MP i regering = dödsstöt för svenskt jordbruk och landsbygd: del 2 av 2

POLITIK. Miljöpartiet lade i höstas en budgetmotion om en vägskatt på 14:- SEK per mil för lastbilar. För att låtsas inte vilja missgynna alla företag på landsbygden, så gör man ett undantag för enskilda vägar, dvs vägföreningars vägar. Men livsmedelsbutiker och de flesta företag ligger inte på enskilda grusvägar, och de mesta transporterna sker på allmän väg.

Jag kan som exempel konstatera att jag har 45 km till speditionsfirmornas distributionscentraler. Den sista kilometern är enskild väg. Transportkostnaden till mig och mitt företag ökar alltså 4.4*14=61:60 SEK i de fall jag är enda mottagaren vid tillfället. Då bor jag ändå nära en storstad, där speditionsfirmorna inte behöver köra många kilometer mellan varje kund. Milskatten kommer att slå stenhårt mot alla företag på landsbygden och i mindre orter, och redan hotad lokal service, som mataffärer, måste höja sina priser för att förbli lönsamma, och slås ut.

Och utan service dör som bekant landsbygden. Dessutom slår dieselskatten mot landsbygdens transporter. Alla prishöjningar på transporter kommer i slutändan hamna hos mottagaren, och med det hos mottagarens kunder. Speciellt hårt kommer vägskatten och dieselpriset slå mot jordbrukets tunga och omfattande transporter – i takt med att svenskt jordbruk tyngs ner av pålagor och kostnader konkurrenterna inte har, läggs allt mer mejerier, kvarnar, slakterier, foderfabriker mm ner, och transporterna blir allt längre – med ytterligare kostnader för transporter kommer fler bönder tvingas lägga ner omgående, speciellt de i glesbygd.

Miljöpartiet vill också avskaffa eller reducera jordbruksstöden till alla utom de ekologiska bönderna. Det handlar om att 95% av de svenska bönderna ska fråntas de stöd konkurrenterna utomlands åtnjuter. 75% av jordbruken i Sverige överlever inte utan jordbruksstöd, medan konkurrenterna utomlands ska fortsätta få sina stöd.

Djurskyddskontrollerna ska dubblas, vilket innebär dubblade kostnader för detta för svenska djurhållare. Även om en del kontroller är avgiftsfria, så innebär de massiva kostnader. En hel arbetsdag försvinner för att hantera djurskyddskontrollanterna, en arbetsdag som kunde gått till att se till djurens väl och ve. Istället för exempelvis en kontroll och förlorad arbetsdag om året, ska man nu få minst två förlorade arbetsdagar per år. Därtill ska pälsdjursuppfödning förbjudas, vilket slår ut ytterligare företagare på landsbygden, så päls ska bara  importeras från vidriga förhållanden hos utländska uppfödare

Miljöpartiet vill också belägga ännu mer privatägd skog med avverkningsförbud, vilket främst drabbar de som sköter sin skog på ett sätt som gynnar den biologiska mångfalden, aka (Also known as  vacker skog). En bonde, som delvis får inkomst från sin skog, kan alltså få se avverkningsförbud på delar av skogen under miljöpartiets vilja.

Enligt källor inom lantbrukarorganisationerna förväntas 80% av de svenska jordbruken gå omkull om miljöpartiet får gehör för sin politik. Enbart skatten på konstgödsel riskerar att slå ut runt 50 % av jordbruken i Skåne. Effekterna blir förstås inte omedelbara, då det sista som överger människan är hoppet, och många kommer ta upp lån till låga räntor för att överleva ytterligare en tid.

Miljöpartiets politik syftar, oavsett retoriken, i praktiken till att slå ut den svenska landsbygden och det svenska jordbruket, och att vi ska importera i princip all vår mat från sämre odlings- och uppfödningsförhållanden, ofta via fossila transporter från andra sidan jordklotet. Miljöpartiet är rent av ett större och akutare hot mot svensk livsmedelsförsörjning än peak oil är Haleluja och Åsa Romsson och Herr Fridolin jublar

Men miljöpartiröstande Söderhipsters förstår förstås inte detta. Maten kommer från ICA och i staden har man allt inom gångavstånd. Landsbygdens boende kommer minnas de senaste två mandatperiodernas avveckling som den gamla goda tiden.

Äger du en gård idag och överväger att sälja, kan det vara läge att göra det innan valet i september. Visserligen innebär det att någon annan blir sittande med Svarte Petter, men med en vänstersocialistisk valseger i september har nog läget aldrig sett sämre ut för svenska bönder och den svenska landsbygden.

Vill du lägga ner svenskt jordbruk och importera din antibiotikadränkta mat med flyg från Nya Zeeland, rösta på miljöpartiet!

Johan Westerholm (s) sammanfattar det hela som följer:
Miljöpartiet är, per se, bättre som livsstil för de som har råd än som politiskt parti.”

Tillägg: Ovanpå allt detta ska ju (s) höja skatterna för företag, företagare och arbetsgivare, vilket blir ytterligare en spik i kistan på bönderna. Extra illa blir det för de jordbrukare som har personal under 25 år, och får kraftigt höjda arbetsgivaravgifter, medräknat säsongspersonal.

