Jakten på invandrarnas målvakter

MALMÖ. Nu börjar jakten på landets bilmålvakter. Från den 1 juli i år följer p-böter och skatter med bilen, inte den juridiske ägaren. Parkeringsbolagens chans att driva in obetalda avgifter ökar. I Malmö handlar det om tiotals miljoner årligen.

Det har tagit fem år att nå fram till färdig lag, men i onsdags beslutade riksdagen att anta proposition 176 för gällande riksdagsår.

Den torra rubriken är ”Fordonsrelaterade skulder”. Syftet är att täppa till en juridisk lucka som gör det möjligt för tiotusentals människor att strunta i parkeringsregler, trafikföreskrifter och skatter.

Modellen är enkel: person A äger bilen på papperet, person B använder den, krav på böter och skatter går till A, som är utblottad och djupt skuldsatt. Malmös meste bilmålvakt hade vid senaste kontrollen 1 929 bilar registrerade på sig.

Det handlar om mycket pengar. I Malmö betalas numera blott hälften av de utfärdade parkeringsböterna. Totalt 42 miljoner krävda kronor betalades inte in under 2013. Allt enligt riksdagsledamoten Hillevi Larsson (S) från Malmö.

I februari i år avslöjade Sydsvenskan att var tionde bil i Malmö står skriven på de tio tyngsta bilmålvakterna i stan. De är skyldiga över 170 miljoner kronor enbart i obetalda p-böter och skatter.

Fram till i år har det alltså inte varit möjligt att beslagta bilarna för att betala skulderna, trots att flera myndigheter ända sedan 2009 efterlyst möjligheten och kommit med konkreta förslag.

Lagändringen som träder i kraft nu i sommar ger dels Kronofogden rätt att beslagta bilar som belastas av många böter och obetalda skatter. Dels får kommunerna rätt att flytta på fordon med stora skulder.

Kronofogden får sälja eller skrota bilen om inte skulderna betalas inom tre månader.

Kommunen behöver för sin del inte lämna tillbaka bilen förrän både skulderna och kostnaderna för flytten har betalats.

Vänstern, Socialdemokraterna och även Sverigedemokraterna ville gå längre genom att hindra människor med skulder från att registrera in nya bilar. Då skulle inte nya målvaktsvärstingar etablera sig, är argumentet. Och de kriminella skulle heller inte kunna olovandes använda oskyldigas identiteter att registrera in bilar på.

Men det hade krånglat till det i onödan vid bilaffärer mellan privatpersoner, ansåg riksdagsmajoriteten, eftersom en säljare hade varit tvungen att göra omfattande kontroller.

-Pettersson vill till Sydsvenskan ”avslöjande” lägga till namnen på bilmålvakterna och om sanningen ska fram så är ”kunderna” från samma gäng, alltså de som ska rädda våra pensioner…

  1. Adnan Abdulaziz, 41 år, 3 866 bilar
  2. Majid Wandi, 53 år, 3 835 bilar
  3. Jalal Baltaj, 52 år, 2 569 bilar
  4. Ibrahim Sabih, 29 år, 1 929 bilar skuld 41,1 miljoner
  5. Yousif al-Itabi, 24 år, 817 bilar
  6. Mayssam Al Hellani, 30 år, 558 bilar
  7. Ibrahim Mahmoud, 28 år, 352 bilar
  8. Kamal Hussain, 30 år, 105 bilar
  9. Ahmad Kahlid, 51 år, 80, bilar
  10. Bilal Diab, 31 år, 16 bilar.

Källor: Transportstyrelsen, Kronofogdemyndigheten.

– Pettersson säger att Malmö – trots dessa nybyggare och mängder av andra kompetenda pensionsräddare går back 4,46 miljarder om året – 12 miljoner om dagen, och förlusterna ökar…

5 thoughts on “Jakten på invandrarnas målvakter

  1. 3866 bilar gånger, låt oss säga 500 kronor i månaden, blir en nätt inkomst på 1 933 000 i månaden, dom är inte dumma! Räkna 5 arbetsdagar i veckan och nästan 15 måste komma och betala om dagen! Måste vara som att driva ett företag, undrar om dom anställda har lön som betalas av mina skattepengar, hade inte förvånat mig!

  2. Ungefär 14 000st bilar alltså.

    Räkna med ca:3 personer på varje bil.

    14000×3= 42 000 araber som blir berörda och får avsevärt ökade bilkostnader 🙂

KommenteraAvbryt svar