen. Inlägget är daterat 2015-05-03, strax före inlägget om Michaelas feministiska experiment. Skrolla nedåt lite.
Sist men inte minst – en sann och rolig liten historia om en av Eastwoods ’encounters’ med feminister.
Clint Eastwood gick in en bokhandel i New York där en okänd feminist författarinna signerade sin nya bok som handlade om någon kamp mot machotyper. En skara anhängare stod där och väntade i kö för att få varsin signerad bok. Väl ute på gatan igen, undrade Clintan: hur kom det sig att han såg mer kvinnlig ut än många av feministerna där inne … ?
Vi får inte glömma Sveriges självaste feminist – Gudrun Schyman och hennes slogan:
”Det handlar inte om att få in kvinnorna. Vi ska få ut männen”. Hennes feminister klarade sig inte som parti, de är ju på väg mot sorti. Feministiskt Initiativ var ämnat att floppa. Jag har döpt om partiet till Feminist Insipidity – från engelska ordet ’insipid’ som betyder smaklös, fadd, färglös; formlös, konturlös, vag, utan fason.
I rest my case – rest in pieces – schemers, darlings and dreamers!
Nu får ni läsa min dikt om två olika sorters kvinnor och jag tvivlar på att någon av dem förtjänar ”äran” att vara feminist i riktig schymansk benämning eller krav på jämnställdhet.
FLESH AND SPIRIT
Som non-feminist är jag helt neutral,
trots era åsikter, är min hållning egal.
Det ni här läser är ett slätt pekoral,
en futtig halvsanning i ett litet nötskal.
En känslig fråga ska dock föras på tal,
för den som påstår sig vara sexliberal:
Kan en kvinna förmås till att vara lojal?
Det har inget att göra med dagens moral,
men bara med cash slår man ut en rival.
Vare sig mannen är rik, pank, tjock eller smal,
normal eller konstig, stark eller skral,
till slut blir han nödsakad att göra sitt val.
En tjej vars utveckling är mest vertikal,
mental, cerebral, med stor potential,
en klok, förnuftig och trogen bokmal,
en optimist – ärlig, verbal och vital,
vars humor är sned som en diagonal.
Wow! Är hon inte smart, paradoxal,
original, spontan, fenomenal?
Nähä, hon är faktiskt katastrofal –
inget att ha som brudideal !
Ta till exempel une dame fatale,
en brutta vars dumhet är monumental
och hjärnan är minst sagt minimal,
men kroppen är silikonskulptural,
med mycket stjärt- och tuttmaterial
och allt som krävs i en pipparsenal.
(Jag ber om ursäkt för detta ordval!)
Hon får gärna vara vulgär, omoral,
blott hon behärskar en sängritual
för att behaga en man utan själskval.
Visst kan hon ringa ett skumt sexsamtal,
följt av en dold webbkamera i final
som tar häftiga bilder i dussintal,
helt utan någon varningssignal.
Med ett sånt tungt bevismaterial
orsakar man en enorm sexskandal
och karlen utsätts för en saltomortal
innan han blir nollställd, i fas terminal.
Vem av oss kan bli så pass radikal
i ett samhälle med dubbelmoral
och ställa ’damen’ under tilltal?
Det var, banne mig, ett mycket lätt val,
mellan en ljuv, lättfärdig horisontal
och dess trista motsats vertikal.
Ni kan väl träffa någon som är special,
en person i ert tycke, klass och stilideal,
med mer eller mindre humankapital.
Men: håll er inom en budgetmarginal
och aldrig skriv under något avtal !
Ta inte illa upp för det jag säger och mal,
själv är jag kvinna, men – tyvärr – ytlig, banal,
lika aptitlig som ett glasögonfodral…
Jag pratar med brytning, har bristfälligt uttal,
är ömsom en etta i ett vinklat urval
och ömsom en nolla – fadd, torr, trivial.
Men ettor och nollor ihop – av typ digital –
gör datatekniken till en framtidsgrundval.
I slutet av detta långdragna pseudotal
förklarar jag mig unik, helt magistral
och sätter mig själv på en hög piedestal.
Den äran förtjänar jag visst, inget tu tal !
Titta på skådespelerskan Sandra Oh (”Grey’s Anatomy) – hon gillar definitivt inte min syn på kvinnor. Eller är hennes ljudlösa reaktion riktad emot feminister? Ni får avgöra.

