Lärare anmäld – satte för många F

MALMÖ. En gymnasielärare, David Nilsson, i Malmö anmäls till Skolinspektionen av sin rektor. Skälet: han har satt orimligt många F i betyg. Läraren gav 51 av 177 elever F, vilket fick rektorn att anmäla för oskicklig yrkesutövning. Detta kan leda till indragen lärarlegitimation.

– Arbetsgivaren var inte intresserad av att se mitt betygsunderlag. De har endast utgått från statistiken och säger att det är ”orimligt” många F, säger han till Lärarnas Tidning.

Rektorn förnekar till tidningen att det handlar om en uppmaning att minska antalet F.

– Det är oerhört komplext att sätta betyg nu för tiden. Det är olika förmågor som ska mätas. Man kan inte sätta F för att en elev missat en uppgift eller ett prov. Och som rektor är jag skyldig enligt skollagen att säkerställa att betygssättningen sker på rätta grunder, säger  Rektor Eva Daun vid gymnasieskolan S:t Petri i Malmö.

– Pettersson håller med rektorn, det är fullständigt orimligt att pensionsräddarna skulle vara så dåliga i skolan för då skulle väl inte regeringen påstå att invandring är framtiden…

För er som växt upp med andra betygsystem så är den nya betygsskalan sexgradig med fem godkända och ett ickegodkänt betygssteg. F betyder icke godkänt.

  • A motsvarar det nuvarande MVG
  • B motsvarar ett betyg mellan nuvarande VG och MVG
  • C motsvarar nuvarande VG
  • D motsvarar ett betyg mellan G och VG
  • E motsvarar nuvarande G
  • F motsvarar nuvarande IG

– Om eleven har skolkat så mycket att läraren inte kan sätta ett betyg får eleven ett streck i stället för betyg.

 

 

15 thoughts on “Lärare anmäld – satte för många F

  1. Ja det är ju för djävligt att visa på hur uselt den Svenska
    skolan fungerar, det hade ju naturligtvis varit Politiskt
    korrekt om han hade satt MVG på alla som inte vill lära
    sig något, då hade ju denne rektor kunnat pösa ut på en
    bild i Azylsvenska Dagbladet över hur väl hans skola fungerar.
    Verkligheten skall till varje pris mörkas!

  2. Verkar vara en bra och klok rättvis lärare som satt betygen…
    För oss lite äldre motsvarar betyget ”F” det som hos oss,sattes som stort C….Detta betyg var så sällsynt på min skoltid,att jag inte kan minnas en enda elev som fick en sådan bokstav ! Mitt sämsta betyg var i Musik,där jag begåvades med ett BC…Min sångröst var så falsk,att läraren bad mig att avstå sjunga med de övriga klassen

    • Man fick även betyg i uppförande och ordning. Jag tyckte om att man kunde läsa upp sig då det var flera steg i betygssystemet. A a AB Ba B Bc och C. Såg att även i terminsbetygen gavs det AB +, AB -, Ba +, Ba -. En skala med 11olika betyg, det ger mersmak att läsa upp sig.

      • Betygsstegen i Sverige är så stora att de känns som flera meter höga trappsteg.

        I Kina får man betyg på en hundragradig skala från årskurs ett. Så har det varit sedan nittonhundrafrösihjäl, vilket innebär att föräldrarna begriper barnens betygssystem.

        Hur medelvärdesbildar man A a AB Ba B Bc C AB +, AB -, Ba +, Ba ?

        MVG motsvarade 20, VG 15 och G 10. Varför kunde inte siffrorna 10-20 ges direkt som betyg? Varför denna omväg?

        Vilka siffror motsvarar A-F?

        Varför måste numerofoberna styra över vårt betygssystem?

      • TheMinimizer : A=MVG, a =MVG och VG, AB=VG och MVG, Ba VG, B=G, Bc=IG och C= IG (riktigt illa) sedan var plus och minus en ”morot” kändes som uppnåeliga mål. Från AB + hoppades man att nå litet a och från Ba – ville man nå Ba och Ba +.

      • Och hur gick medelvärdesbildningen till?
        Motsvarande betygen numeriska värden?

        Hur avgjorde man vem skulle få komma in på olika utbildningar?
        Var alla ämnen lika mycket värda?
        Viktade man med antalet timmar man läst olika ämnen?

        På min tid var Elteknik för Kemister, 80 tim, lika mycket värt som Matematik 660 tim. Guschelov upptäckte man viktningen några år senare på Skolverket.

      • TheMinimizer : Nu känner jag mig gammal som ”methusalem, minns faktiskt inte hur det räknades, vet att jag hade inte en chans att komma in på läkarutbildningen för det krävdes A i alla ämnen. Inte heller hade jag betyg nog för , tandläkarutbildningen på ”Käftis”, kanske att man omsatte bokstäverna till siffror. Man hade ju olika linjer på läroverken, reallinjen och latinlinjen.Man valde linje och sedan Universitet efter sitt linjeval, inte alls säkert att man blev antagen, för få stora A.

      • Kanske var det så att man började med tre betyg A,B och C i mitten på artonhundratalet. Sedan upptäckte man efterhand att det var för grovt och då lade man till de andra besynnerliga betygstegen. Vad kommer mellan A och B, äsch vi stoppar in lilla a, typ.

        Även MVG-systemet led ju av detta. Det var både MVG – och VG+ i lärarnas interna anteckningsböcker. Sedan avrundade man friskt när man närmade sig avslutning. Ja, examen fick det ju inte heta längre efter 68 års revolution. Man liksom bara slutade. Själv vägrade jag ta på mig studentmössan, när jag insåg att alla godkändes. Då försvann ju värdet fullständigt. Lika vansinnigt som när alla skulle vara lucia ett par decennier senare. Men vänstern var nog glada och nöjda. Där någonstans tror jag att den svenska skolans kräftgång började. Snart krävs väl fil kand för att bli soldat och polis. Snacka om inflation.

      • Jag vägrade också att ta på min, för mina föräldrars skull tog jag på den inför gruppfotot. Vi kan båda sträcka på oss för vår framsynthet, så här illa är det på vissa platser numera. ”Och den ljusnande framtid är vår……………..”http://www.youtube.com/watch?v=DFtknm2LhWM

      • Hörrudu, i vissa lägen tror jag inte betygssystemet har någon betydelse öht.

  3. Han ha väl get dr lätt kränkta livsformer för mycket F och sabbat rektorns målsättning när det gäller apornas (Kaffers och Muslimer) betyg.

  4. Övergav vi inte det relativa betygsystemet till förmån för ett absolut?
    Då ska man väl inte se på elevernas statistik i grupp utan kontrollera vilka krav som uppfyllts av varje elev?

    Är det så att man smygvägen återinför det relativa systemet genom att t ex sätta gränserna för de nationella proven i efterhand i st f före?

    För övrigt kommer nog lärarfacket att verka för att lärarna ska slippa sätta betyg i framtiden. Det håller helt enkelt på att bli för farligt. Alla hot skapar en obehaglig betygsinflation. Och nu hotar dessutom rektorn…

  5. Jag ser att Pettersson missat två viktiga betyg:

    MFG = Med Förakt Godkänd
    MBU = Med Beröm Underkänd

Kommentera