CORNUCOPIA

 

 

18 thoughts on “MP i regering = dödsstöt för svenskt jordbruk och landsbygd: del 2 av 2

  1. Här växer vi utan att jag behöver ingripa. Tur är väl det, eftersom jag inte är kunnig i tysk politik och lagar för biltrafiken. Men jag tackar för all upplysning, kring biltrafiken. Det kan ju trots allt hända att man hamnar där en gång till i livet.

  2. Kurt:
    Jo Bayern och CSU har många bra förslag…Man t.o.m. hotar att utropa självständighet liksom på Krim ! Tyvärr har man idag inga direkt framträdande politiker längre.Horst Seehofer tillhör ju inte precis den som kan få folkets applåder…Ha det bra Kurt och lyssna inte för mycket på ZDF,dessa påminner mig alltmer om gamla DDR`s ”Aktulle Kamera” !

    • Jag känner inte aktuelle Kamera, aldrig tittat på kommunist propaganda sen ha jag andra källor med inte bara ZDF eller Bildzeitung

  3. För att köra i Tyskland i städernas miljözoner måste också utländska bila köpa en så kallad miljöplaket. Den bör skaffas innan inresan till Tyskland annars kan det bli dyrt, gå att beställa via internet
    Här kan man beställa denna dekal Ta dom dig i Tyskland utan den kom ihåg, som utlänning gäller dett att böterna måste betalas kontant på plats. Inga inbetalningskor där inte.
    https://www.berlin.de/labo/kfz/dienstleistungen/feinstaubplakette.shop.en.php

  4. Kalasbetalaren:
    Jo du har rätt det finns och har funnits avgifter för lastbilstrafiken på Autobahn sedan urminnes tider.Dessa skärptes ytterligare som du skriver i början av 2000-talet.Nu ville man införa samma avgifter på Bundesstrasse
    eftersom dessa i allt större utsträckning,nu nyttjas av utländska åkerier för att slippa från avgiften. (Bundestrasse är en väg enl. normal svensk standard)
    Samtidigt ville man införa en årlig Maut-avgift liksom i Österrika,Italien,
    Frankrike för personbilar som åker in i Tyskland.
    Men se där tog det slut,under mellanåren har EU nu skapat lagar som förbjuder varje enskilt land till sådana åtgärder….

    • Tror fortfarande inte att EU förbjuder detta, flera länder har precis infört detta och fler är på gång. Att det inte blev något i Tyskland beror på protester från bilister och bilfabrikanter. Så gott som all Bundestrasse i Tyskland har lastbilsförbud för genomfartstrafik.

    • Enlig vad jag ha sett på Tyska nyheter så kan EU inte förhindra en Tysk Personbils Maut .
      Bundesstassen kan jämföras med Svenska Landsvägar

      • Kurt:
        Vill inte bråka med dig om detta…Men verkligheten är att det var CSU,som inför valet lanserade denna nya möjlighet för Bundesländerna att få tillskott genom en sådan åtgärd.
        Deras förslag var/är att alla utländska personbilar som åker in i Tyskland,skall betala 100 Euro/årligen för att nyttja tyska vägnätet…
        Nu mötte detta förslag vrede hos bl.a. ”Mutti”,som hänvisade till just den EU-lag som förhindrar,att enskilda länder kan införa en sådan avgift utan EU-domstolens godkännande. Som du kanske vet är det hon som har sista ordet i allt numera. 😉

      • Så som jag ha uppfattat de Tyska nyheter jag följer varje dag är det klart att det kommer personbilsmaut, och förresten önskade jag vi hade lite CSU i Sverige alla skulle må bra av det

      • Finns väl inget att bråka om, bra att vi uppdaterar varandra. Men, mitt sista inlägg om detta: du skriver ju precis det jag har sagt, det skulle kosta 100 euro för utlänningar och då gick det inte för EU, det skall gälla alla! Då går det utmärkt!

  5. Kilometerskatt på lastbilar är ingen dum ide, finns i många andra länder runt omkring oss och funkar alldeles utmärkt. Men då skall alla andra skatter tas bort så att det blir lika för alla lastbilar, vad dom än kommer ifrån! Detta kommer knappast att hända. Svenska lastbilar blir väl dom ända som måste betala skatten, allt annat vore ju rasistiskt!

    • Vore fullt möjligt om inte EU-lagar,hade satt stopp för sådana inhemska beslut !Tyskland sökte få införa Autobahn-avgifter,för de utländska fordon som trafikerar den.EU sade nej och därmed blir det !

      • Du verkar insatt! Tyskland införde MAUT, kilometerskatt för lastbilar, redan 2002 och det fungerar utmärkt! Har du aldrig varit utomlands? Finns rätt många ställen man måste betala på. Det är inga problem med EU så länge du inte diskriminerar fordon från andra länder, fordon eller medborgare från ditt eget land kan man dock diskriminera som man vill, dvs, är man så dumma som Sverige får man skylla sig själv!
        Trängselskatt gäller inte utländska fordon!
        I miljözonerna går det alldeles utmärkt att köra med en gammal lastbil, bara den inte är svensk!

      • För att köra i Tyskland i städernas miljözoner måste också utländska bila köpa en så kallad miljöplaket. Den bör skaffas innan inresan till Tyskland annars kan det bli dyrt, gå att beställa via internet

  6. Olli, vad tror du vi norrlänningar tycker om MP? Det är nog en del som funderar på att störa mupparna på After Ski i Åre. Det är enda tillfället att få syn på miljötrollen, annars häckar de runt Stureplan.

Kommentera Avbryt svar