Mimi
Tack Mimi för en helt fenomenal dikt! Jag är djupt imponerad över ditt sätt att behandla språket. Den skulle göra sig bra inom genren rap.
Tack för din uppskattning. Det känns bra när ens ord når in i folks hjärtan. Men titta, vem gör mig konkurrens: själva Statsministern – ignoransen förkroppsligad. Ignorans + slughet + ondska = farlig kombination.
Den store svetsaren har ingen idé om varken prosodi eller ordsymbolik.
Telegram till Rättviseförmedlingen på deras femårsdag, den 1 mars 2015
Sverige är kanske världens mest jämlika land,
men det bygger ju på att många andra är så kassa.
Det blir som om en droppe vatten kallar sig för ocean i ökensand,
bara för att den räknar ha störst massa.
Nej, vårt samhälle fortfarande så många människor tillbaka,
diskrimineringen och osynliggörandet är en skam och ett hån.
Därför gläds jag att ni är med och gör det enda raka,
och arbetar för lika rätt – oavsett vem du är, eller var du kommer ifrån.
Och ni sprids nu till England, Italien, USA,
snart kanske ännu längre bort.
Det är en utveckling som är otroligt bra
– inte minst för att jag gillar export.
Så kära vänner, var stolta men inte nöjda över resultatet.
Jag önskar er all lycka i den fortsatta succén !
Länge leve Rättviseförmedlingen – ned med patriarkatet,
med vänliga hälsningar,
Stefan Löfvén
Apropå statsminister ”Svetsblänks” och utrikesminister Margots alla uttalanden angående Ryssland, jämlikhet, kvotering och mycket annat……….som berör KVINNOR.
Ryssland toppar listan av länder med flest kvinnliga företagsledare i världen, skriver Financial Times.
Statistiken redovisas i en ny rapport från den amerikanska konsultbyrån Grant Thornton. Av Rysslands totala antal företagsledare är drygt 30 procent kvinnor, siffor som inget annat land uppnår. Tätt efter på listan följer Mexico.
Utöver det förekommer heller ingen könsdiskriminering på ryska arbetsplatser, åtminstone enligt Svetlana Balanova, generaldirektör för den ryska IT-leverantören IBS, skriver FT.
http://www.di.se/artiklar/2015/3/6/ryssland-har-flest-kvinnliga-foretagsledare/
Jag älskar kvinnor men jag hatar feminister.
Åt vilket håll pekar svetsarns näsa, feminism eller saudiavtal. Skall bli intressant att vilket doftspår som bär mest frukt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lofven-riskerar-att-spranga-regeringen_4389915.svd
Som de utpräglade arabvänner Enhetspartiet är,tror jag att det redan är avgjort…
I S-Arabien kommer även i fortsättningen offentlig halshuggning att ske.Kvinnorna förbjudes även i framtiden köra bil,och vid event. promenad utanför hemmet,alltid vara minst två.Stenandet och piskning lär inte hellre avskaffas som straff.
Jag älskar kvinnor!
Större delen av de 100 000 som väller in varje år tillhör en kvinnofientlig religion….undrar hur man tänker som kvinna när man stoppar ner s eller m valsedel i kuvertet?
Den andelen av befolkningen saknar förmågan till logiskt tänkande.
” Endast en dåre söker logik i ett kvinnohjärta” William Shakespeare (ca 500 år sedan)
Mimmi, du är fenomenal.
Så bra och fin
du är inte maskulin
Jag är inte *fiminal*
love you Kål(göteborska)
Vet att i USA och Australien använder man ordet ”feminazis” när man talar om dessa hysteriska manshatare, som vi har alldeles åt helvete för många av även i vårt land. Dessa idioter vet inte ens vilken religion dom borde rikta sin ilska mot, om dom vore ett uns trovärdiga….
Julia Caesar skriver en bra söndagskrönika apropa kvinnodagen: http://snaphanen.dk/2015/03/07/sondagskronika-grattis-alla-fittbarare/
Vilken energi att skriva en så lång insändare kryddad med en dikt. Kvinnor kan.
Varför måste alla människor vara kärringar,(förlåt kvinnor skall det vara).
Jag är man och undrar, finns det ingen som är MASKULIN.
Käring (ett s), av kärlek, är den kvinna du lever med. För övrigt anses medellängden fastställd till 14,5 centimeter. Believe it, take it or leave it.