Asfaltlägg​are i Nacka

INSÄNDARE. Hellasgården i Nacka är ett mycket omtyckt sport- och friluftscenter. Denna plats är också mycket omtyckt av brittiska entreprenörer som hjälper oss att lägga tjock härlig högkvalitetsasfalt av EU-standard på våra garageuppfarter. Orsaken till detta är att det finns en stor parkeringsplats där man kan parkera stora husvagnar och även små lastbilar, naturligtvis utan att erlägga avgifter.

AL1

Nu har Nacka kommun av någon outgrundlig anledning uppfört portaler som hindrar besök av fordon högre än 210 cm. Det vore såklart effektivare att uppföra dessa portaler vid Öresundsbron, men eftersom det inte går att få politisk majoritet för ett sådant beslut, får varje kommun lösa den uppkomna situationen på sitt eget sätt. Troligtvis kommer kommuner och näringsidkare att inspireras och uppföra tusentals sådana portaler i Sveriges avlånga land, nu när kunskapen sprids.

Upplagsplats för tjock högkvalitetsasfalt i väntan på leverans till svenska villaägare.

En syn som inte längre är möjlig numera på denna parkeringsplats.

Östra änden av parkeringsplatsen. Bilden tagen vid ett av tiotals besök under de senaste åren.

Christer

9 thoughts on “Asfaltlägg​are i Nacka

  1. Detta borde ge uppslag till affärsidkare som plågas av organiserade stölder. Dörren till butiken bör göras mycket smal i midjehöjd och neråt.

    Vilka som då har svårt att besöka butiken har bloggens besökare säkert redan listat ut 🙂

    Det går dessutom inte anklaga butiksinnehavaren för rasism utan att samtidigt avslöja sin egen fördomsfullhet.

  2. Kan ingen visa dem Jan Helins adress, han behöver säkert
    ha garageuppfarten asfalterad han gillar ju olika, så han
    vill säkert att några av hans favoriter Romerna gör jobbet!

  3. Se där ja! Jag har jobbat drygt 1,5 år vid ett svenskt asfaltsverk från början av maj 1971 efter muck från militärtjänst tills i slutet av november 1972. Jag tycker mig sakna en maskin som faktiskt är oumbärlig. Det är vibrationsvälten. Tyvärr ser jag inte heller några lastbilar, som används för att hämta asfaltbetong på närmaste asfaltsverk. De ska vara utrustade med kran för lyft av vält och andra tunga saker. Lastbilen ska vara anpassad till att transportera asfaltbetong, vars temperatur aldrig får falla under ca 110.-115 grader Celsius, för detta ändamål har den en asfaltsmatta av hög kvalitet. De som tror att sånt som vält kan ersättas av en vibroplatta eller handstamp, har ingen aning om hur asfalt ska läggas. På garageuppfarter där man tidigare har haft plattor, som syns på fotot av asfaltsbetongen, som givetvis är det som man har röjt bort och inte asfaltsbetong som lagras, då detta är emot alla bestämmelser. Uppfarten som tidigare haft betongplattor, ska efter att ha rensats, fyllas upp med med bärlager av svensk standard 0-30 ev 0-50 och toppas med ett tunt lager fint krossat grus, kallat justeringsgrus. Detta ska lutas från mitten och ut mot kanterna på icke lutande garageuppfarter, medan de lutande kan vara anpassade till gatan utanför men något högre i mitten.
    Asfaltering är en lokal företeelse där asfaltsverk, tillverkar asfaltsbetong enligt godkända recept och prov tas av arbetsledningen eller kontrollant. Att köpa sin asfaltbetong på detta sätt, är oftast en dyr näsbränna för dem som inte vill använda sig av auktoriserade svenska firmor. Vilka också tar med det borttagna till en i området befintlig tipp. Det finns säkert något jag har glömt, men då är det ju bara att lägga till detta. Av det jag har tagit upp, tror jag inte att det finns något alternativ till, trotts att mer än 40 år har gått.
    Vem ska kunden kontakta när det redan nästa vår kommer att finnas sprickor i asfalten. De som köpt i Sverige har också fått betalat moms till samhället, dessa pengar hamnar nu hos den irländska resandefirman och som sagt vart ska man vända sig med sina besvär?
    Tjock högkvalitetsasfalt av EU-certifiering får de om ett svenskt företag gör jobbet, för de är alla ISO-900 certifierade eller något ditåt. De irländska resande har inget sådant i Sverige i vart fall. Asfaltbetong ska inte läggas ojämt, inte heller för tunt eller för tjockt. Ca 4 cm räcker om förarbetet är bra för en garageuppfart.
    Asfaltsbetong innehåller ca 6 % asfalt, resten är grus. Blandningen görs under rätt hög temperatur 125-130 grader i en lång roterande trumma. Gruset ska befinna sig inom ett visst siktsegment på en
    standardiserad skala, för att asfaltsbetongen ska vara godkänd. Därför finns det provutrustning på åtminstone alla större asfaltsverk, där prov tas kontinuerligt. Kan i samma sammanhang nämna att siktkurvor av grus också tillhör det man gör vanlig betong efter.

KommenteraAvbryt svar