Dyrare än dyrt

Nej, den här gången handlar det inte om svensk invandringsindustri, utan om något helt annat. Lusharpan såg just på nyheterna om de satsningar som den nya regeringen tänker göra.

En av satsningarna är den sk Bottniabanan. 27 mil järnväg till en kostnad av 27 miljarder, dvs om kalkylerna håller, vilket de aldrig brukar göra. Det gör 100.000 kr per löpmeter. Lusharpan undrar i sitt stilla sinne vad det är som kostar. Det kan knappast vara materielkostnaden för den lär väl ligga på en tusenlapp per löpmeter, men resten. Vart går de övriga 99.000 per löpmeter ?? Det slår alla rekord, tom kostnaderna för Migrationsverkets asylboenden. Kan detta verkligen löna sig som MP påstår. Finns det verkligen inte billigare och enklare lösningar tillgängliga. Med sådana kostnader lär vi aldrig få liv i gamla Karlsborgsbanan här nere i Sveriges reservhuvudstad.

10 thoughts on “Dyrare än dyrt

  1. De uteblivna satsningarna på järnvägen är ett minne blott. I dag 2015-03-16 sades det på TV att Sverige skall sluta helt eller delvist med underhållet på järnvägen. Det verkar som om de som bor norr om Uppsala och skall åka tåg från Göteborg till Kiruna får gå från Uppsala.
    All godstransport kommer i fortsättningen att ske med hjälp av Norge från malmfälten och skogarna till Norska hamnar. Detta gör att Sverige går miste om hundratals miljarder i skatteintäckter och hundratusentals arbetstillfällen, men det skiter väl vår isisregering i.

  2. Apropå kostnader, jag satt maten i halsen när jag såg att man nu ska bjuda EU parasiter på fri tandvård. Hur vidrig kan det bli? Ska jag åker till Rumänien för att få mina tänder lagade, som jag inte ha råd med här i Sverige

  3. Jag har själv undrat över varför utgifterna ökat med flera tusen procent medans inkomsterna ökat med kanske ett par hundra procent de senaste 50 åren. Jag har bott i min lägenhet i 40 år och när jag flyttade in kostade den C:a 800 kr/mån. Nu kostar den C:a 9000 kr/mån. en ökning på över 1000%. på 40 år.

  4. Två saker, kostnaden beror på att Luleå (Lillstockholm enligt vänner i norr) ska ha en infart via fjärdarna vilket innebär broar vilket innebär kostnader.

    För det andra (enligt samma vänner i norr) så kräver konfiskeringen av Norrlands tillgångar tillgång på järnvägskapacitet. Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge är ett exempel på export av tillgångar.

  5. Inte att förglömma kostnadsökningen när det gäller att borra sig igenom Hallandsåsen, jag känner väl till detta efter att min son, moped tåg, skadades allvarligt vid en kollisition tåg/moped, obevakad plankorsning, som banverket själva sagt, att för denna kostnad så skulle vi kunnat bygga bort vartenda obevakad plankorsning i hela Sverige, men man tar hellre kostnaden för skadade och omkomna i en dold agenda. Ingen mening att agera mot drakar, detta hände Maj 2002.

    Christer/Pro Bono

    Date: Wed, 22 Oct 2014 17:51:26 +0000 To: christer_dysholm@hotmail.com

    • Det sjukpensionerade majoritetsrådet från Ljusnarberg dyker ånyo upp, nu som självutnämnd försvarsadvokat.

    • Det är mer än en gång jag undrat hur folk bär sig åt för att bli påkörda av tåg, även om det är så kallat obevakat. Det är som om det finns folk som tror att det betyder att då är det fritt fram att braka på.

      Fattar inte hur man kan missa ett helt jä-a tåg om man tittar och lyssnar …..

  6. Det beror nog på att många inblandade företag som tex Bombardier
    Kan tyckas vara filial till Samhall
    BTW har inget med saken att göra men Hallandsåstunneln började planeras 1975
    Den beräknas stå färdig 2015
    Enastående har dom hackor och eldar för att spräcka berget ?

Kommentera